شماره ۱۴۷۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
هفته‌نامه اکونومیست اعلام کرد:
وین بهترین شهر جهان برای زندگی

سی‌ان‌ان| بالاخره پس از 7‌سال پشت‌سرهم، ملبورن از صدر جدول بهترین شهرها به پله دوم کشیده شد و رتبه اول بهترین شهر برای زندگی به وین، پایتخت اتریش رسید.
ملبورن، استرالیا، از نظر رتبه‌بندی 2018 سازمان اطلاعاتی اکونومیست با اختلاف 0.7درصد، به دومین شهر برتر برای زندگی تبدیل شده است. صدرنشین جدول امسال، شهر وین است، که امتیاز کلی آن به لحاظ ثبات، وضع بهداشتی، فرهنگ و محیط‌زیست، تحصیلات و زیرساخت‌ها در بین 140 شهر مختلف جهان 99.1‌درصد است.
سازمان اطلاعاتی اکونومیست، همچنین پایتخت وین را به لحاظ امنیتی و بازگشت ثبات به سراسر اروپا پس از حملات تروریستی سال‌های اخیر، دارای بالاترین میزان امنیت دانسته است.
تغییر جایگاه ملبورن، تنها تغییراتی نیست که پس از سال‌ها در این رتبه‌بندی رخ می‌دهد. شهر اوساکا در ژاپن و توکیو، توانسته‌اند خود را به 10 شهر برتر برای زندگی برسانند. اوساکا سومین شهر و توکیو هفتمین شهر با کیفیت جهان شده‌اند.
هر دوی این شهرها به لطف کاهش نرخ جرم و بهبود وضع حمل‌ونقل عمومی، توانسته‌اند رشد خوبی در این رتبه‌بندی داشته باشند. خصوصا اوساکا توانسته در طی 6ماه گذشته رتبه خود را 6 پله ارتقا بدهد و به رتبه سوم برسد.
هامبورگ و هلسینکی که‌ سال گذشته دارای رتبه‌های دهم و نهم بودند، از لیست 10 شهر برتر خارج شده‌اند. امسال رتبه نهم به کوپنهاگ با امتیاز 96.8‌درصد رسید. این شهر و وین، تنها شهرهای اروپایی هستند که در لیست 10 شهر برتر دنیا قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر، گرچه استرالیا رتبه نخست بهترین شهر را از دست داده، اما 3 شهر این کشور، جزو 10 شهر برتر دنیا قرار دارند. به غیر از ملبورن که در رتبه دوم قرار گرفته، شهر آدلاید با امتیاز 96.6درصد و شهر سیدنی با امتیاز 97.4‌درصد در رتبه‌های دهم و پنجم قرار دارند.کشور کانادا هم در این رتبه‌بندی وضع خوبی دارد. تورنتو با امتیازی برابر توکیو (97.2درصد) در رتبه هفتم قرار دارد و  کلگری (97.5درصد) و ونکوور (97.3درصد) به ترتیب دارای جایگاه چهارم و ششم قرار گرفته‌اند.
براساس گزارش سازمان اطلاعاتی اکونومیست، شهرهای دارای مراکز تجاری بزرگ، قربانی موفقیت‌های خود می‌شوند. این شهرها به دلیل وجود اقتصاد قوی، زیرساخت‌ها را بیش از اندازه افزایش داده‌اند و نرخ جرم نیز در آنها زیاد است.
به‌عنوان مثال، نیویورک (رتبه 57)، لندن (رتبه 48) و پاریس (رتبه 19) همگی شهرهای معتبر و شناخته‌شده‌ای هستند که اقتصاد قوی و امکانات زیادی را در اختیار شهروندان قرار داده‌اند؛ اما به همین دلیل هم از نرخ زیاد جرم، مشکلات حمل‌ونقل و ازدحام رنج می‌برند.از سوی دیگر، پاریس و منچستر انگلیس، که به دلیل حملات تروریستی سال‌های اخیر در رتبه‌بندی کیفیت زندگی سقوط کرده بودند، توانسته‌اند در 12ماه گذشته در همه زمینه‌ها و وضع ثبات، بیشترین پیشرفت‌ها را کسب کنند.
با این حال، در این گزارش آمده است که «این شهرها در سال‌های اخیر همچنان احتمالا جزو شهرهایی بوده‌اند که احتمال حملات تروریستی در آنها وجود دارد و وضع ثبات آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است.
از سوی دیگر، امسال هنگ‌کنگ خبرهای خوبی را شنید. این شهر آسیایی که در ‌سال 2015 سقوط قابل توجهی را در کیفیت زندگی داشت، امسال توانسته با کسب 91.3درصد، به سی‌وپنجمین جایگاه دست پیدا کند. همچنین شهر سان خوآن در پورتو ریکو که در‌ سال 2017 درگیر دو گردباد شدید شد، سقوط شدیدی در کیفیت زندگی داشته و با 21 پله سقوط، با امتیاز 69.8‌درصد به جایگاه 89 رسیده است.
شهر دمشق پایتخت سوریه نیز، با کسب امتیاز 30.7‌درصد همچنان در پایین‌ترین جایگاه این لیست قرار دارد. دقیقا قبل از دمشق، شهرهای داکا در بنگلادش و لاگوس در نیجریه با کسب امتیاز 38‌درصد و 38.5درصد، به ترتیب در جایگاه 139 و 138 قرار گرفته‌اند. به‌طور کلی، قابلیت زندگی در جهان برای دومین‌سال متوالی بهبود یافته و از 74.8‌درصد‌ سال گذشته به 75.7‌درصد در‌ سال 2018 رسیده است.


تعداد بازدید :  158