شماره ۱۴۹۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور
صفحه را ببند
اطلاعیه تازه برای ارز مسافرتی و دانشجویی

شهروند| دانشجویان و مسافران برای خرید ارز مورد نیازشان به بانک‌ها بروند. بانک مرکزی اطلاعیه جدیدی برای خرید دلار صادر کرده است که از این به بعد بانک‌ها هم می‌توانند به مسافران و دانشجویان خارج از کشور ارز بفروشند. البته باید فاتحه دلار 4200 تومان را بخوانید زیرا قرار شده است بانک‌ها دلارشان را با قیمت آزاد به متقاضیان بفروشند. با این وجود بانک‌ها و حتی صرافی‌ها به «شهروند» می‌گویند هنوز دلاری نگرفته‌اند که به دانشجویان و مسافران خارجی بدهند و این دسته از مشتریان دلار همچنان ارزشان را از دلال‌ها خریداری می‌کنند.
به چه مدارکی نیاز داریم
طبق بخشنامه‌ای که به صرافی‌ها  داده شده،  برای هر فردی که قصد خرید ارز دارد، مدارک خاصی در نظر گرفته شده. اما آیا بانک‌ها هم همین مدارک را می‌خواهند؟ البته این طور که در ابلاغیه بانک مرکزی آمده، هر فرد برای دریافت ارز مسافرتی و دانشجویی نیازمند مدارکی از قبیل گذرنامه‌ معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصد در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند، است. همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود. طبق مفاد این بخشنامه بانک‌های عامل مجازند از محل ارزهای خریداری‌شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز دانشجویی اعم از شهریه و اقامت به نرخ بازار با اخذ مدارک مثبته شامل تاییدیه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد)، صورتحساب دانشگاه محل تحصیل که اصالت و اعتبار آن توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل تایید شده باشد، اقدام کنند. خاطر نشان می‌سازد لازم است به منظور دریافت تاییدیه وزارتخانه‌های ذیربط برای ایجاد دسترسی به سامانه‌های مربوطه، هماهنگی‌های لازم را با وزارتخانه‌های یادشده به عمل آورند.
از کجا بخریم؟
 شاید از خود بپرسید قیمت ارز صرافی  با بانک‌ها تفاوت دارد؟ قیمت تفاوت خاصی با بازار آزاد ندارد، زیرا هم به صرافی‌ها و هم بانک‌ها اعلام شده است که می‌توانند ارز را با حاشیه سودی در حد یک درصد نسبت به بازار ثانویه بفروشند. در بازار ثانویه قیمت‌ها نزدیک به بازار آزاد است.  بانک مرکزی همچنین نهم شهریور ماه جاری در اطلاعیه‌ای از پرداخت ارز دانشجویی بابت نیم‌سال اول تحصیلی ۲۰۱۸ خبر داده و اعلام کرده بود: ارز دانشجویی بابت نیم‌سال اول تحصیلی سال ۲۰۱۸ و تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ قابل پرداخت بوده و پس از تاریخ مورد اشاره ارز دانشجویی به نرخ بازار و از طریق دو بانک پرداخت می‌شود. اما  سقف پرداخت ارز برای دانشجویان و مسافران چقدر است. آیا هر کسی هرچقدر بخواهد می‌تواند  ارز خریداری کند بدون آنکه با مشکلی مواجه شود؟ یکی از صرافی‌های فردوسی در پاسخ به این سوال می‌گوید:« ارز دانشجویی و مسافرتی سقف دارد و تا 6 هزار دلار با ارایه مدارک قابل خریداری است. البته این پروسه برای دانشجویان آسان‌تر است.»


تعداد بازدید :  235