شماره ۱۴۷۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
داوود کشاورزیان، رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با «شهروند»:
دوربین‌های کنترل ترافیک را به بخش خصوصی نسپارید
بخش بزرگی از قطعات این دوربین‌ها در داخل کشور تولید شده و وارداتی نیستند

«برخی استان‌ها اعلام می‌کنند که حدود ۸۰ تا ۹۰‌درصد دوربین‌های کنترل ترافیک راه‌ها خراب هستند.» آن‌قدر ‌درصد دوربین‌های خراب اعلام‌شده توسط مهرداد تقی‌زاده‌ بهجتی، معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی بالا است که می‌توان ادعا کرد راه‌ها بدون دوربین‌اند؛ چرا که بر اساس این آمار تنها 10‌درصد دوربین‌ها سالم‌اند. او در نشستی در روزهای گذشته گفته: «تعداد زیادی از دوربین‌های استان‌های کشور خراب است اما پایش تصویری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین منظور پیشنهاد می‌شود که دوربین‌های کنترل ترافیک را به پیمانکاران بخش خصوصی بسپاریم. در جاده‌ها نیز این مشکل وجود دارد که با ارایه این سیستم به بخش خصوصی می‌شود شاهد کاهش آمار تصادفات بود.»
پیشنهاد تقی‌زاده برای ورود پیمانکاران بخش خصوصی به این مقوله پیشنهاد جدیدی نیست و پیش از این هم در سازمان راهداری مطرح بوده و حالا داوود کشاورزیان، رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به «شهروند» می‌گوید مشخص نیست که صحبت از دوربین‌های درون‌شهری است یا برون‌شهری اما همواره تکلیف سازمان این بوده که دوربین‌ها با ‌درصد بالایی همیشه آماده کار باشند. «نمی‌توانم درباره آمار ارایه‌شده صحبتی کنم و بهتر است از خودشان بپرسید اما هر چه تعداد دوربین‌ها و سلامتشان بالاتر باشد، طبیعتا قدرت کار سازمان بالاتر می‌رود؛ چرا که با حجم ترددهای فعلی ناچاریم از روش‌های نوین برای اعمال قانون استفاده کنیم و همه کشورهای دنیا هم تجهیزاتی از این دست دارند.» او اما می‌گوید واگذاری این مقوله به بخش خصوصی کار درستی نیست؛ چرا که سرمایه‌گذار می‌خواهد از کارش درآمد کسب کند. حال آنکه اگر زمانی تخلفات کم شود یا آنکه تخلفات واریزشده به خزانه دولت به هر دلیل به موقع به این شرکت‌ها نرسد، مشکلات بسیاری به وجود می‌آید و تکلیف سرمایه‌گذار مشخص نیست و این روش نمی‌تواند روش کارآمدی باشد. «در حال حاضر سازمان متولی این امر است و این نکته با وجود مشکلاتی که تاکنون داشتیم بهتر از آن است که پای پیمانکار به این مسأله باز شود.»
2هزار دوربین به 6هزار تا برسد
کشاورزیان می‌گوید که بخشی از قطعات دوربین‌های فعلی از خارج وارد می‌شوند اما بخش عمده آن ساخت داخل است و شرکت‌های سازنده در بحث ساخت، نصب و نگهداری در این پروژه‌ها همکاری می‌کنند. «به همین دلیل نیازی به پیمانکار وجود ندارد؛ چرا که قطعات وارداتی ما بسیار کم است.»
رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید که در حال حاضر حدود 2هزار دوربین در شریان‌های اصلی فعال‌اند که قرار بوده به بیش از 6-5 هزار تا افزایش پیدا کند. این دوربین‌ها در راه‌های اصلی هر 40 کیلومتر و در آزادراه‌ها هر 20 کیلومتر نصب شده‌اند. «باید تعداد آنها افزایش پیدا کرده و فاصله دوربین‌ها کمتر شود که این موارد ازجمله برنامه‌های جاری سازمان پیش از این بود که ادامه خواهد یافت.»


تعداد بازدید :  415