شماره ۱۴۹۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور
صفحه را ببند
3 نماینده مردم دیروز با نطق‌های خود فضای مجلس را داغ کردند
روز پرحرارت پارلمان

شهروند| دیروز مجلس باز هم از آن نطق‌های پرحرارت داشت؛ سه نماینده مجلس به وضع کنونی کشور و شرایط به وجود آمده اعتراض کردند. غلامرضا حیدری چاره کار را در تعامل مثبت در روابط داخلی و خارجی دانست. پروانه سلحشوری از ابر‌چالش‌هایی که دولت درگیر آنهاست، سخن گفت و بهرام پارسایی درباره نقض حقوق شهروندان ایرانی با تحمیل «پراید» و «سمند» نطق کرد. این نطق‌ها بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. در ادامه فرازهایی از این نطق‌ها را آورده‌ایم.
وضعیت معیشتی مردم هر روز سخت‌تر می‌شود
نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان اینکه باید این واقعیت را پذیرفت که دوست واقعی ایران منافع ملی کشور است، گفت:   منافع ملی را می‌توان با رویکرد و تعامل مثبت در روابط داخلی و خارجی به دست آورد. غلامرضا حیدری در نشست علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود گفت: ایران در شرایطی قرار گرفته که وضع معیشتی مردم هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود و متاسفانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب با نگاه منفی با دنیا مواجه شد که این نگاه منفی چه در روابط داخلی و چه خارجی موجب تنش و روابط حذف‌گرایانه شد. نماینده مردم تهران با بیان اینکه نخست‌وزیران، روسای‌جمهوری، روسای مجلس و بسیاری دیگر، عموما به حذف، حصر یا زندان کشیده شده‌اند، افزود: اشغال سفارت آمریکا نقطه آغازینی برای شروع تحریم و جنگ شد و جنگ تحمیلی را حتی پس از فتح خرمشهر ادامه دادیم تا به جایی رسید که امام (ره) در پذیرش قطعنامه فرمودند جام زهر را نوشیدم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره بر اینکه کاهش شدید ارزش پول ملی، افزایش شدید قیمت‌ها، حتی برای مایحتاج اولیه زندگی نشانگر این است که کشور خوب اداره نمی‌شود، گفت: مگر ما قیم دنیا هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم، بنابراین باید واقع‌بین باشیم و واقعیت‌ها را آنگونه که وجود دارد، ببینیم، بنابراین آنگونه که من یک پدیده را می‌بینم، می‌تواند به‌گونه‌ای دیگر نیز دیده شود. حیدری با بیان اینکه خود را حق مطلق نپنداریم و آن‌چه را که با فکر ما تفاوت دارد، باطل نپنداریم، افزود: شاید این نگاه یکی از مهمترین دلایل تنش‌ها و درگیری‌های روابط داخلی و خارجی کشور است. حیدری با بیان اینکه در شأن نظام اسلامی نیست که هنوز نتوانسته رفع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و رفع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی و آزادی بسیاری از زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی را حل کند، تصریح کرد: به هوش باشیم که باندهای مافیایی پشت صحنه موسسات مالی، قاچاق کالا، بدهکاران بزرگ مالی، بازار ارز و سکه، خفه‌کردن در استخر، ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند.
تنها راه‌ برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی ورود رهبری است
همزمان یک عضو فراکسیون امید نیز تأکید کرد: ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و تداخل نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم؛ حال رئیس‌جمهوری بگوید بحران نداریم. آقای رئیس‌جمهوری فعلا با ابرچالش‌ها درگیر هستید و همه می‌دانند. پروانه سلحشوری، نماینده تهران در نطق میان‌دستور خود گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که پول ما جزو بی‌ارزش‌ترین واحدهای پول در دنیاست. گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند. وی تأکید کرد: از نظر اجتماعی، بیکاری، فقر و فحشا به‌طور روزمره دیده می‌شود. دانشجویان، وکلا، معلمان،کارگران، فعالان زن و فعالان محیط زیستی در معرض حبس، حصر و ستاره‌دار‌شدن قرار دارند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و تداخل نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم؛ حال رئیس‌جمهوری بگوید بحران نداریم. آقای رئیس‌جمهوری فعلا با ابرچالش‌ها درگیر هستید و همه می‌دانند. او تصریح کرد: می‌خواستم از صداوسیما انتقاد کنم، اما دیدم صداوسیما خود را فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌داند. امروز دغدغه برخی روحانیون ما به جای این‌که فقر و فساد و دین‌گریزی جوانان و اختلاس از بیت‌المال باشد، تار موی زنان و دوچرخه‌سواری آنان است. این عضو فراکسیون امید در ادامه تأکید کرد: به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام رهبری قرار می‌دهم، زیرا اعتقاد دارم که تنها راه ‌برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است. او افزود: باشد که به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا دشمنان نتوانند به گزافه‌گویی بپردازند. این نماینده مجلس پیشنهادهایی برای حل مشکلات فعلی ارایه کرد و گفت: نهادهای نظامی به پادگان‌ها برگشته و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد.
نقض حقوق شهروندان ایرانی با تحمیل «پراید» و «سمند»!
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی گفت: «رعایت حقوق شهروندی قطعا این نیست که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵ و امثال این خودروها را که در هیچ کجای دنیا استفاده نمی‌شود به شهروندان ایرانی تحمیل کنند. بهرام پارسایی در این‌باره گفت: شهروندان ایرانی علاوه بر آنکه مجبور به خرید خودروهای غیرایمن، بی‌کیفیت و گران تولید داخل هستند، اخیرا گرفتار نگاه تحقیرآمیز توریست‌های کشورهای عربی هستند که با خودروهای به‌روز، ایمن و باکیفیت خود در شهرها و مناطق گردشگری و تفریحی کشورمان تردد می‌کنند. وی محدود کردن ثبت‌نام خودرو به تیبا،‌ پراید و وانت نیسان توسط شرکت سایپا را نکوهش کرد و افزود: اگر سایپا از چهارشنبه هفته جاری در فکر ثبت‌نام ۵۰‌هزار خودروی جدید است باید همه خودروهای دارای تقاضای مردم را پیش‌فروش کند. محدود‌کردن ثبت‌نام‌ها به خودروهای غیر ایمن و بی‌کیفیت تیبا، پراید و وانت نیسان زیر سوال بردن حقوق شهروندی و تحقیر‌کردن مردم است.


تعداد بازدید :  305