شماره ۱۴۹۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور
صفحه را ببند
سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «شهروند» از جزییات ماجرای کمبود دارو در کشور می‌گوید
فهرست کمبودهای دارویی از 25 قلم به نزدیک 60 قلم رسیده است

شهروند| فاز نخست تحریم‌ها آغاز شده و بازار دارویی کشور در ماه‌های گذشته کم‌وبیش تغییراتی به خود دیده است. دو روز پیش بود که یکی از کانال‌های خبری، از کمبود شدید داروی بیهوشی در چند استان خبر داد و این را هم اضافه کرد که عمل‌های جراحی غیرضروری لغو شده و بیماران اورژانس و ترومایی در اولویت جراحی قرار گرفته‌اند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با «شهروند» این موضوع را رد نمی‌کند، اما می‌گوید که قرار است محموله جدیدی از چند قلم داروی بیهوشی وارد کشور و در استان‌هایی که با کمبود مواجه‌اند، توزیع شود. او این را هم می‌گوید که دو استان با این مشکل مواجه بوده‌اند. او می‌گوید که فهرست کمبودهای دارویی از 25 قلم در گذشته، به نزدیک 50 تا 65 قلم در ماه‌های اخیر رسیده که تحریم‌ها در افزایش بعضی از این کمبودها تاثیر داشته است.
 اعلام شده که در بیمارستان‌های چند استان به‌دلیل کمبود شدید داروی بیهوشی، جراحی‌های غیرضروری لغو شده و بیماران اورژانسی و ترومایی در اولویت جراحی قرار گرفته‌اند. کمبود این دارو در کشور چقدر جدی است؟
داروهای بیهوشی در فهرست کمبودهای دارویی قرار دارد که برای واردات آنها اقدام شده است، البته بخشی از این اقلام توزیع شده و بخشی هم مانده. به‌طور کلی در بیشتر استان‌ها با توجه به ورود شبکه‌های پخش دارو، مشکلی برای داروهای بیهوشی نداریم و نخواهیم داشت. سازمان غذا و دارو هم در حال بررسی است تا نیاز فعلی استان‌هایی که با کمبود داروی بیهوشی مواجهند، با ورود محموله جدید دارویی حل شود.
 در حال حاضر چند استان برای تامین این دارو کمبود دارند؟
دو استان اعلام کمبود داروهای بیهوشی کرده بودند. البته داروهای بیهوشی تنها یک قلم نیست، چند قلم است و یکی، دو قلم آن در فهرست کمبودها قرار دارد که نسبت به واردات آن اقدام شده است. بخشی از داروها هم در فهرست واردات قرار دارد و باید مراحلی برای ورود آنها انجام شود.
 این موضوع در کدام استان‌ها جدی‌تر است؟
بهتر است اعلام نشود.
 قرار است دارو از کجا وارد شود؟
این را دقیق نمی‌دانم، اما به‌طور کلی داروهای بیهوشی دو، سه قلم بیشتر کمبود ندارد.
 حالا به‌دلیل کمبود داروی بیهوشی، جراحی‌های غیرضروری کنسل شده است؟
جراحی‌های اورژانسی در اولویت قرار گرفته است. هر جایی که به نوعی کمبود دارویی وجود داشته باشد، باید این اتفاق بیفتد.
یعنی در این زمینه گزارش‌هایی داشته‌اید که جراحی‌های غیر اورژانسی متوقف شده باشد؟
چند بیمارستان در استان‌هاست که با مشکل کمبود دارو مواجه بودند. ما به آنها گفته‌ایم تا زمان دسترسی به دارو، جراحی‌های غیر اورژانسی متوقف شود. به هر حال فرآیندی است که باید تا زمان رسیدن دارو به بیمارستان طی شود.
 قبلا هم ما در زمینه داروهای بیهوشی با مشکل مواجه بوده‌ایم، اما حالا ظاهرا مشکل جدی‌تر است.
بله، قبلا هم با این کمبودها مواجه بوده‌ایم، البته موضوع کمبودهای دارویی همیشه بوده، قبلا هم داشته‌ایم. به‌طور کلی کمبود دارویی اتفاق جدیدی در کشور نیست، اما آن‌چه حالا رخ داده، بالا رفتن تعداد داروهایی است که با کمبود مواجهند.
   به‌دلیل تحریم‌ها؟
بخشی به تحریم‌ها برمی‌گردد؛ بخشی هم بر اثر تحریم‌ها تشدید شده یا بیشتر از قبل خودش را نشان داده است.
 در حال حاضر، کمبود دارو در استان‌ها چه وضعیتی دارد؟
کمبودهای دارویی در استان‌های مختلف متفاوت است، اما به‌طور کلی در ماه‌های اخیر، حدود 50 تا 65 قلم دارو در کشور کمبود داریم.
 این کمبودها قبلا چطور بود؟
قبلا مثلا در سال‌های 90 و 91 حتی به 400 قلم هم می‌رسید. ما الان با بحران دارویی فاصله داریم. یک‌وقت‌هایی هم جدای از کمبود دارویی، احساس کمبود دارو داریم که ممکن است مربوط به یک برند خاص از یک داروی خاص باشد که البته این نوع کمبود در هیچ جای دنیا به‌عنوان کمبود شناخته نمی‌شود، اما پیش از این به‌طور میانگین بازار دارویی ما 25 تا 35 قلم دارو کمبود داشت که حالا افزایش پیدا کرده است.
 در میان فهرست کمبودها، داروهای حیاتی هم قرار دارد؟
بله، بعضا داروهای حیاتی هم در این فهرست قرار دارد. داروهایی هم هست که مشابه ندارد و بعضی از داروهاست که می‌توان آنها را جایگزین کرد.


تعداد بازدید :  433