شماره ۱۴۷۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
نگاهی به مرگبارترین سوانح خطوط ریلی جهان
آنگاه که اسب آهنین تابوت راکبان می‌شود

پنجشنبه گذشته در مطلبی که به معرفی قطارهای مشهور و لوکس جهان اختصاص داشت، قطار را یکی از امن‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی خواندیم؛ اما خب، برای هر قاعده‌ای استثنایی هم هست! در این مطلب قصد داریم مرگبارترین سوانح خطوط ریلی در جهان را با شما بررسی کنیم، با این تاکید که سفر با قطار همچنان جزو سفرهای امن به شمار می‌رود.  
قطار ۸۰۵۰ | سریلانکا (۱۷۰۰ کشته)
بیست و ششم دسامبر 2004 قطار شماره ۸۰۵۰ از کلمبو پایتخت سریلانکا عازم گال بود که زلزله‌ای به‌وقوع پیوست و از پی آن یک سونامی به راه افتاد. سیل ناشی از سونامی قطار را به خانه‌ها و درختانی که در مسیر راه‌آهن بود کوبید و همه چیز را نابود کرد.
قطار نظامی ۶۱۲ | فرانسه (۹۰۰ کشته)
دوازدهم دسامبر 1917 یک قطار نظامی پر از مسافر که از تورین ایتالیا عازم لیون فرانسه بود، به‌هنگام پایین رفتن از یک شیب تند در حوالی مودان فرانسه، از ریل خارج شد. قطار از پل سقوط کرد و واگن‌های چوبی آن بر روی‌ هم افتادند و آتش گرفتند.
قطار بیهار | هند (۷۵۰ کشته)
ششم جولای 1981 قطار بیهار از ریل خارج‌ شد و به داخل آب‌های رودخانه باگماتی سقوط کرد. ظاهراً یکی از مهندسان قطار برای نجات جان گاوی که روی ریل آمده بود، به یک‌باره ترمز لوکوموتیو را می‌کشد که موجب لغزش شدید و درنهایت واژگونی قطار می‌شود.
قطار کارآنسا | مکزیک (۶۰۰ کشته)
بیست و دوم ژانویه 1915 در روزهای اوج انقلاب مکزیک این قطار نظامی ۲۰ واگنی به شهر گوادالاهارا می‌رفت. هنگامی‌که قطار وارد یک سراشیبی شد، لوکوموتیوران کنترل آن را از دست داد و در نتیجه قطار و تمامی مسافرانش داخل دره پرتاب شدند.
راه‌آهن کوبیشف | روسیه (۵۷۵ کشته)
چهارم ژوئن 1989 دو قطار پر از مسافر که بین شهر نووسیبریسک و دریای سیاه در حال حرکت بودند، با سرعت تمام به یکدیگر برخورد کردند. گاز مایع نشتی روی خطوط آهن و جرقه حاصل از ترمز قطار، موجب انفجاری مهیب شد که واگن‌های قطار را تکه‌تکه کرد.
قطار باری ۸۰۱۷ |  ایتالیا (۵۶۰ کشته)
دوم مارس 1944 یک قطار باری که تعداد زیادی سرباز مسافرانش را تشکیل می‌دادند در طول مسیر خود بعد از ورود به یک تونل توقف کرد. دلیل این توقف 30 دقیقه‌ای هنوز هم مشخص نشده است. مونوکسیدکربن حاصل از سوختن زغال سنگ قطار به‌راحتی موجب خفگی تمامی مسافران شد.
قطار اوپرادورا | اسپانیا (۵۰۰ کشته)
سوم ژانویه 1944 سه قطار متشکل از قطار سریع‌السیر گالیسیا، یک قطار حمل زغال‌سنگ و یک قطار سه واگنی مخصوص تغییر خطوط راه‌آهن درون یک تونل در حوالی روستای تو ره دل بیرزوی اسپانیا با یکدیگر برخورد کردند. طی این سانحه، صدها تن جان خود را از دست دادند.
قطار الصعید | مصر (۳۸۳ کشته)
بیستم فوریه 2002 این قطار با 11 واگن در حال حرکت بود که به یک‌باره، آتشی از واگن پنجم آن زبانه کشید. طولی نکشید که آتش، قطار را فراگرفته و ۷ واگن آن را تبدیل به خاکستر کرد. افراد بسیاری بر اثر آتش و دود آن کشته شدند و تعدادی نیز به دلیل پرش از قطار به سمت بیرون جان خود را از دست دادند.


تعداد بازدید :  417