شماره ۱۴۷۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
آسانژ تا ابد نمی‌تواند در سفارت اکوادور بماند

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس که مدت‌ها به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است، نمی‌تواند به راحتی از ساختمان این سفارتخانه خارج شود. او تحت تعقیب پلیس انگلیس قرار دارد. حالا اما رئیس‌جمهوری اکوادور اعلام کرده آسانژ برای خروج از سفارت اکوادور در لندن در هر زمانی که بخواهد آزاد است اما تنها زمانی که انگلیس امنیت وی را ضمانت دهد.
لنین مورنو، رئیس‌جمهوری اکوادور اعلام کرد: مقامات این کشور درحال حاضر درحال مذاکره با وکلای آسانژ، موسس ویکی لیکس برای دستیابی به یک توافق برای تضمین امنیت وی در راستای قوانین بین‌المللی هستند. وی ادامه داد: اگر ما به این توافق دست یابیم، خوشحال خواهیم شد که از آسانژ بخواهیم سفارت را ترک کرده و خود را برای تحقیقات حقوقی تسلیم کند.
پیشتر رئیس‌جمهوری اکوادور اواخر ژوئیه گفت؛ خواهان آن است که مسأله آسانژ بدون بروز مشکلاتی برای کشورش حل‌وفصل شود. او گفت که در همین راستا رایزنی‌هایی با مقام‌های بریتانیا و نمایندگان ویکی‌لیکس انجام گرفته است. خوزه والنسیا، وزیر امور خارجه اکوادور نیز بر لزوم رسیدگی به وضع مربوط به آسانژ تأکید کرده و گفته که او نمی‌تواند تا ابد در این سفارتخانه باقی بماند.
آسانژ طی چند‌سال اخیر با تأسیس سایت افشاگر ویکی‌لیکس، اقدام به افشای بسیاری از موارد پشت پرده سیاست‌های کشورهای مختلف کرده و حتی گاهی این افشاگری‌ها موجب تیره‌شدن روابط برخی کشورها با هم شده است.

 


تعداد بازدید :  216