شماره ۱۴۷۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
گانگسترها شهر را به هم ریختند
شلیک به شیکاگو 21 کشته بدون بازداشتی

در تیراندازی شیکاگو در آمریکا، دست‌کم 66 نفر تنها در 7 ساعت (از نیمه شب شنبه تا یکشنبه صبح) مورد تیراندازی قرار گرفتند. از این میان، 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند. پلیس می‌گوید که خشونت به طرز عیانی در این شهر بالا گرفته است.
به گزارش رویترز، فِرِد والر، رئیس بخش گشتزنی اداره پلیس شیکاگو در کنفرانسی خبری گفته است: «تیراندازی‌ها هم به صورت رندوم و هم به صورت هدفدار در خیابان‌های شهر صورت گرفته‌اند.»
او می‌گوید که بیشتر تیراندازی‌ها به گروه‌های گانگستری خشن در شهری با جمعیت 2.7‌میلیون نفری که سومین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکاست، مرتبط است.» پلیس همچنین می‌گوید که مردان مسلح اعضای یک حزب که در مراسم خاکسپاری گردهم آمده بودند را هدف قرار داده‌اند و دیگری نیز در شب، به مردمی که برای یک کنسرت خیابانی جمع شده بودند، شلیک کرده است.
رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که خشونت‌ها در سمت غربی شهر رخ داده، جایی که 25 نفر در تیراندازی‌هایی جداگانه مورد هدف قرار گرفته‌اند.
والر گفته است که تیراندازی‌ها در‌ سال 2018 نسبت به ‌سال گذشته کاهش داشته است. موسسه شیکاگو تریبون که آمار و ارقام تیراندازی‌ها را جمع‌آوری می‌کند، اوایل همین ماه گزارش داده بود که تیراندازی‌ها در این شهر، از اول ‌سال تا اول آگوست نسبت به همین زمان در ‌سال گذشته (2017)، به اندازه 533مورد کاهش داشته است.
والر می‌گوید صرفا با در نظر گرفتن همین آمار می‌توانیم بگوییم که ما موفقیت خوبی در کاهش خشونت‌های ناشی از اسلحه داشته‌ایم. او همچنین می‌گوید که پلیس درحال همکاری با سایر گروه‌های اجرای قوانین است تا فعالیت باندهای خلافکار را هدف قرار دهد.
والر گفت: «قول می‌دهم که ما بازنده نخواهیم بود.»
هنوز هیچ‌کس بازداشت نشده است
با این‌که به 66 نفر شلیک شده و 12 نفر نیز کشته شده‌اند، اما پلیس شیکاگو هنوز موفق نشده کسی را به‌طور قطعی به‌عنوان متهمان حوادث اخیر بازداشت کند. با این حال پلیس می‌گوید که چندین مظنون را بازداشت کرده است. ادی تی جانسون، فرمانده پلیس گفته است که برای جلوگیری از تیراندازی مجدد، افسرانی را به آن مناطق اعزام کرده‌اند که منجر به بازداشت 46 نفر به اتهام تیراندازی شده است. پلیس موفق‌شده 60 اسلحه را از آنها توقیف کند و آنها را به 5600 سلاح دیگر که از ابتدای ‌سال تاکنون در شیکاگو ضبط کرده بود، اضافه کند.
جانسون می‌گوید: «من خشم و ناامیدی مردم شیکاگو را از این وضع می‌بینم. آنها بابت سلاح‌های غیرقانونی که در خیابان‌ها وجود دارند، نگرانند. سلاح‌هایی که ممکن است هر لحظه و در هر جایی مورد استفاده قرار بگیرند.»
رائم ایمانوئل، شهردار شیکاگو، به خبرنگاران در روز دوشنبه گفت:   «آن‌چه در آخر هفته در شیکاگو اتفاق افتاد، در همه محله‌های شهر نبوده؛ تنها در یکی دو محله اتفاق افتاد، اما همین هم غیرقابل پذیرش است و نباید در هیچ محله‌ای چنین اتفاقاتی تکرار شود.»
ایمانوئل که یک دموکرات است، می‌گوید: «سلاح‌های زیادی در خیابان‌ها وجود دارد. افراد مجرم زیادی هم در خیابان‌ها حضور دارند و متاسفانه ارزش‌های درست و نادرست، در جامعه کم شده است.»
خشونت با سلاح در شهر‌های آمریکا و به‌خصوص در شهر شیکاگو آمار بسیار بالایی دارد و این خشونت‌ها قربانیان زیادی می‌گیرند. اوایل ماه گذشته، هزاران نفر از مردم شهر شیکاگو با برپایی تظاهرات علیه خشونت‌های مسلحانه خواستار رسیدگی مقامات به مناطقی شدند که از این خشونت‌های مسلحانه بیشترین آسیب را می‌بینند. پلیس شیکاگو می‌گوید که این شهر در 6 ماهه نخست‌ سال‌جاری میلادی شاهد 1100 مورد تیراندازی و 252 قتل بوده است.
این درحالی است که دادگاه تجدیدنظر فدرال در حکمی، متمم دوم قانون اساسی آمریکا، حق آزادی حمل اسلحه برای عموم مردم در جهت دفاع از خود را تایید و حفظ کرد.

 


تعداد بازدید :  164