شماره ۱۴۷۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
چگونه یک سیم‌کارت بی‌هویت برایتان مشکل‌سازی می‌کند؟
دردسر تبلیغات با شماره شخصی

شهروند| چیزی حدود 150‌میلیون سیم‌کارت در ایران فروخته شده که تنها نیمی از آنها فعال است و همین سیم‌کارت‌های بی‌هویت همچنان دردسرسازی می‌کنند. گرچه وزارت ارتباطات از احراز هویت حدود 50‌میلیون سیم‌کارت خبر داد و اعلام کرد بقیه سیم‌کارت‌ها را غیرفعال می‌کند، اما ماجرا به همین سادگی هم نیست، زیرا برخی از اپراتورها حجم بزرگی از سیم‌کارت‌های ارزان را هدیه داده‌اند و شناسایی تمام این شماره‌ها کار فرسایشی و زمان‌بری است. جالب است بدانید سیم‌کارت‌های بی‌هویت در بازار معامله می‌شوند، زیرا به راحتی می‌توان با آن کلاهبرداری کرد و دم به تله نداد. به همین دلیل است که وزارت ارتباطات اعلام کرده که ارسال پیامک تبلیغاتی با شماره شخصی ممنوع است. بنابراین به هیچ عنوان به تبلیغات آنها توجه نکنید، زیرا این شماره‌ها می‌توانند کلاهبرداری کنند و شناسایی کلاهبرداران ساده نیست.
به پیامک‌های تبلیغاتی اعتماد نکنید
تکلیف شماره‌های تبلیغاتی مشخص است،  آنها را هم می‌شود مسدود کرد، هم این‌که اغلب اپراتورها برای مسدودکردن پیامک‌های تبلیغاتی کدهایی را ارایه داده‌اند. این روزها اما خطر بزرگی در پس پیامک‌های تبلیغاتی وجود دارد. پیامک‌هایی که با شماره‌های متفاوت فرستاده می‌شوند، نه‌تنها هیچ هویتی ندارند، بلکه اگر کار به جای باریک و کلاهبرداری هم بکشد، دست مخاطب فریب‌خورده به هیچ جا بند نیست. این درحالی است که تا چندی پیش اپراتورها بابت فروش سیم‌کارت‌ها، سیم‌کارت هدیه هم می‌داد و همین باعث شده بود تعداد زیادی سیم‌کارت بدون هویت وجود داشته باشد که زمینه را برای هرگونه کلاهبرداری و خلاف ایجاد کند. سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های بی‌هویت به اندازه‌ای گسترش یافت که بارها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مردم هشدار داد حواسشان را جمع کنند تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرند، چون بسیاری از تبلیغاتی که با شماره‌های بی‌هویت انجام می‌شوند، اغلب کلاهبرداری هستند. با این شرایط اگر شما به چنین تبلیغاتی اعتماد کنید، ممکن است در ازای از دست دادن پولتان حتی با مشکلات دیگری هم مواجه شوید، پس حواستان به شماره‌هایی که برایتان تبلیغات می‌فرستند، باشد.
شماره‌ها مسدود می‌شوند
یکی از اقداماتی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای جلوگیری از تبلیغات دروغین آن هم با شماره تلفن‌های بی‌هویت انجام داد، راه‌اندازی سامانه ۱۹۵ بود تا امکان شکایت از شماره‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، ثابت و سرشماره‌های دیگر فراهم و امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره‌ها ایجاد شود، حتی وزیر ارتباطات هم از عزم جزم این وزارتخانه برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی خبر داد، چون همواره شکایت‌های زیادی از طرف مردم درباره این مسأله مطرح می‌شود. یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت‌ می‌گیرد، مسدودکردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک را ارسال می‌کنند، چراکه حتی اگر شکایتی هم از آنها نشده باشد، مسدود می‌شوند.
مسدود شدن شماره‌های بی‌هویت
 بدون شکایت
شاید باورکردنی نباشد، اما به ازای هر ایرانی بالای ۱۵ سال، سه سیم‌کارت در کشور وجود دارد. آمارهای موجود از وجود  150‌میلیون سیم‌کارت در کشور حکایت دارد که تنها حدود 80میلیون سیم‌کارت یعنی کمی بیشتر از ۵۰‌درصد این سیم‌کارت‌ها فعال هستند. طی یکی دو‌سال گذشته و با توجه به تعداد زیاد پرونده‌های کلاهبرداری یا مزاحمت از طریق سیم‌کارت‌های بی‌هویت، مسئولان مخابرات و حتی وزارت ارتباطات بارها بر احراز هویت مالکان سیم‌کارت‌های تلفن همراه در کشور تاکید کرده‌اند، البته طی دو سال گذشته تکلیف نزدیک 50‌میلیون سیم‌کارت مشخص شده و بقیه سیم‌کارت‌های بی‌هویت غیرفعال شده‌اند، اما این احتمال می‌رود که برخی اپراتورها مانند ایرانسل که بیشترین تعداد سیم‌کارت‌های بی‌هویت را دارند، از احراز هویت برخی سیم‌کارت‌ها غافل مانده باشند. ماجراهای مزاحمت از طریق تبلیغات و کلاهبرداری‌ها آن‌قدر دامنه‌دار شده که حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به این فکر انداخته که حتی اگر سیم‌کارتی هویت هم داشته باشد و با رفتارشناسی مشخص شود که قصد تبلیغات بدون مجوز دارد، این شماره هم مسدود شود، حتی اگر شکایتی از طرف مردم انجام نشده باشد، چنانچه وزیر ارتباطات با اشاره به این موضوع تاکید کرده پس از شناسایی سرشماره‌های تبلیغاتی در صورتی که صاحبان کسب‌وکارها به تبلیغ از طریق شماره‌های شخصی روی آورده‌ باشند، شماره‌های آنها مسدود می‌شود، چون هیچ مجوزی برای استفاده از شماره‌های شخصی برای تبلیغات به هیچ فردی داده نشده است. همچنین به تازگی با رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی در راستای حمایت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، سازمان‌های مرتبط به دنبال این هستند که پیامک‌های تبلیغاتی را ساماندهی کنند تا هم رضایت مردم را به دنبال داشته باشد، هم دردسری برای کسب‌وکارهای واقعی پیش نیاورد. در واقع در صورتی که از این شماره‌ها استفاده‌ دیگری مبنی بر تماس‌های تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، استفاده‌ از آنها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم اقدام به مسدود کردن این شماره‌ها خواهد کرد.
دیگر سیم‌کارت بی‌هویت نمی‌دهیم
«از این پس هیچ سیم‌کارتی بی‌هویت نخواهد بود.» سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درباره مدیریت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها تاکید دارد که از این به بعد هیچ فردی نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد یا این‌که بیش از 10 سیم‌کارت به اسم خود داشته باشد، حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم‌کارت بگیرد، برای همه شماره‌ها پیامکی ارسال می‌شود که سیم‌کارتی به نامش فعال شده، بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است. با این شرایط از این به بعد انتظار می‌رود دیگر هیچ سوءاستفاده‌ای از سیم‌کارت‌های بی‌هویت رخ ندهد، همچنین افرادی که با شماره‌هایی که به نام دیگران است هم پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته ارسال می‌کنند، شناسایی می‌شوند.


تعداد بازدید :  258