شماره ۱۴۷۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
به آتش کشیدن پارکینگ رقیب اشتباهی

شهروند| خواستگار عاشق پارکینگ خانه رقیب عشقی خود را درحالی به آتش کشید که پسر جوان همان شب قصد خواستگاری از یک دختر دیگر را داشت. متهم که به اشتباه تصور می‌کرد شاکی قصد خواستگاری از دختر مورد علاقه‌اش را دارد، نقشه این آتش‌سوزی عمدی را اجرا کرد.
روز 14 اسفند ماه سال گذشته، وقوع یک آتش‌سوزی در مجتمع مسکونی، در محدوه خیابان پیروزی به کلانتری 110 شهدا اعلام شد. با حضور ماموران و عوامل ایستگاه آتش‌نشانی در محل مشخص شد که شدت آتش به‌حدی است که امکان خارج شدن ساکنان مجتمع از مسیر راه‌پله وجود ندارد و احتمال سرایت‌کردن آتش به قسمت‌های بالای ساختمان نیز وجود دارد. بلافاصله واحدهای کمکی آتش‌نشانی در محل حاضر شده و همزمان با انجام عملیات اطفای حریق، عملیات نجات ساکنان مجتمع نیز از طریق پشت‌بام با استفاده از جرثقیل و غیره انجام شد.
با انجام عملیات نجات و پایان روند اطفای حریق، کارشناسان آتش‌نشانی در محل کانون اصلی آتش‌سوزی در داخل پارکینگ مجتمع مسکونی حاضر شدند و در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد آتش‌سوزی کاملا عمدی بوده و فرد یا افرادی اقدام به آتش‌زدن یک خودروی جک سواری و یک موتورسیکلت کردند. پرونده با موضوع «حریق عمدی» تشکیل شد و پرونده برای ادامه رسیدگی و تحقیقات در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی با مراجعه به مالباخته که صاحب خودروی جک و موتورسیکلت بود، تحقیقات خود را آغاز کردند، اما وی قادر به معرفی هیچ‌کس به‌عنوان مظنون نشد و گفت که با هیچ‌کس سابقه درگیری یا دشمنی و حتی اختلاف مالی نداشته و ندارد و به همین علت قادر به معرفی کسی به‌عنوان مظنون آتش‌سوزی نیست.
در شرایطی که شاکی در طول رسیدگی به پرونده در چند ماه گذشته هیچ‌گونه اطلاعات قابل بهره‌برداری به کارآگاهان اداره شانزدهم ارایه نکرده بود، کارآگاهان اداره شانزدهم با انجام اقدامات ویژه پلیسی موفق به شناسایی یکی از دوستان مالباخته به نام مسعود متولد 1362 به‌عنوان مظنون اصلی در پرونده شدند. همزمان با شناسایی مسعود، تحقیقات از مالباخته درباره احتمال ایجاد حریق توسط مسعود انجام شد، اما مالباخته مجددا در اظهاراتش گفت که هیچ سابقه درگیری یا اختلافی با مسعود نداشته و ندارد.
در چنین شرایطی و با توجه به شواهد و قرائن جمع‌آوری شده، طی هماهنگی با بازپرس شعبه نهم دادسرای ناحیه 14 تهران مسعود روز 14 مرداد ماه دستگیر و به اداره شانزدهم پلیس آگاهی منتقل شد. مسعود در تحقیقات اولیه با بیان مطالبی مشابه با اظهارات شاکی پرونده مدعی شد که هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای انتقام‌گیری از مالباخته ندارد، اما در ادامه تحقیقات لب به اعتراف گشود و به ایجاد حریق عمدی با انگیزه انتقام‌گیری اعتراف کرد.
مسعود در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: «از مدتی پیش به دختری علاقه‌مند شدم که تصور می‌کردم مجتبی هم قصد ازدواج با او را دارد. شرایط مالی، اقتصادی و همچنین موقعیت کاری مجتبی از من بسیار بهتر است. از سوی دیگر دختر مورد علاقه‌ام و خانواده‌اش نیز رابطه خانوادگی بسیار نزدیکی با خانواده مجتبی داشتند. در چنین شرایطی اطمینان داشتم که دیگر هیچ شانسی برای ازدواج من با دختر مورد علاقه‌ام وجود ندارد، به همین دلیل تصمیم به انتقام گرفتن از مجتبی گرفتم.»
متهم در ادامه اعترافاتش درباره شب آتش‌سوزی نیز گفت:   «ساعت 3 چهاردهم اسفند ماه بود که از در پارکینگ بالا رفته و وارد شدم. خودرو و موتور مجتبی را با بنزین به آتش کشیده و به سرعت از پارکینگ ساختمان خارج شدم. چند روز پس از این ماجرا، با اعضای خانواده در خانه مشغول صحبت‌کردن بودیم که موضوع آتش‌سوزی مطرح شد و آن‌جا اطلاع پیدا کردم مجتبی و خانواده‌اش قصد داشتند به خواستگاری یکی از بستگانشان در شهرستان بروند که به علت وقوع تخریب کامل خودرو و حادثه آتش‌سوزی کنسل شده است. آن زمان بود که متوجه اشتباه خود شدم و فهمیدم در تمام این مدت تصورم درباره مجتبی اشتباه بوده است.»
سرهنگ علی ولیپور گودرزی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران درباره این پرونده گفت: «با توجه به اعتراف متهم، قرار قانونی از سوی بازپرس پرونده صادر و متهم برای سیر مراحل قضائی روانه زندان شد.»


تعداد بازدید :  319