شماره ۱۴۷۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
اعلام جنگ ترامپ به‌ هارلی دیویدسون

سی‌ان‌ان| پرزیدنت ترامپ گفته است؛ «بسیار عالی» خواهد بود اگر ‌هارلی دیویدسون، محصولات موتورسیکلت خود را در خارج از کشور تولید کند، خریداران این کارخانه را تحریم کنند. دونالد ترامپ روز یکشنبه در مورد این موضوع توییت کرد. ترامپ نوشت: «بسیاری از خریداران‌ هارلی دیویدسون مایلند این کارخانه را درصورتی که محصولات خود را در خارج از کشور تولید کند، تحریم کنند. بسیار عالی است! بسیاری دیگر از کمپانی‌ها دارند در مسیر ما وارد می‌شوند، ازجمله کارخانه‌های رقیب‌ هارلی.» کارخانه ‌هارلی دیویدسون اما واکنشی به این موضوع نداشت.   تنش‌های میان ترامپ و کارخانه ‌هارلی دیویدسون ماه‌هاست که وجود دارد. این تنش‌ها زمانی آغاز شد که ترامپ در اوایل ‌سال‌جاری، در تلاش برای تقویت تولید داخلی، بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه‌های سنگینی را تحمیل کرد. در مقابل، اتحادیه اروپا نیز برای یک‌سری از کالاهایی که از آمریکا وارد می‌کرد، ازجمله محصولات موتورسیکلت‌ هارلی دیویدسون تعرفه‌هایش را افزایش داد. علاقه‌ آمریکایی‌ها برای این موتورسیکلت‌ها کاهش داشته، درحالی ‌که تقاضای خارجی‌ها برای‌ هارلی دیویدسون افزایش یافته است. هارلی گفت که این شرایط برای این شرکت باعث از دست‌دادن 100‌میلیون دلار در‌ سال خواهد بود و این کمپانی متعهد است که برخی از کارخانه‌هایش را به خارج بفرستد تا برای فروش در اروپا، مجبور به پرداخت تعرفه نشود. ترامپ هم‌ هارلی را متهم کرد به اینکه تعرفه‌های اروپایی‌ها را «بهانه‌ای» برای انتقال تولیداتش به خارج از کشور کرده است.  هارلی که قبلا هم اذعان کرده بود؛ برخی از تولیداتش را به خارج از خاک آمریکا برده، گفته بود که ارسال تولیداتش به خارج، «تنها گزینه» برای مقابله با جنگ تجاری است.

 نیومن، دردسر جدید کاخ سفید
اوماروزا نیومن که اخیرا با انتشار کتابی افشاگرانه ترامپ را هدف قرار داده، روز گذشته نواری از مکالماتش با جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید منتشر کرد که در آن کلی او را اخراج کرده و از او می‌خواهد درخصوص آن‌چه که دیده و شنیده، سکوت اختیار کند.
نیومن پیش از این به شبکه ان‌بی‌سی گفته بود که کلی او را به اتاق بحران کاخ سفید برده و او را تهدید کرده است. نیومن همچنین گفته وقتی که در اتاق بحران بوده، کلی درها را قفل کرده است. جان کلی اعلام کرده بود که نیومن خودش استعفا داده است اما نیومن با انتشار این نوار ثابت کرده که او از سوی جان کلی اخراج شده است.
کلی پس از انتشار این نوار گفته: «من باید از خودم محافظت می‌کردم، چون کاخ سفید جایی است که همه در آن دروغ می‌گویند.» نیومن در اتاق بحران خطاب به کلی گفته: آیا رئیس‌جمهوری می‌داند که داری مرا اخراج می‌کنی؟» کلی پاسخ داده: تو برای رئیس‌جمهوری کار نمی‌کنی. تو برای من کار می‌کنی.
دولت آمریکا خواهان جلوگیری از انتشار نوارها و افشاگری‌های بیشتر از سوی نیومن و همچنین مجازات او از بابت افشاکردن نواری که از جان کلی ضبط کرد، در برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه ان‌بی‌سی است. سارا ‌هاکبی سندرز، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای روز یکشنبه گفت:  این ایده که یک کارمند مخفیانه دستگاه ضبط صوت به اتاق بحران کاخ سفید ببرد، نشان‌دهنده بی‌توجهی آشکار به امنیت ملی کشور ماست. او ادامه داد: اینکه بعد از آن هم این فرد بیاید در تلویزیون ملی به این کار افتخار کرده و فخر بفروشد، نشان‌دهنده فقدان شخصیت و صداقت نزد این کارمند ناراضی سابق کاخ سفید است. تعدادی از خبرنگاران، کارشناسان امنیت ملی و کارمندان سابق کاخ سفید درخصوص خطرات ضبط صدا در اتاق وضع- جایی که به خاطر حساسیت فراوانش اجازه ورود هیچ‌گونه تلفن و قطعات الکترونیکی به دلایل امنیتی داده نمی‌شود- هشدار دادند.


تعداد بازدید :  330