شماره ۱۴۹۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
شکایت شجریان از صداوسیما به کجا رسید؟
تلویزیون، شجریان را شجریان کرده!

دریا فرج‌پور| بالاخره معلوم شد استاد آواز ایران محمدرضا شجریان را تلویزیون ایران است که شجریان کرده، البته این را شعبه‌ای از دادگاه می‌گوید که در پرونده شکایت شجریان از پخش بدون مجوز آثارش در صداوسیما حق را به صداوسیما داده؛ با این توجیه که: انتشار این آثار در رسانه ملی موجب شهرت شجریان شده است.
ماجرای شکایت شجریان از صداوسیما عمری دیرینه دارد. نخستین اعتراض‌های او به پخش بدون اجازه آثارش به دهه ۷۰ برمی‌گردد که در آن روزگار استاد آواز ایران به نبود کپی‌رایت اعتراض کرد، اما فراموش نکرد عنوان کند که ربنا را برای مردم خوانده و تلویزیون هر زمان که بخواهد، می‌تواند آن را پخش کند. ماجرا به همین شکل کژدار و مریز پیش می‌رفت که در سال‌های انتهایی دهه 80 ماجرای صداوسیما و شجریان بالا گرفت و خسروی آواز ایران به‌خاطر پخش سرودهایش روی تصاویر مونتاژ‌شده اعتراض کرد. اعتراضی که درنهایت به شکایت ختم شد.
حالا سال‌ها پس از شکایت استاد، محمدحسین آقاسی وکیل‌مدافع شجریان با اشاره به اینکه «طبق قانون مجازات انتشار بدون اجازه آثار کسی 6 ماه تا دو‌سال حبس مجازات دارد» درباره نتیجه دادگاه می‌گوید:  تفسیر قضائی، سلیقه و طرز تفکر قاضی این بود که صداوسیما کار بدی نکرده و شاید پخش آثار به نفع موکل هم بوده و نهایتا دادگاه رأی مبنی بر رد شکایت صادر و اعلام کرد پخش آثار موکل در صداوسیما، موجب شهرت وی شده و به زیان او نبوده است.
آقاسی گفت: رأی صادره مغایر صریح قوانین است و قطعا به این حکم اعتراض می‌کنیم، زیرا معتقدیم حکم با نادیده گرفتن محتویات پرونده و مستندات من به‌عنوان وکیل شاکی صادر شده است. بدون تردید این رأی باید نقض شود و گرنه پیام بدی برای صداوسیما دارد مبنی بر اینکه از این به بعد می‌تواند آثار هنرمندان را که وقت و هزینه صرف آثارشان می‌کنند، بدون موافقت صاحب اثر پخش کند.


تعداد بازدید :  580