شماره ۱۴۷۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگو با نجاتگر اصفهانی جمعیت هلال‌احمر
منجم باشی هلال یک فعال مدنی و امدادگر است

مرضیه باغستانی| صحبت از انجام کار داوطلبانه در عرصه فرهنگی که به میان آید، موضوعات دیگر رنگ باخته و فرصت جولان را از دست می‎دهند، چراکه افرادی که عمر خود را صرف خدمات فرهنگی می‎کنند، آرمانی والا در ذهن می‎پرورانند و اجر کار خود را از آفریدگار عالم تاب تمنا دارند! محمدجواد نیک‌اقبال جوانی از دیار شهید همت در جنوب استان اصفهان است که تحصیلات دانشگاهی خود در مقطع  کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل را به اتمام رسانده و سال‎ها از همکاری‌اش با سازمان‎های گوناگون مردم‌نهاد می‎گذرد. او که اکنون نجاتگر یکم سازمان امدادونجات و اپراتور مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر استان اصفهانEOC -112  است، همچنان به فعالیت‎های داوطلبانه‎اش ادامه می‎دهد و از همکاری با سمن‎های مختلف در سطح شهرستان شهرضا دست نکشیده است و با اشتیاق از برنامه‎ها، خاطرات و شیفت‎هایش در ماه مبارک رمضان می‎گوید.
 از آغاز همکاری‎هایتان با سازمان‎های مردم‌نهاد بگویید.
از ابتدای دوران تحصیل و قریب به 15‌سال است که در حوزه سازمان‎های مردم‌نهاد مشغول به فعالیت هستم. از‌سال 83 و با تشویق خانواده وارد خانه ریاضیات شهرستان شدم، پس از آن عضو مرکز نجوم و ژئوفیزیک شهرضا شده و با برگزاری انتخابات به صورت افتخاری به‌عنوان مدیرعامل این مرکز منصوب شدم که این مرکز هم‌اکنون به‌عنوان خانه نجوم و ژئوفیزیک جمعیت هلال‌احمر شهرستان در سطح ملی و بین‎المللی در زمینه‎های رویت‎پذیری هلال ماه‎های قمری، احیای آداب و رسوم ایران باستان و... مشغول فعالیت است. درحال حاضر مدیرعامل انجمن همیاران سلامت روان آینه شهرضا زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان و برای دومین بار نماینده و بازرس منتخب سازمان‎های مردم‌نهاد و عضو هيأت نظارت بر سمن‎های فرمانداری شهرستان شهرضا نیز هستم.
 از فعالیت‎های علمی خود بگویید.
عضویت در انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد و انجمن حقوقدانان ایران (‌بیت‌العدل) در تهران، عضو آسیایی تیم بین‌المللیkid power  یونیسف آمریکا، عضو موسسه بین‌المللی صلح و دوستی زیر نظر وزارت کشور، عضو تیم بین‌المللی پروژه Sphere   و ارایه دو مقاله بین‌المللی در پنجمین و هفتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی و علوم انسانی در امارات و اتریش  و دعوت به هفتمین کنفرانس به‌عنوان عضو کمیته علمی داوری مقالات، دریافت دو گواهینامه بین‌المللی یورو از انگلستان، گواهینامه از انجمن علمی و استنادی بزرگ  SiS آمریکا و گواهینامه wiesen آلمان نتایج ارایه و پذیرش این مقالات بوده است.
پذیرش مقاله ISI در حوزه نفت و گاز در ژورنال تخصصی حقوق و سیاست کانادا، پذیرش مقالهISI در حوزه حقوق جنگ و مخاصمات مسلحانه در مجله تخصصی بین‌المللی International Law Research  کانادا، دریافت نشان عالی مدیریت از مجمع جهانی نوبل مدیریتEFMD  در حوزه مدیریت اجرایی و دریافت سه گواهینامه بین‌المللی از بنیاد مدیریت اروپایی مجمع، مدیریت استراتژیک کشور سوئد و پردیس بین‌الملل مرکز آموزش خانه صنعت، معدن و تجارت مجمع که این سه گواهینامه معادل درجه دکتری است، تنها بخشی از فعالیت‎های دو‌سال اخیر بنده به لطف خداوند متعال، یاری‌اش و حمایت خانواده بوده است.
 حس‌وحال و انگیزه شما از این همه کار داوطلبی چیست؟ تا به حال خسته نشده‌اید؟
