شماره ۱۴۷۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
ماجرای ماموری که رشوه یک‌میلیاردی شهرام جزایری را رد کرد
از حالات و رفتار «شهرام» فهمیدم که او افغانستانی نیست

شهروند| «شهرام جزایری را به ما تحویل دادند تا او را به کشور افغانستان منتقل کنیم، اما به حالات و رفتارش شک کردم. شبیه افغانستانی‌ها نبود.» اینها را مرزبانی می‌گوید که شهرام جزایری را در مرز بازرگان دستگیر کرده است. او در ادامه می‌گوید: شهرام جزایری در کانتینر بار عدس مخفی شده بود و می‌خواست از مرز بازرگان به سمت ترکیه برود که ماموران گمرک او را دیدند.  خودش را با یک نام جعلی افغانستانی معرفی و ادعا ‌کرد که افغانستانی است. او به مقامات قضائی معرفی شد و حکم تردد شهرام جزایری به افغانستان هم صادر شد. او به همراه حکمش به ماموران ما تحویل داده شد.»
همان‌جا بود که این مرزبان که نامش جمشید است، شهرام جزایری را دید. حالات و رفتارش شبیه ایرانی‌ها بود و لهجه افغانستانی‌ها را نداشت. او می‌گوید:« احساس کردم دروغ می‌گوید. چهره‌اش هم آشنا بود، به همین دلیل در جست‌وجوگر گوگل به دنبال نام و نشانی از او گشتم. در همین لحظه تصویر صورتش چهره‌زنی شد. او را شناختیم. او شهرام جزایری بود و تبعه افغانستان نبود که قصد داشت از مرز بازرگان به صورت غیرمجاز به ترکیه برود. به هرحال او تحویل مقامات قضائی شد.» صبح دوشنبه بود که فرمانده نیروی انتظامی از مامور پلیس مرزبانی که موفق به شناسایی و دستگیری شهرام جزایری شده بود، تقدیر کرد.
به گفته فرمانده نیروی انتظامی، این مامور موفق شده بود شهرام جزایری را که با جعل هویت و پوشش شبیه اتباع افغانستانی، قصد خروج از کشور را داشت، شناسایی کند. این مامور پس از مظنون شدن به این فرد، در اینترنت اقدام به جست‌وجوی چهره واقعی شهرام جزایری می‌کند و پس از اطمینان، شهرام جزایری را دستگیر می‌کند.
شهرام جزایری در آخرین تلاش برای رهایی، به این مامور پیشنهاد واریز یک‌میلیارد تومان در همان لحظه را می‌دهد، اما این مامور پلیس مرزبانی با رد این درخواست، او را تحویل مراجع قضائی می‌دهد.
این مرزبان که صبح دوشنبه در مراسم حضور داشت به خبرنگار صداوسیما گفت: «زمانی که مشخص شد این مرد که خودش را تبعه افغانستان معرفی می‌کند، شهرام جزایری است، دستگیر شد. در مدتی که او در مقر پلیس بود یکی از بستگانش  نزد ما آمد. در آن موقع بود که پیشنهاد رشوه یک‌میلیاردی را داد. او می‌گفت در ازای یک‌میلیارد تومان پول شهرام را آزاد کنید، اما این پیشنهاد کاملا برای من مضحک بود. من  به‌خاطر عرق ملی از میهنم دفاع می‌کنم و هرگز تن به خواسته رشوه‌های میلیاردی نمی‌دهم.»
 6 مرداد بود که این مرزبان کشور، شهرام جزایری را شناسایی و دستگیر کرد. حالا 10 روز از این ماجرا می‌گذرد. خبرنگار «شهروند» با این مرزبان که جمشید نام دارد، تماس گرفت، اما او در صحبتی کوتاه گفت که نمی‌تواند صحبت کند و تمام جزییات ماجرا را به خبرنگار صداوسیما گفته است. این مرزبان باهوش کشورمان که از سوی فرمانده انتظامی تقدیر شده است، گفت از طرف سازمان اجازه ندارد صحبت کند.

 


تعداد بازدید :  188