شماره ۱۴۷۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
تمام کسانی که به‌عنوان مصاحبه‌کننده مقابل روحانی نشسته‌اند حاشیه‌هایی داشته‌اند
همه مجریان رئیس‌جمهوری

طی 20 سال گذشته، گفت‌وگوی مستقیم رئیس‌جمهوری با مردم از طریق تلویزیون فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این اتفاق نخستین‌بار در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی افتاد؛ آن هم به این شکل که رئیس‌جمهوری به‌صورت تلفنی با عده‌ای از مردم صحبت می‌کرد و این گفت‌وگو از تلویزیون پخش می‌شد. بعد از او، چندباری محمود احمدی‌نژاد به تلویزیون آمد و هر بار هم یک نفر روبه‌روی او نشست: مرتضی حیدری. آن‌قدر حیدری به‌عنوان مجری گفت‌وگوهای احمدی‌نژاد انتخاب شد که دیگر تصور مجری دیگری در برابر رئیس‌جمهوری برای بیننده تلویزیون غیر ممکن شد. همزمان انواع و اقسام انتقادها به حیدری می‌شد که چرا این‌قدر منفعل است و با لبخند همیشگی و محبت‌آمیز به رئیس‌جمهوری نگاه می‌کند. با شروع دولت یازدهم هم تعداد برنامه‌های موسوم به «گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهوری با مردم» بیشتر شد و هم مجری‌ها رنگارنگ‌تر، حتی پای مجریان زن هم به این برنامه‌ها باز شد.

سه به یک

نخستین گفت‌وگوی زنده روحانی بعد از انتخاب از سوی مردم،‌ با هدف توضیح ماموریت صد روزه او تدارک دیده شد. از آنجایی که همیشه چند ساعت قبل از شروع برنامه رئیس‌جمهوری، مجری این برنامه معرفی می‌شود تا حرف و حدیث‌ها به حداقل برسد، کمی مانده به شروع برنامه، وقتی که همه انتظار شنیدن نام مرتضی حیدری را برای بار چندم داشتند، اسم سه نفر به‌عنوان مصاحبه‌کننده‌ با رئیس‌جمهوری اعلام شد. محمدرضا شهیدی‌فرد که آن موقع به خاطر برنامه‌های «پارک ملت» و «مردم ایران سلام» چهره شناخته‌شده‌ای بود در کنار ندا سپانلو و محمود احمدی افزادی رو‌به‌روی رئیس‌جمهوری نشستند. این خلاقیت مدیران تلویزیون خیلی هم جواب نداد و هماهنگ نبودن مجری‌ها با هم، لبخندهای بی‌موقع شهیدی‌فرد و پررنگ بودن این سوال که «اساسا چرا سه نفر؟» باعث شد که این تجربه خیلی شیرین نباشد و دیگر تکرار نشود.
جنجال انتخاب  مجری

یک سال بعد از مصاحبه تیمی مجریان تلویزیون با رئیس‌جمهوری، اعلام شد که تیم علی‌اکبر عبدالرشیدی و سودابه حسنی‌دخت اجرای گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهوری را بر عهده گرفته‌اند. چند ساعت مانده به برنامه اسم هر دو نفر خط خورد و برنامه با یک ساعت تاخیر آن هم با حضور سونیا پوریامین و کاظم روحانی‌نژاد روی آنتن رفت. بعدها یک منبع مطلع در ریاست جمهوری درباره تاخیر در پخش گفت‌وگوی زنده روحانی به ایسنا گفت که چند ساعت قبل از شروع برنامه، از دفتر رئیس‌جمهوری اعلام شد که خانم پوریامین نیز حضور داشته باشد و مصاحبه با دو مجری برگزار شود که صداوسیما به این دلیل که این معرفی دیرهنگام بوده، آن را نپذیرفت. اما سرانجام بعد از یک ساعت که از زمان اعلام شده برای این گفت‌وگو می‌گذشت، با توافق طرفین، مسئولان صداوسیما قبول کردند که هر دو مجری در گفت‌وگو با روحانی
حاضر شوند.
گفت‌وگو بدون هماهنگی

نام حسن عابدینی هم در فهرست مجریانی که در گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی با مردم شرکت کرده‌اند، به ثبت رسیده است. او سال ۹۴ همراه با ندا سپانلو اجرای این برنامه را به عهده گرفت. مصاحبه عابدینی با روحانی چالش خاصی نداشت و حرف و حدیثی درست نکرد، اما گفت‌وگوی او با رسانه‌ها بعد از این برنامه سر و صدا به راه انداخت. او در این گفت‌وگوها اعلام کرده بود که پیش از مصاحبه هیچ هماهنگی با رئیس‌جمهوری صورت نگرفته و سوالات به هیچ وجه در اختیار او و اطرافیانش قرار نگرفته است؛ موضوعی که خیلی‌ها نتوانستند آن را باور کنند و به عابدینی حمله کردند.
باز هم حیدری

اسم مرتضی حیدری به‌عنوان مجری گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهوری با مردم در سال 95 نوید یک چهره تکراری در برابر رئیس‌جمهوری را می‌داد اما کمی بعد از اعلام نام او، یک اسم دیگر هم به عنوان دومین مجری گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهوری اعلام شد: «المیرا شریفی مقدم». اگرچه این‌بار چهره جدیدی به عنوان مجری حضور داشت اما برنامه در معمولی‌ترین حالتش روی آنتن رفت.
گفت‌وگوی حاشیه‌دار

انگار عادی و بدون چالش بودن گفت‌وگوهای زنده رئیس‌جمهوری بالاخره دل مسئولان صدا و سیما را هم زد، اما این‌بار خبری از راه‌های محیرالعقول مثل انتخاب سه مجری نبود بلکه قرار شد که مجری به اصطلاح سر و زبان‌دار، مجری‌گری برنامه را به عهده بگیرد یعنی رضا رشیدپور؛ کسی که با تکه انداختن به این و آن و اجرای حاشیه‌دار برنامه حالا خورشید به نظر می‌رسید این ظرفیت را دارد که گفت‌وگویی متفاوت با رئیس‌جمهوری رقم بزند. اگرچه بعد از این برنامه خیلی‌ها اعلام کردند که توقعشان برآورده نشده اما حالا با گذشت مدتی از آن گفت‌وگو باید منصف بود و اعتراف کرد که رشیدپور تمام تلاشش را کرد که حداقل سوال‌هایش را با لحنی غیر اداری بپرسد اما انتقادها از بلوز مشکی یقه اسکی و کت دانه‌برفی که پوشیده بود هزار سال دیگر هم پابرجا
 خواهد بود. شاید حاشیه‌هایی که گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری با رشیدپور داشت یا شرایط حساس مملکت باعث شد که مدیران تلویزیون نخواهند استرس مجری را داشته باشند و باز هم اجرا را دادند دست حیدری که مثل همیشه آرام، با لبخند، محترمانه و... کار را برایشان دربیاورد.

 


تعداد بازدید :  888