از دوران کودکی کار داوطلبانه را شروع کردم و همچنان ادامه دارد، گویی این کارهای داوطلبانه با گوشت و پوستم عجین شده و از من جدا شدنی نیست. خودبه‌خود به سمت این کارها کشیده می‎شوم و حس خوب آرامش به من منتقل می‎شود که لذت‌بخش و شیرین است. البته کارهای داوطلبانه و خداپسندانه هیچ وقت تمامی ندارد و شاید حجم کار زیاد خستگی جسمی به انسان تحمیل کند، اما خستگی روحی نه...!
  توصیف جمعیت هلال‌احمر از نظر شما...
جمعیت هلال‌احمر یکی از سازمان‎های بزرگ مردم‌نهاد کشور است که با توجه به اصول هفتگانه‎اش هدفی جز خدمت‎رسانی به عامه مردم ندارد و این هدف هیچ‌گونه حدومرزی نمی‎شناسد، همین علت باعث شده فعالیت در این جمعیت ملی را با جان و دل دوست داشته باشم. هرچند بهتر و لازم است هرازگاهی همه اعضای این خانواده، اصول را برای خودمان یادآوری کنیم.
 تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خود از این سال‌ها فعالیت؟
از لحظه ورود به جمعیت هلال‌احمر خاطرات خوب و به‌یادماندنی زیادی با دوستان داوطلب و همکاران نجاتگر خود، از شرکت در برنامه‎های آموزشی و تفریحی جمعیت دارم. با وقوع زلزله بم در دی‎ماه ‌سال 82  تیم‎های عملیاتی زیادی به منطقه زلزله‌زده بم فرستاده شدند و در چند زلزله بعدی هم تیم‎هایی به منطقه اعزام شدند، اما باوجود علاقه و توانمندیم، سعادت حضور حاصل نشد تا با وقوع زلزله کرمانشاه با تیم حمایت روانی سحر استان به منطقه اعزام شدم و خدا را شاکرم که توانستم به هموطنان عزیز کرمانشاهی خدمتی هرچند کوچک ارایه دهم و امیدوارم که چنین اتفاقاتی در هیچ جای میهن عزیزمان رخ ندهد.
 با کلمات امدادگر، پایگاه، بشردوستی و سازمان جوانان جمله بسازید.
آغاز کمک‎رسانی بی‌مزد و منت و خدمت به همنوع در جمعیت هلال‌احمر با سازمان جوانان شروع می‎شود و با آموزش‎های تخصصی، امدادگران در پایگاه‎های امدادی سفره بشر دوستی و خدمت به مردم را همیشه گسترده نگه می‎دارند.
  بهترین حوزه جمعیت هلال‌احمر و بهترین طرح از نظر شما چیست؟ علت؟
هیچ فرقی بین حوزه‎های جمعیت هلال‌احمر نیست و ارتباط تنگاتنگی بین آنهاست. هر کدام از آنها با توجه به نوع فعالیتشان مهم هستند. یک نوجوان با عضویت در سازمان جوانان شروع به فعالیت در جمعیت هلال‌احمر می‎کند، با سازمان امدادونجات اصول تخصصی و عملیاتی را یاد می‌گیرد و با حوزه داوطلبان می‎تواند این روند را تکمیل‎تر کند و به‌عنوان یک نیروی داوطلب فعال به حضور خود در جمعیت ادامه دهد. طرح‎های هلال‌احمر هر کدام به نوبه خود درخور توجهند، چراکه از مباحثی سخن به میان می‎آورند که مربوط به نجات و حمایت از جان انسان‎هاست. از میان طرح‎های خوبی که در طول سال‎های گذشته ارایه و اجرا شده است، طرح دادرس و خادم را بیشتر می‎پسندم، چون ضمن اشاره به اهداف جمعیت با توجه به حادثه‌خیزبودن کشورمان و بعضا حوادث خاص انسانی، آموزش امداد، کمک‎های اولیه و اصول نجات در مدارس و خانواده‎ها براساس شعار هر خانواده یک امدادگر بسیار با اهمیت‌تر نسبت به دیگر طرح‎ها دانسته و در راستای آن اجرا شده‎اند.
  سخن پایانی...
به عنوان یک جوان ایرانی، حضور در جایگاه فعلی خود را حاصل لطف و عنایت خداوند متعال، تلاش خود و حمایت همیشگی خانواده عزیزم می‎دانم و گاهی قضاوت برخی دوستان از روی عدم‌آگاهی دور از انصاف است و مرا آزرده خاطر می‎کند. در پایان ضمن آرزوی سربلندی و سرافرازی برای همه جوانان این مرزوبوم، تقاضای توجه بیش از پیش مسئولان به جوانان را دارم.

 


تعداد بازدید :  287