شماره ۱۴۹۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور
صفحه را ببند
تایید مرگ سرکرده گروه تروریستی حقانی

رسانه‌های افغانستان روز سه شنبه به نقل از منابع وابسته به گروه طالبان، خبر مرگ «جلال الدین حقانی» سرکرده یکی از شاخه‌های طالبان معروف به شبکه حقانی را تایید کردند.
«ذبیح الله مجاهد»سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: جلال‌الدین حقانی براثر بیماری در پاکستان جان باخت.
وی در این توییت در خصوص نوع بیماری و مکان فوت وی توضیحی نداده است.
«جلال الدین حقانی» یکی از فرماندهان افغان در دوران جنگ علیه اشغالگران اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان، عربستان و آمریکا پشتیبانی می‌شد.
حقانی که به توان مالی بالایی دست یافته بود با برقراری رابطه نزدیک با جنگجویان عرب که برای جهاد با شوروی به افغانستان آمده بودند، به سرعت معروف شد. حقانی در همین دوران با «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده آشنا شد و ارتباط نزدیکی با او برقرار کرد . با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان وی جذب این گروه شد و به عنوان وزیر روابط قبایلی و وزیر کشور منصوب شد.
پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی وی در منطقه «وزیرستان شمالی» در خاک پاکستان پایگاه اصلی خود را ایجاد کرد و از مهمترین طراحان حملات طالبان علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان محسوب می‌‌شد.
در حال حاضر شبکه حقانی یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های وابسته به طالبان در جنگ علیه دولت و نظامیان خارجی در افغانستان شناخته می‌شوند که حملات انتحاری و تهاجمی را انجام می‌دهند.
برخی از آگاهان مسائل نظامی افغانستان معتقدند که جنگجویان داعش نیز از افراد تحت امر وی هستند که تنها با تغییر رنگ پرچم سفید طالبان به سیاه داعش تغییر هویت داده‌اند.
در حال حاضر «سراج‌ الدین حقانی» پسر وی رهبری این شبکه را برعهده دارد که معاون
ملا هبت الله آخندزاده هم است.


تعداد بازدید :  699