شماره ۱۴۷۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
« نذرآب» پویشی برای کمک به همنوع

| مهرداداحمدی  | داوطلب|

پویش «نذرآب» با همت جمعیت هلال‌احمر پس از مدت‌ها لب‌های خشکیده مردم دومین استان پهناور کشور در جنوب‌شرق ایران را
سیراب کرد.
تلاش درجهت تسكين آلام بشري و كمك به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزش‌هاي انساني و كوشش در جهت برقراري دوستي و‌ تفاهم متقابل و صلح پايدار ميان ‌ملت‌ها از وظایف و اهداف جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است.
استان سیستان‌وبلوچستان در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و حدود 20سال است که با مشکل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. موضوعی که زمینه‌ساز مشکلات عدیده‌ای ازجمله مهاجرت شده است.
مدتی است که موضوع خشکسالی و بحران آب در سیستان‌وبلوچستان در میان رسانه‌های جمعی و گروهی انعکاس زیادی داشته و خشکسالی چند‌سال اخیر استان سیستان‌وبلوچستان مشکلات مختلفی را برای مردم این دیار از سرزمین‌مان به وجود آورده است.
جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد غیردولتی و بدون درنظرگرفتن قوم، مذهب و نژاد با تکیه بر وظایف و اهداف خود آغازگر طرحی بود که شادی و لبخند را پس از مدت‌ها بر لب‌های خشکیده مردم سیستان‌وبلوچستان حک کرد.
طرح ملی «نذرآب» حال خیلی از روستاییان سیستان‌وبلوچستان را در این تابستان داغ و طاقت‌فرسا خوش کرد. پویشی که به همت جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شد و هدفش نجات جان کسانی است که در بحران بی‌آبی و قحطی جانشان به خطر افتاده ‌است.
جمعیت هلال‌احمر با اختصاص بودجه‌ای از محل اعتبارات خود در سکوت نهاد‌ها و متولیان آستین خدمت را با پشتکار و همت داوطلبان و اعضای خود بالا زد و هزاران کیلومتر را تیم‌های متعدد این جمعیت از استان‌های مختلف کشور پیمودند تا سفیر مهربانی و مهروزی باشند.
این روزها سفیران مهربانی هلال‌احمر با تأسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب که همواره به مسئولانی که به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کنند، تأکید دارند؛ آب شرب مردم این استان تأمین شود، درجاده مهرورزی از دیگران پیشه گرفته و در کنار مردم‌اند.
خشكسالي‌ای‌ كه به‌عنوان يكي از بلاياي طبيعي شناخته شده، باعث برهم‌خوردن تعادل اقليمي و بروز پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي در منطقه سيستان‌وبلوچستان شده است. پیامد‌هایی که در برخی از زمان‌ها از بروز جنگ نیز بدتر است.
وجود خشکسالی عوارض مختلفی دارد، اما وظیفه هلال‌احمر آنجایی است که به انسان‌ها آسیب وارد می‌شود و علت ورود جمعیت هلال‌احمر به موضوع خشکسالی کمک به همنوع در مواقع بحرانی است و وضع آب شرب در شمال سیستان‌وبلوچستان یک بحران وخطر جدی است.
همچنین خشکسالی پیامدهای مختلفی دارد که بروز بیماری‌ها را می‌توان یکی از این پیامدها نام برد، در همین راستا داوطلبان جمعیت هلال‌احمر که از جنس خود مردم هستند، بدون هیچ چشمداشتی با حضور در مناطق آسیب‌پذیر سیستان‌وبلوچستان در کمک به همنوع پیشگام و پیشرو هستند.
موضوع مطالبه‌گری از وظایف اساسی نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است که کمتر به این موضوع توجه شده است. جمعیت هلال‌احمر می‌تواند در خیلی از مواقع در میدان‌های مختلف ورود پیدا کرده و کارهای عملیاتی و امدادی را انجام دهد. در مواقعی نیز می‌تواند توزیع اقلام کرده و در برف و کولاک به جاماندگان کمک کند.
در زمان‌هایی می‌توان کنار مظلوم ایستاد و صدای او را به گوش دیگران رساند، مطالبه‌گری کرد و دیگران را به میدان آورد. صدایی که به وسیله جوانان مطالبه‌گر هلال‌احمر این روزها در اجرای پویش «نذرآب» برای کمک به محرومان شنیده می‌شود، صدایی که تا حصول نتیجه در کنار مظلوم خواهد ایستاد.


تعداد بازدید :  142