شماره ۱۴۹۲ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
یک هفته فرصت برای بازگشت به ژاپن قبل از طوفان؟
حمله «جبی» ژاپن را زمینگیر کرد
در حالی که طوفان مناطق گسترده‌ای از غرب ژاپن را دربر گرفته است، حدود 3هزار نفر در ترمینال فرودگاه بین‌المللی کانسای در جزیره‌ای در بندر اوساکا گیر افتاده‌اند.

هزاران نفر از مسافران هواپیما در فرودگاهی در یک جزیره در ژاپن شب را گذراندند و موفق به پرواز با هواپیما نشدند؛ چراکه طوفان جبی باعث ویرانی شدیدی شده و 11 نفر جان خود را دست داده‌اند و بیش از 400 نفر هم زخمی شده‌اند. این طوفان موجب آوارگی بیش از یک‌میلیون نفر شده است.
در حالی که طوفان مناطق گسترده‌ای از غرب ژاپن را دربر گرفته است، حدود 3هزار نفر در ترمینال فرودگاه بین‌المللی کانسای در جزیره‌ای در بندر اوساکا گیر افتاده‌اند.
شرایط بسیار وخیم است و پروازها کنسل می‌شوند و آب دریا فرودگاه را فرا گرفته است. تنها کاری که از دست مسافران برمی‌آید این است که بنشینند و منتظر بمانند تا وقتی که شرایط مساعد شود و بتوانند آنجا را با امنیت ترک کنند. به دنبال طوفان قایق‌های پرسرعت شروع به انتقال مسافران به فرودگاه کوبه کردند.
یک توریست زن که از هنگ‌کنگ آمده به شبکه ان.اچ.کی می‌گوید: «طوفان به طرز وحشتناکی قوی است. امیدوارم که بتوانم به خانه‌ام برگردم.»
زن دیگری که در میان مسافران هواپیما بود، می‌گوید که او و سایر مسافران پس از اینکه سیستم تهویه هوای سالن فرودگاه به خاطر طوفان از کار افتاد، شب سختی را گذراندند. او می‌گوید:   «هیچ‌وقت گمان نمی‌کردم که یک طوفان بتواند این‌گونه خسارت‌هایی به بار بیاورد.»
هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این فرودگاه که روزانه 400 پرواز از آن صورت می‌گرفت، چه زمانی بتواند دوباره به فعالیت خود ادامه دهد، وجود ندارد. با این حال یک منبع آگاه به روزنامه یومیوری گفته است که احتمالا این فرودگاه تا یک هفته دیگر بسته بماند.
در انتهای یک پل جاده‌ای که فرودگاه را در این جزیره به خاک اصلی متصل می‌کند، یک تانکر 250 تنی به خاطر برخورد مکرر امواج دریا واژگون شد. بر اثر این حادثه این تانکر آسیب دیده است اما طبق گفته گارد ساحلی 11 خدمه آن سالم هستند.
به دلیل بارش باران و طوفانی با سرعت بیش از
200 کیلومتر بر ساعت، طوفان جبی در مسیر حرکت خود به سمت دریای ژاپن، باعث ایجاد خرابی‌های وسیعی در شهرهای شرقی ژاپن ازجمله کوبه، اوساکا و کیوتو در روز سه‌شنبه شده است.
تصاویر تلویزیونی به ‌طور زنده ویدیوهایی را نشان می‌دهند که چگونه امواج طوفانی دریا به سیل‌گیرها و محافظ‌ها برخورد می‌کنند و پنل‌های پشت‌بامی را باد می‌برد و خودروهای زیادی توسط باد جابه‌جا و چپ می‌شوند.
در مرکز اوساکا باد به‌حدی شدید بود که چرخ و فلک 100 متری شهربازی را به طرز وحشتناکی می‌چرخاند؛ با اینکه برق شهربازی قطع شده بود. یکی از شاهدان به شبکه ان.اچ.کی گفته است:   «من تا به ‌حال چیزی شبیه به این ندیده بودم.»
خبرگزاری جیجی گزارش داده که در اوج طوفان، به دلیل وقوع آتش‌سوزی در نقاط مختلف مقامات درگیر تخلیه یک میلیون نفر هستند؛ این در حالی است که 16هزار نفر در 20 منطقه مختلف شب را در پناهگاه‌ها گذرانده‌اند.
بارش باران به‌ حدی شدید بود که در بخش‌هایی از کیوتو، پایتخت قدیمی ژاپن، در عرض یک ساعت، بارش به حدود 10 سانتیمتر رسید. چند تن از مردمی که در ایستگاه کیوتو بودند، به دلیل فرو ریختن بخشی از سقف شیشه‌ای ایستگاه آسیب دیدند.
طوفان باعث اختلال شدید و گسترده‌ای در سیستم حمل‌ونقل هوایی و راه‌آهن شده است. شبکه ان.اچ.کی گزارش داده که تقریبا 800 پرواز داخلی و بین‌المللی کنسل شده است. قطار سریع‌السیر بین توکیو و هیروشیما نیز فعالیت خود را متوقف کرده است و مدارس و کارخانه‌ها نیز بسته شده‌اند.
کارخانه برق کانسای روز سه‌شنبه اعلام کرد که بیش از یک میلیون و 600‌هزار نفر در اوساکا، کیوتو و 4 منطقه دیگر در روز سه‌شنبه برق خانه‌هایشان قطع شده است.
گر چه طوفان در این زمان از ‌سال در ژاپن امری عادی است، اما طوفان جبی و قدرت تخریبی آن در 25‌ سال گذشته در ژاپن بی‌سابقه بوده است.


تعداد بازدید :  715