شماره ۱۴۷۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
رؤسا، جا را برای جوان‌ها باز می‌کنند؟
تاج، کفاشیان، ساکت، بهاروند، اسلامیان و اصفهانیان 6 رأس فوتبال با ابلاغ قانون جدید بازنشسته‌ها ممکن است صندلی‌شان را از دست بدهند

شهروند| مقامات ارشد فدراسیون فوتبال وقتی دو سال قبل از سازمان بازرسی ابلاغیه‌ای برای قطع همکاری با بازنشسته‌ها دریافت کردند،‌ عذر نزدیک به 40 کارمند خود را خواستند؛ ولی نفرات اصلی که پست‌های کلیدی داشتند در سمت خود ماندگار شدند. درست است که آن موقع قانون فقط برای ضعیف‌تر‌ها اجرا شد اما حالا با مصوبه مجلس که به تأیید شورای نگهبان هم رسیده است، نوبت مقامات ارشد رسیده که برخلاف میل باطنی از صندلی مدیریتی خود دل بکنند. بد نیست بدانید که با سختگیری‌ها و مذاکرات انجام‌شده آنها هیچ راهی هم جز استعفا ندارند.

با اجرای قانون بازنشسته‌ها فوتبال بدون هیچ تردیدی می‌تواند شاهد یک رنسانس اساسی در مدیریت خود باشد. به این اسامی دقت کنید! مهدی تاج رئیس،‌ علی کفاشیان نایب‌رئیس اول، محمدرضا ساکت دبیرکل، محمود اسلامیان و فریدون اصفهانیان دو عضو پرنفوذ هیأت‌رئیسه و درنهایت حیدر بهاروند نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ. این 6 نفر که در سال‌های اخیر بیشترین قدرت مدیریتی در فوتبال ایران را در اختیار داشته‌اند، ‌بازنشسته‌اند و ممکن است بروند و جای خود را به جوان‌ها بدهند.

داستان پر حکایت بازنشستگی و فوتبال چند سالی می‌شود که کش‌وقوس داشته است. مدیران و صاحبان قدرت در فوتبال با استفاده از مطرح‌کردن موضوع دولتی‌نبودن و اینکه زیر نظر فیفا فعالیت می‌کنند، مجموعه خود را در این سال‌ها در سایه نگه داشتند، به طور مثال با اینکه فدراسیونی‌ها دو هفته قبل به صورت رسمی باز هم اعلام کردند که نهاد عمومی و غیر دولتی زیر نظر فیفا هستند و شامل قانون بازنشستگی نمی‌شوند، با واکنش نمایندگان مجلس،  نهادهای نظارتی و وزارت ورزش روبه‌رو شدند و مشخص شد که فدراسیون فوتبال احتمالا این‌بار بر خلاف همیشه شامل قانون تصویبی جدید است و بازنشسته‌های آنجا هم باید از کار بیکار شوند.

پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» هم نشان می‌دهد که در جلسه دو هفته قبل وزیر ورزش با رئیس فدراسیون فوتبال،‌ بحث جدی بین مسعود سلطانی‌فر و مهدی تاج به وجود آمده و وزیر به‌صراحت اعلام کرده تحت هر شرایطی فوتبالی‌ها نمی‌توانند خودشان را قسمتی جدا شده از کشور بدانند و بازنشسته‌ها باید استعفا بکنند و بروند و نیروی جوان جایگزین آنها شود. این اتمام حجت وزیر ورزش با فوتبالی‌ها باعث تغییر موضع اولیه مهدی تاج هم شد و رئیس فوتبال در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «هر چه قانون بگوید من آن را می‌پذیرم و به قانون تمکین می‌کنم؛ اما مواردی دارم که این موارد شامل حال بازنشسته‌ها نمی‌شود. با مصوبه جدید مجلس و در صورت تأیید شورای نگهبان بازنشسته‌ها قادر نخواهند بود در ارگان‌های دولتی فعالیت داشته باشند.»

اشاره مهدی تاج به این موضوع است که می‌تواند با سوابق ایثارگری و جانبازی بر مسند قدرت باقی بماند و درنهایت او رئیس باقی خواهد ماند؛ اما محمدرضا ساکت، علی کفاشیان، حیدر بهاروند، محمود اسلامیان و  فریدون اصفهانیان احتمالا باید ترک خدمت کنند، هر چند که آنها نیز سابقه ایثارگری دارند و باید دید آیا این موضوع در قانون جدید وجود دارد یا خیر. حتی این موضوع که برخی از آنها از فدراسیون حقوق دریافت نمی‌کنند هم بعید است کارساز باشد و به این ترتیب تأثیرگذار‌ترین مدیران فوتبال ایران در سال‌های اخیر به احتمال بسیار زیاد در آینده بسیار نزدیک باید خداحافظی کنند. در واقع با توجه به اساسنامه فدراسیون فوتبال‌ تنها با اجرای قانون منع حضور بازنشسته‌ها بود که مسئولان می‌توانستند تغییر و تحولاتی جدی در مدیریت فوتبال ایران اجرا کنند. در غیر این صورت این سیستم می‌تواند به همین شکل سال‌ها به کار خود ادامه بدهد.

حالا سوال اساسی این است که با جدایی هر کدام از این مدیران که البته تا آخرین لحظه برای ابقای هر کدام از آنها رایزنی انجام خواهد شد،‌ چه مدیر جوانی جایگزین خواهد شد؟ آیا اصلا مدیر جوانی برای تصدی پست‌های مهم فوتبالی در این سال‌ها پرورش داده شده است؟ این سوالی است که گذر زمان جواب آن را مشخص خواهد کرد.


تعداد بازدید :  143