شماره ۱۴۷۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
فیلم‌های علمی‌ تخیلی که دانشمندان پسندیدند (2)
واقعیت محض در تار و پود تخیل

برخلاف تلقی رایج که دانشمندها را آدم‌های صفر و یکی، واقع‌گرا و خشک می‌نمایاند، آنها هم می‌توانند پرنده خیال خود را پرواز داده و به وقتش حتی از دیدن فیلم‌های علمی و تخیلی که در ظاهر کوچکترین نسبتی با واقعیت ندارند لذت ببرند. در بخش اول این گزارش 5 فیلم علمی - تخیلی برتر تاریخ سینما که نظر دانشمندان را به خود جلب کردند با شما مرور کردیم و حالا شما را به خواندن بخش دوم و پایانی این گزارش دعوت می‌کنیم.  
جنگ ستارگان (1977) | Star Wars
«هنوز هم چیزی به زیبایی «جنگ‌ ستارگان» بر پرده نقره‌ای نقش نبسته است»! این سخن آرون بلیسدل، استاد دانشگاه UCLA است که برای اولین بار در ۹ سالگی به تماشای «جنگ ستارگان» نشست. این فیلم که حاصل بازیگوشی جرج لوکاس در عینیت بخشی به یک فانتزی فضایی بود، الهام‌بخش بسیاری از دانشمندان شد از جمله سیذارتا سرینیواسا از موسسه روباتیک Carnegie Mellon که روبات خدمتکاری را با ایده گرفتن از یکی از شخصیت‌های «جنگ ستارگان» ساخت.
بلید رانر (1982) | Blade Runner
ریدلی اسکات در «بلید رانر» ایده روبات‌های انسان‌نما را در قالبی سینمایی به تصویر کشید. روبات‌هایی که بسیار شبیه انسان‌ها هستند و حتی از روبات بودن خبر ندارند! این میان پلیس‌های ویژه‌ای به اسم بلید رانر هم روبات‌های یاغی را دستگیر می‌کنند. «بلید رانر بیش از هر فیلم دیگری، دنیا را برای پذیرش هوش مصنوعی آماده کرد.» این نظر دنیل نووی از محققین MIT در خصوص فیلم ریدلی اسکات است.
پارک ژوراسیک (1993) | Jurassic Park
دایناسورها را باید اسرارآمیزترین جانداران همه تاریخ به حساب آورد؛ پس با این حساب به استیون اسپیلبرگ می‌توان حق داد که داستانی دایناسوری را برای روایت برگزیند. در «پارک ژوراسیک» ایده‌ای مطرح می‌شود مبنی بر این که می‌توان دایناسورها را از طریق استخراج DNA آنها بازسازی کرد. جک هورنر دیرینه‌شناسی که مسئولیت ساخت مدل دایناسورهای فیلم را بر عهده داشته می‌گوید:‌ «پارک ژوراسیک، علمی را ترسیم می‌کند که آرزو داشتیم واقعاً به حقیقت می‌پیوست.»
وال یی (2008) | Wall E
«وال یی» را که حتماً به خاطر دارید! روباتی که روی زمین باقی مانده تا کره زمین را از زباله‌ها پاک کرده و آن را آماده بازگشت انسان‌ها کند. «این فیلم‌ها همانند آینه‌ای هستند که تصورات و خیالات ما از آینده‌مان را به ما نشان می‌دهند.» این نظر استیون شولتزمن از محققیق و مدرسین دانشکده پزشکی و روان‌کاوی دانشگاه هاروارد در خصوص «وال یی» است.
جنگ دنیاها (1953) | The War of the Worlds
داستان «جنگ دنیاها» که از رمان اچ.جی. ولز اقتباس شده است، درباره حمله مریخی‌ها به زمین است. ایده امکان نابودی نسل بشر به‌دست بیگانگان فضایی، تماشاگران را به وحشت انداخت. سث شوستاک فضانورد ارشد موسسه SETI (موسسه جست‌وجو برای هوش فرازمینی) درباره اولین تجربه‌اش از تماشای «جنگ دنیاها»، گفت: «من تمام شب، بعد از دیدن فیلم حالم بد بود. این مشخصه فیلمی است که تفاوت ایجاد می‌کند.»


تعداد بازدید :  407