شماره ۱۴۷۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
کاش قانون جدید چند سال زودتر ابلاغ می‌شد
5 قربانی بزرگ سربازی ورزشکاران

شهروند| سال‌هاست که خدمت سربازی برای ورزشکاران حرفه‌ای به‌ویژه فوتبالیست‌ها به یک دغدغه فکری بزرگ تبدیل شده که دقیقا در زمان پیشرفت آنها را اجبار می‌کند که از خواسته‌های خود چشم‌پوشی کنند و بدون پول در یک باشگاه نظامی به میدان بروند. کارلوس کی‌روش هم در تیم ملی از تبعات این ماجرا بی‌نصیب نمانده و بعد از چند سال بالاخره فشار او و نامه وزیر ورزش باعث تغییر در قوانین موجود برای ورزشکاران شد. سردار کمالی از افزایش سن رفتن به سربازی تا 30 سال برای ورزشکاران فوتبال، والیبال و بسکتبال خبر داد. این یک فرصت طلایی برای امثال مهدی ترابی، علی قلی‌زاده و خیلی دیگر از پدیده‌های ایران است که سربازی شدیدا ذهن آنها را درگیر کرده بود. البته در میان والیبالیست‌هایی هم که در سن پایین به تیم ملی بزرگسالان راه یافتند و مسیر پیشرفت را با لژیونر شدن در پیش گرفتند، این یک خبر ویژه بود.
فوتبالیست‌هایی که محو شدند!
حتما یادتان هست که چند سال قبل برخی از فوتبالیست‌ها به دلیل ابطال کارت معافیت از سربازی دچار مشکلات بزرگی شدند. قطعا شناخته‌شده‌ترین آنها مهرداد پولادی است که این روزها کسی از وضعیت او خبر زیادی ندارد. این بازیکن برای اینکه مجبور بود باشگاه خارجی‌اش را رها کند و برای گذراندن خدمت سربازی به ایران بیاید، قید تیم ملی و بازگشت به وطن را زد و البته هر روز در فوتبالش نزول کرد. او حالا در لیگ تایلند بازی می‌کند؛ در حالی که ستاره ایران در جام جهانی 2014 بود. آرش افشین دیگر بازیکنی بود که دچار مشکل شد و در شرایطی که سیر صعودی را طی می‌کرد، چند سالی از دوران طلایی فوتبالش را از دست داد. افشین که در جام ملت‌های آسیا 2011 مهاجم تیم ملی بود، حالا در لیگ برتر هم مشتری جدی ندارد. بختیار رحمانی هم که برخی معتقد بودند می‌تواند ستاره بزرگی در فوتبال ایران شود و در جام جهانی 2014 هم حاضر بود، بعد از رفتن به سربازی سیر نزولی را طی کرد و از تیم ملی هم کنار رفت. محمدرضا اخباری که به دلیل سربازی دو سالی را از سایپا به تراکتورسازی منتقل شده بود، بعد از بازگشت به تیم خودش دیگر جایگاه ثابتی پیدا نکرد و حالا هم تقریبا بدون تیم محسوب می‌شود. این دروازه‌بان که تصور می‌شد، یکی از گزینه‌های کی‌روش در جام جهانی باشد، حالا کار سختی برای بازگشت به دوران اوج خود دارد.
ارسلان و خداحافظی با رویای NBA
ارسلان کاظمی که به‌عنوان یک ستاره در بسکتبال ایران با سن پایین مطرح بود و در لیگ دانشگاهی بسکتبال آمریکا می‌درخشید و شانس بزرگی برای رسیدن به معتبرترین لیگ باشگاهی دنیا یعنی NBA داشت، ناگهان با مشکل سربازی مواجه شد. حتی این ملی‌پوش بسکتبال با یک باشگاه در لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا هم قرارداد بسته بود، اما به‌دلیل گذراندن سربازی مجبور شد به نیروی زمینی بپیوندد!


تعداد بازدید :  305