شماره ۱۴۹۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی تامین کالاهای اساسی و ‍ممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی رای نیاورد
سه تصمیم خبرساز مجلس

شهروند| مجلس دیروز روز پرکاری را پشت‌سر گذاشت؛ از دستور کار خارج شدن طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی، رد طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی و ردممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی ازجمله لوایحی بودند که در صحن علنی پارلمان به بحث و بررسی گذاشته شد. رد طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی را نمایندگان مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانستند. در مورد رد طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی درواقع هم کمیسیون ناظر و هم نوبخت نماینده دولت نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. اما اتفاق جالب توجه دیروز مجلس، ردممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی بود. موضوعی که در ماه‌های اخیر حساسیت‌های زیادی حول‌محور آن پیش آورده بودند و حتی این احتمال می‌رفت که خلاف آن‌چه پیش آمده، رأی می‌آورد.
نه به شفافیت
نمایندگان مجلس در خانه ملت طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضائی و سازمان تعزیرات حکومتی را مغایر اصل ۷۵ دانستند. نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس در جریان بررسی کلیات طرح یک‌فوریت تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضائی و سازمان تعزیرات حکومتی، اخطار مصطفی کواکبیان مبنی بر مغایرت این طرح با اصل 75 را به رأی گذاشتند. نمایندگان در ادامه با 106 رأی موافق و 62 رأی مخالف از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه این طرح را مغایر اصل 75 دانستند. مسعود پزشکیان در توضیح این رأی‌گیری گفت: با توجه به اینکه نمایندگان طرح را مغایر اصل 75 دانستند، این طرح از دستورکار مجلس خارج می‌شود. گفتنی است حسن نوروزی با بیان این‌که مفاسد اقتصادی، کشور را با چالش و بحران‌های اساسی مواجه کرده است، گفت: جرایم و مفاسد اقتصادی کلان نشان از عدم موفقیت در این زمینه دارد. سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تصریح کرد: فقدان مدیریت در پرونده‌های مربوطه و فقدان نیروهای متخصص ازجمله پلیس، قاضی و بازرس ویژه متخصص از عوامل عدم‌موفقیت برشمرده شده، لذا در طرح مذکور برای مفاسد اقتصادی در سطوح مختلف شیوه‌های مبارزه در نظر گرفته شده، همچنین مصادیق جرایم اقتصادی نیز در این طرح تعیین شده است.
رد طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی
نمایندگان مردم در مجلس طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی را رد کردند. نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد رد طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی با 86 رأی موافق، 98 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه با اصل طرح مخالفت کردند. لازم به ذکر است علاوه بر کمیسیون که نظر مخالف به این طرح داشت، نوبخت نماینده دولت نیز طی سخنانی مخالفت دولت با این طرح را تشریح کرد. گفتنی است محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح گزارش این کمیسیون عنوان کرد: این طرح مهم با اختلاف رأی اندکی در کمیسیون رد شد که مخالفان طرح نکاتی ازجمله اینکه این طرح از اختیارات دولت است را مدنظر داشته، ولی پیش از اینکه طرح در کمیسیون مطرح شود، دو فوریت آن در صحن علنی مجلس رأی آورده بود. وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مخالفت با این طرح این بود که مفاد این طرح ناظر بر توزیع نحوه کالاست، حال اینکه مسأله اصلی کشور نحوه تامین کالاست، نه توزیع آن؛ اما درحال حاضر براساس برخی گزارشات کالا به میزان کافی در انبارهای کشور وجود دارد و یکی از اصلی‌ترین مسائل روز کشور نحوه توزیع کالاست.
ردممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نرسید. علی نجفی‌خوشرودی در توضیح نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در نشست مذکور پس از تبادل اخبار و تحولات، بررسی یک لایحه و دو طرح در دستورکار قرار گرفت. وی ادامه داد: طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نرسید و توصیه شد با طرح‌‌‌ها و لوایح دیگری که در سایر کمیسیون‌‌‌ها دنبال می‌‌‌شود، تجمیع شده و یک قانون کامل تهیه و تصویب شود. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین‌‌‌‌المللی فضانوردی به تصویب اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسید. نجفی‌خوشرودی اضافه کرد: همچنین در این نشست طرح راه‌‌‌اندازی و استفاده از پیام‌‌رسان‌‌‌های مالی و انعقاد پیمان‌‌‌های پولی دوجانبه و چندجانبه در تجارت خارجی و طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی به تصویب نرسید و توصیه شد با طرح‌‌‌ها و لوایح دیگری که در کمیسیون‌‌های دیگر مجلس دنبال می‌‌‌شود، تجمیع و یک قانون کامل تهیه و تصویب شود. وی یادآور شد: در ادامه این نشست، مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از اقدامات مهارت آموزشی سربازان وظیفه ارایه کردند.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌و‌گو با «شهروند»:   به جامعه جو منفی منتقل کردند
اگرچه یک‌فوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی رأی نیاورد، اما رد فوریت طرح به معنای رد کلیت آن نیست، بلکه این طرح در قالب طرح‌های عادی و بدون قید فوریت در زمان دیگری در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. استدلال موافقان طرح این بوده که با توجه به این‌که دستگاه قضائی و سازمان بازرسی در این زمینه خلأهایی داشتند، نیاز است تا یک سازمان مجزا تشکیل شود و با مجرمان اقتصادی برخورد کنند، همچنین قانونی برای مبارزه با رانت و ویژه‌خواری نداریم و جهت برخورد قاطع با مجرمان اقتصادی تصویب چنین طرحی ضروری است. همچنین استدلال مخالفان طرح مذکور این بود که ایجاد سازمان اضافه جز موازی‌کاری و افزایش هزینه دستاوردی نخواهد داشت. از سوی دیگر فقدان نیروی انسانی لازم در این مجموعه‌ها کار را با مشکل روبه‌رو می‌کند. اما موافقان رد طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی معتقد بودند که این طرح هیچ‌گونه بار مالی ندارد و فقط سازوکار در جهت رسیدن کالا به مردم را پیش‌بینی کرده است و نقش قابل توجهی در کنترل بازار ایفا خواهد کرد. مخالفان طرح معتقدند که این طرح به جامعه جو منفی منتقل خواهد کرد و همین جو موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و این مسأله نیز مورد نظر مخالفان طرح بود.


تعداد بازدید :  799