شماره ۱۴۶۹ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه برگزار می‌شود
هر جلسه استیضاح 09 میلیارد تومان

چهارشنبه، 17 مرداد بار دیگر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استیضاح می‌شود. او در توییتی نوشته دلیل استیضاحش را نمی‌داند و بدون آنکه حق دفاعی در کمیسیون داشته باشد مستقیم به صحن رفته است. اما آن‌چه در این میان دارای اهمیت است، هزینه استیضاح برای مجلس است. آن هم در مواردی که چندین بار استیضاح یک وزیر تکرار می‌شود و البته آن وزیر باز هم ماندگار است. نمونه دیگر آن عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی است که یک بار در 14 مهر 1394، بار دیگر ابتدای اسفند 1395 و بار بعدی 22 اسفند 1396 استیضاح شد و البته همچنان در سِمت وزارت قرار دارد.
علی ربیعی هم 22 اسفند 96 مورد استیضاح مجلس دهم قرار گرفت و استیضاحش با 24 امضا از سوی نمایندگان به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم شد که مهمترین محورهای آن «حادثه نفتکش سانچی»، «طرح تحول سلامت»، «مدیریت نامناسب زیرمجموعه‌های وزارت کار»، «بی‌توجهی به حقوق کارگران»، «وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی» و «عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی» بود.
هر دقیقه اداره مجلس 300 میلیون تومان
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، سال 95 رقمی از هزینه هر دقیقه مجلس ارایه داد که برای بسیاری غیرقابل باور بود. او گفت «هر دقیقه اداره مجلس 300 میلیون تومان هزینه دارد، چرا وقت پارلمان را هدر
می‌دهید؟»
با در نظر گرفتن رقم اعلامی یعنی ۳۰۰ میلیون تومان برای اداره هر دقیقه مجلس، هر جلسه استیضاح ۹۰ میلیارد تومان آب می‌خورد؛ چرا که ۳۰۰ دقیقه از وقت مجلس با احتساب هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی ۹۰ میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت.
بر اساس ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس جمهوری می‌توانـد بـه دفـاع از وزیـر یـا وزیـران مـورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضـاح برای رئیس جمهوری یا چند وزیر 5 ساعت و برای یک وزیر 3ساعت خواهد بود. در ضمن وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نماینـدگان موافق قرار دهند. بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالی صورت گیرد. با احتساب این الزام قانونی می‌توان زمان برگزاری هر جلسه استیضاح را حدود ۵ ساعت تلقی کرد. پیش از این نیز آخرین استیضاح آخوندی در اسفند ماه ۱۳۹۵ در جلسه‌ای ۵ ساعته برگزار شد. حالا باید منتظر ماند و دید استیضاح علی ربیعی چند ساعت طول خواهد کشید و چقدر هزینه به دنبال خواهد داشت.

 


تعداد بازدید :  150