شماره ۱۴۹۱ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور
صفحه را ببند
6میلیون نفر از بیماری خودشان بی‌خبرند
بحران ایرانی مرگ زودرس

تعداد کل کسانی که در آخرین همه‌گیری وبا جانشان را از دست دادند 46 نفر بود. همین ایدز که اسمش لرزه بر اندام ما می‌اندازد سالانه نزدیک به 400 نفر فوتی می‌دهد. از آن طرف بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون سالانه جان صدها هزار نفر را می‌گیرد اما نه تنها اسمش کسی را نمی‌ترساند، بلکه به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت چند میلیون مبتلای به این بیماری اصلا از وجود آن هم خبر ندارند. ابراز نگرانی رضا ملک زاده، نویسنده همکار در مطالعه جهانی بار بیماری فشار خون، از میزان بالای ناآگاهی از ابتلا به فشار خون در جامعه ایران، درحالیست که مطالعات ملی مختلف نیز این حقیقت بسیار تلخ و هشداردهنده را اثبات کرده‌اند. چنانچه مطالعه «شیوع، آگاهی و عوامل خطر فشار خون بالا» که بر روی 50 هزار زن و مرد 40 تا 75 سال شرکت کننده در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان انجام شده نشان داد که 21 هزار و 350 نفر (42 درصد) از افراد مورد بررسی، دارای فشار خون بالا هستند که در بین مبتلایان، فقط 46 درصد از بیماری خود آگاهند و بیش از نیمی از آنها از ابتلا به این بیماری بسیار پرخطر بی‌خبرند.
همچنین در یک مطالعه ملی، میزان آگاهی مبتلایان به فشار خون بالا ، 34 درصد برآورد شده و مطالعه دیگری در سطح تهران، شمار مبتلایان آگاه از ابتلا به بیماری را 50درصد و مطالعه‌ای در اصفهان، 43 درصد اعلام کرده است.
ملک زاده دو علت مهم را برای این بی‌خبری بسیار پرخطر نام می‌برد: «عدم توجه کافی جامعه پزشکی و جدی گرفته نشدن فشار خون بالا توسط مردم؛ که اگر این دو عامل برطرف شود، شاهد کاهش 25 درصدی مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.» ثبت میزان قابل توجهی مرگ و ناتوانی منتسب به فشار خون بالا در بسیاری از مطالعات ملی تایید شده است؛ چنانچه به گفته ملک زاده، مجری مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، نتایج بررسی این مطالعه 50 هزار نفره نشان داده است که 50 درصد مرگ و میرها، ناشی از حوادث قلبی عروقی بوده و در این بین، 33 درصد مرگ و میرهای قلبی عروقی به علت فشار خون بالاست. حقیقت تلخ دیگری که معاون تحقیقات وزیر بهداشت به آن اشاره می‌کند مرگ سالانه 33 هزار ایرانی زیر 55 سال به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالا است.
رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد علوم پزشکی تهران گفت: به این آمار تاسف‌بار، باید سال‌های از دست رفته عمر ایرانی‌ها به دلیل ناتوانی‌های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که هم اکنون به 2 میلیون سال رسیده و 62 درصد نسبت به 25سال گذشته افزایش یافته و عدد بسیار قابل توجهی است.


تعداد بازدید :  411