شماره ۱۴۷۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
آیا ایرانی‌ها با کارت اعتباری بین‌المللی می‌توانند همه چیز بخرند؟
5 درصد ایرانی‌ها کارت اعتباری جهانی دارند

 شهروند| تنها 5 درصد ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی دارند. این رقم را ناصر پاشاپور، مدیرعامل موسسه پژوهشی EMRC در صحبت با ایلنا مطرح و اضافه کرده که این رقم در کشوری همچون چین 95 درصد است. البته تهیه کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران هم دردسرهای خاص خودش را دارد و به جز این شما با این کارت‌ها نمی‌توانید هر کالایی که دوست دارید از بازار جهانی خریداری کنید.
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز و طلا در این باره به«شهروند» می‌گوید: بانک‌های ایرانی جزو بانک‌های پر ریسک در نظام پولی و مالی محسوب می‌شوند و بانک‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچک حاضر به تعاملات پولی و مالی با ما نیستند.
او می‌گوید: برخلاف تصور همه  مشکل صدور کردیت کارت بعد از برجام هم حل نشد و حالا بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، شرایط برای صدور کارت‌های اعتباری متصل به بازارهای بین‌المللی برای ایرانی‌ها سخت‌تر هم شده است.
آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد در حال حاضر متقاضیان دریافت کردیت‌کارت باید از مجاری غیررسمی اقدام کنند. مردم می‌توانند با مراجعه به سایت‌های پرشمار تقاضای  خود را ثبت کرده  و یک cvv(کد امنیتی بانک) و شماره کارت دریافت کرده و از آن طریق محصولاتی که تحریم نیستند را خریداری کنند. البته برخی از صرافی‌ها هم به واسطه ارتباطات خود می‌توانند چنین اقدامی را برای مشتریان خود انجام دهند.
آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد برخی از بانک‌های کوچک در دوبی، گرجستان و ترکیه حاضرند به صورت غیرمستقیم برای ایرانی‌ها کردیت کارت صادر کرده و هزینه آن هم متناسب با شرایط بازار و اقتصاد 7 الی 10درصد رقم درخواستی است. این در حالی است که اگر بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌الملل در ارتباط بودند این هزینه برای مشتریان  بسیار ناچیز و حتی نزدیک به صفر است.
چند درصد ایرانی‌ها از کارت بانکی استفاده می‌کنند؟
طبق این گزارش بین‌المللی 62درصد ایرانیان ساکن مناطق شهری از کارت‌های بانکی پول برداشت می‌کنند که این رقم در آلمان 91، آمریکا 71 و در تایلند یک درصد است اما به رغم استفاده مختلف از کارت‌ها برای برداشت پول تنها درصد کمی از شهروندان ایرانی کارت اعتباری متصل به بازارهای بین‌المللی را دارند که این رقم به 5درصد می‌رسد، در حالی که 95درصد چینی‌ها به این کارت‌های بانکی دسترسی دارند.
3.5   برابر جمعیت ایران کارت
صادر شد
فروردین ماه سال 96 ،271میلیون و 333 هزار فقره کارت برداشت صادر  شده که  تعداد کل کارت‌های صادرشده از سوی نظام بانکی اعم از کارت‌های برداشــت، هدیه، اعتباری و الکترونیک 3.5 برابر جمعیت ایران است. در جدیدترین گزارش بانک مرکزی اعلام شده که تا آذرماه ســال 96 ،218 میلیون و 633 هزار فقره کارت برداشت صادر شده و این آمار تا دی ماه به 226 میلیون و 975 فقره کارت رسیده است. آمار جالب بانک مرکزی از صدور انواع کارت‌ها نشان می‌دهد که استفاده از پول الکترونیکی به جای پرداخت نقد تا چه اندازه بین مردم جای خود را باز کرده است.
البته در بین انواع کارت‌های صادرشده، کارت‌های اعتباری هم دارای ردیفی اســت که نشــان می‌دهد بانک‌ها از طریق صدور آن به تعدادی از مشتریان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. بانک‌ها در دی ماه سال گذشته 3 میلیون و 600 هزار فقره کارت اعتباری صادر کرده‌اند که نشــان می‌دهد به بیش از 3میلیون نفر تسهیلات اعتباری پرداخت شده است. آمار صدور کارت‌های اعتباری و برداشت به خوبی گویای این اســت که کارت اعتباری به اندازه کارت‌های برداشت و نقدی مورد توجه عموم مردم نیست هرچند دولت در مواقعی تلاش کرده مردم را با استفاده از این کارت‌ها بیشتر آشنا کند.


تعداد بازدید :  202