شماره ۱۴۹۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور
صفحه را ببند
طولانی‌ترین نبردهای تاریخ بشریت!(2)
جنگ‌های ابدی

تاریخ بشر مشحون از جنگ‌های بی‌شماری است که به دلایل مختلف به وقوع پیوسته‌اند. برخی از این جنگ‌ها فارغ از نتایج و خسارات به بار آورده در کوتاه‌مدت به پایان رسیده و برخی دیگر نیز گویی با صفت «بی‌پایان» نافش را بریده و سالیان‌سال و بل قرن‌ها ادامه یافتند. امروز می‌خواهیم تعدادی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ را با شما مرور کنیم. هفته گذشته بخش اول این مطلب را منتشر کردیم و امروز قسمت دوم و پایانی را با هم می‌خوانیم.
جنگ‌های بیزانس و عثمانی | 214سال، از ۱۲۶۵ تا ۱۴۷۹ میلادی
این نبردها درنهایت به سقوط امپراتوری بیزانس و قدرت‌گیری هرچه بیشتر امپراتوری عثمانی منجر شد. تا ‌سال ۱۴۰۰ میلادی، قلمروی امپراتوری بیزانس بشدت کاهش یافت و به سرزمینی کوچک تبدیل شد. نهایتا در ‌سال ۱۴۷۹ میلادی، با پایان این جنگ‌ها، امپراتوری عثمانی در سرتاسر نواحی شرقی دریای مدیترانه استقرار یافت.
جنگ‌های 100ساله | 116سال، از ۱۳۳۷ تا ۱۴۵۳ میلادی
طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ اروپا پس از جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های موسوم به جنگ‌های 100ساله بین فرانسه و انگلیس است. نقطه آغاز جنگ‌های 100ساله انقراض خاندان کاپتی در فرانسه بود که موجب شد سلطنت فرانسه بدون فرمانروا بماند. هدف انگلیس از این جنگ‌ها تسلط بر فرانسه غربی بود و به همین دلیل عملیات جنگی از فلاندر در شمال‌غرب فرانسه آغاز شد.
جنگ‌های ایران و سلوکیان | 109سال، از ۲۳۸ تا ۱۲۹ پیش از میلاد
این جنگ‌ها که بین‌ امپراتوری سلوکیان و پارت‌ها (اشکانیان) رخ داد، نهایتا شکست سلوکیان و خروج آنان از ایران را در پی داشت. امپراتوری سلوکیان به‌عنوان جانشینان اسکندر، از سوریه تا رود سند امتداد یافته بود و آنها همواره با مشکلاتی از سوی یونانی‌ها از سمت غرب و ایرانی‌ها از سمت شرق روبه‌رو بودند. در 129‌سال پیش از میلاد، سلوکیان در نبردی بزرگ از اشکانیان شکست خوردند و جنگ با اسارت دیمیتریوس سوم پادشاه سلوکیان پایان یافت.
جنگ‌های استقلال هلند | 80سال، از ۱۵۶۸ تا ۱۶۴۸ میلادی
این نبردها که به «جنگ‌های 80ساله» نیز معروفند، با قیام 17 ایالت هلند علیه فیلیپ دوم شاه اسپانیا آغاز شد. در ابتدای جنگ، نیروهای فیلیپ دوم، موفق به مدیریت جنگ و سرکوبی شورشیان شدند اما در ادامه شورشیان متحدتر شده و طی‌ سال ۱۵۷۲ موفق به فتح مناطقی در هلند شدند. نهایتا در ‌سال ۱۶۴۸، 17 ایالت شورشی توانستند تحت عنوان «ایالت‌های متحد هلند» مستقل شوند.
جنگ‌های کارن | 69سال، از ‌سال ۱۹۴۹ میلادی تاکنون
این جنگ را باید طولانی‌ترین نبرد حال حاضر جهان لقب داد که از ‌سال ۱۹۴۹ میلادی آغاز شده و هنوز نیز ادامه دارد. مردم کارن در جنوب کشورهای میانمار و تایلند زندگی می‌کنند و یکی از بزرگترین اقوام نژادی جنوب‌شرقی آسیا به شمار می‌آیند که مدت‌هاست برای جدایی و استقلال خود از میانمار، درگیر جنگ هستند. این جنگ موجب مرگ هزاران نفر و فرار بسیاری از مردم کارن به کشورهای همسایه شده است.

 

 


تعداد بازدید :  490