شماره ۱۴۷۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
برداشتن گوشی تلفن با دست چپ ممنوع!

  چند درصد از کارهای‌تان را با دست چپ انجام می‌دهید؟
به‌غیر از مواقعی که با ابزاری که برای راست‌دست‌ها طراحی شده مجبور به استفاده از دست راستم می‌شوم، اکثر کارهایم را با دست چپ انجام می‌دهم.
 کاری وجود دارد که با دست راست انجام دهید؟
یادم است بچه که بودم با خواهر و برادر و بچه‌های فامیل یک‌قل و دوقل بازی می‌کردیم و چون همه آنها راست‌دست بودند، من هم در این بازی یاد گرفتم که با دست راست بازی کنم. شاید تنها کاری که با دست راست انجام می‌دهم همین یک‌قل و دوقل باشد. (با خنده)
 شما به‌صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنید و حتی چند نمایشگاه از کارهایتان برگزار کرده‌اید، اما شاتر دوربین عکاسی در سمت راست طراحی شده، با این شرایط چطور عکاسی می‌کنید؟
دوربین را با دست چپم نگه می‌دارم و با دست راستم شاتر و تنظیمات را انجام می‌دهم مثل همه عکاس‌ها! (با خنده)
 یعنی تا به‌حال هیچ دوربینی برای چپ‌دست‌ها طراحی نشده است؟
متاسفانه نه و در همه دوربین‌ها شاتر و تنظیمات در سمت راست قرار دارد.
 این موضوع برای شما سخت نیست؟
راستش، اولش سخت بود اما من اصولا خودم را زود با شرایط تطبیق می‌دهم و برای همین به این موضوع  عادت کردم.
 شما در فیلم و سریال‌ها نقش‌های متفاوتی را بازی کرده‌اید، نقشی بوده که به دلیل چپ‌دست بودن‌تان نتوانسته باشید بازی کنید یا اگر هم بازی کردید در طول کار مشکلی برایتان ایجاد شده باشد؟
راستش گاهی در تصویر پیش می‌آید که مثلا باید با تلفن صحبت کنم و من هم ناخودآگاه با دست چپم گوشی را می‌گیرم و معمولا کارگردان کات می‌دهد و می‌گوید این تصویر خوب نیست و بهتر است گوشی را با دست راست بگیری. بنابراین شاید در همین حد جزیی مشکلی پیش آمده باشد ولی اینکه نقشی را به دلیل چپ‌دست بودنم نپذیرم نه، هیچ‌وقت پیش نیامده است.
 انجام دادن چه کارهایی در فضای عمومی شهری برای شما سخت است؟
اصولا خدمات و وسایل عمومی برای راست‌دست‌ها طراحی شده است. یا حتی وقتی به رستوران می‌روم همیشه حواسم هست که جایی بنشینم که دستم برای بغل‌دستی مزاحمت ایجاد نکند. بنابراین من و شاید افراد دیگری که مثل من چپ‌دست هستند از همان کودکی مجبور شده‌ایم به این شرایط عادت کنیم. به هر حال، شاید شاخص‌ترین مشکلات من در همان زمان مدرسه بود.
 خانم اسکندری شما با سازمان زیباسازی شهری همکاری کردید و کاشیکاری‌های ظریف و زیبایی که در بعضی از اتوبان‌ها طراحی کرده‌اید به نظر کار سختی می‌آید. شاید برای عده‌ای از راست‌دست‌ها که هنوز هم توانایی جمعیت چپ‌دست‌ها را باور  نکرده‌اند این‌که یک هنرمند با دست چپش با این ظرافت کاشی‌ها را طراحی و نقاشی کند، سخت به نظر برسد؛ نه؟!
شاید این برداشت اشتباه که چپ‌دست‌ها نسبت به افراد راست‌دست کارهای ظریف را سخت‌تر انجام دهند، وجود داشته باشد کما اینکه در نسل پدربزرگ من عده‌ای از مردم به چپ‌دستی به چشم یک عیب یا ایراد نگاه می‌کردند و حتی اگر بچه‌ای با دست چپ می‌نوشت، تنبیه‌اش می‌کردند! خوشبختانه الان این فرهنگ و نگاه تغییر کرده  البته من نمی‌دانم شاید هنوز هم این باور در شهرهای کوچک یا روستاها وجود داشته باشد؛ اما به‌ هر حال از زاویه دید من که 42‌ سال با دست چپ کار کرده‌ام کار غیرممکنی نیست. جالب است که بگویم اتفاقا برای این کار چون من یک گروه داشتم برای بچه‌هایی که همه‌شان هم راست‌دست بودند با من کارکردن  برای‌شان سخت بود. درواقع چون من با دست چپ نقاشی می‌کردم آنها وقتی می‌خواستند از روی دست من نگاه کنند یک مقدار برای‌شان سخت بود. همان اتفاقی که در مدرسه و سر زنگ خوشنویسی برای من می‌افتاد اینجا برای کسانی که با من کار کردند، افتاد. (باخنده)


تعداد بازدید :  135