شماره ۱۴۷۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
چگونه رابطه‌خوبی داشته باشیم؟
رابطه خوب؛ یعنی رابطه عاقلانه و عاشقانه

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین طه موسوی مسئول د‌فتر نمایند‌گی ولی‌فقیه د‌ر موسسه آموزش عالی هلال

امروز به این موضوع فکر می‌کردم و درگیر این پرسش ساده بودم، «چه کنیم که حال روابطمان در خانه‌هایمان خوب شود؟» ببینید وقتی آمار رسمی‌جدایی و مشاجرات خانواده‌ها را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که حال روابط ما در خانه‌ها خوب نیست. البته عوامل‌بیرونی، شرایط‌اجتماعی و اقتصادی قطعا در این وضعیت بی‌تاثیر نیست. متاسفانه شاهد هستیم، بعضی از رسانه‌ها وتعدادی از افراد در فضای‌مجازی ناخواسته به تبلیغ بدخلقی در خانه می‌پردازند.  در حالی که در فرهنگ اهل بیت  توصیه‌های بسیاری به خوش‌رفتاری و نیک‌خلقی درخانه، خصوصا با همسر شده است. قرآن‌کریم  برای رسیدن به آرامش  در کنار یکدیگر تضمین قطعی می‌دهد که  خداوند مشکلات معیشت و رزق را برطرف خواهد کرد. پس آن چه اصل است شکل‌گیری یک رابطه خوب و عاشقانه است که موجب آرامش ودل خوشی بندگان می‌شود.
چرا که خداوند صرفا برای ازدیاد نسل یا تولید ثروت مادی یا رسیدن به اهداف دنیایی خود قادر مطلق است و نیازی به کمک بشر ندارد. اما انسان‌ها وقتی هدفشان از یک رابطه مشخص نباشد آسیب‌های جدی را متحمل خواهند شد. اگر در آغاز یک زندگی به جای رسیدن به حال خوب و آرامبخش  توجه‌مان به دلبستگی‌های کوتاه مدت و هیجانات احساسی باشد، هیچ کمکی به سعادت و آرامش‌مان نکرده‌ایم. ما برای رسیدن به یک رابطه خوب؛ نیاز به این شروع صحیح داریم، باید درست انتخاب کنیم. انتخاب و رسیدن به یک رابطه خوب با یک تصمیم عجولانه و هیجانی، هزینه‌های سختی بر فرد و اجتماع وارد خواهد کرد. قطعا ازدواج آسان که در اسلام تاکید بسیاری بر آن شده است، به معنی انتخاب آسان نیست.  
یک رابطه خوب هدیه‌ زندگی مشترک است که با انتخاب صحیح همراه باشد. انتخاب باید با آگاهی، شناخت و مشاوره صحیح انجام شود. نگارنده قطعا به دنبال این نیست که در انتخاب شریک زندگی نقش خود فرد را کمرنگ نشان دهد؛ اما بر مواردی همچون مشورت با والدین و افراد خبره تاکید دارد.  من یک رابطه خوب، رابطه‌ای عاقلانه و عاشقانه را نتیجه یک انتخاب عاقلانه و عاشقانه خوب می‌دانم. نتیجه‌ انتخاب با چشمان باز. زیرا ما در سایه یک وصلت درصدد رسیدن به یک رابطه ایده‌آل و پایدار هستیم؛ نه یک رابطه متزلزل و کوتاه مدت. ما با یک تصمیم می‌خواهیم مدیریت یک نسل را در دست بگیریم، جامعه‌ای را بسازیم و باید به تمامی نکات با دقت نظاره کنیم  تا آسیب‌های احتمالی را برطرف کنیم.


تعداد بازدید :  244