شماره ۱۴۹۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
با کم ‌تراکم‌ترین مناطق جهان آشنا شوید!
انسان تنها در زمین فراخ

جمعیت جهان دارد از 8 میلیارد نفر فراتر می‌رود و روی این کره خاکی کشورها و شهرهایی هستند که به لحاظ تراکم جمعیتی در مرز انفجار قرار دارند. اما خب با همه این احوال هنوز و همچنان نسبت زمین به انسان، عددی بزرگ است و سرزمین‌هایی وجود دارند که کیلومترها کیلومتر بنی بشری در آنها دیده نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم تعدادی از کم تراکم‌ترین نقاط کره زمین را با شما مرور کنیم.    
 گرینلند| 56 هزار نفر
در گرینلند به ازای هر 03/0 نفر، یک کیلومترمربع زمین وجود دارد. این منطقه متعلق به دانمارک بوده و به مدت ۴۵۰۰ سال است که مردم بومی کانادا و کشورهای نوردیک اسکاندیناوی، ساکن آن هستند. بیشتر نواحی گرینلند پوشیده از یخ است و به همین دلیل عمده جمعیت آن در مناطق غربی کشور، یعنی جایی که یخ‌های کمتری در سطح زمین وجود دارد، زندگی می‌کنند.
جزایر فالکلند|  2932 نفر
تراکم جمعیت این جزیره آرژانتینی که علی‌الحساب تحت تملک بریتانیاست 21/0 نفر به ازای هر کیلومترمربع است. مجمع‌الجزایر فالکلند، متشکل از ۷۷۸ جزیره مختلف است. دو جزیره اصلی این ناحیه، یعنی فالکلند شرقی و غربی، مکان‌های بکر و دست‌نخورده‌ای هستند که گونه‌های مختلف پرندگان در آنها زندگی می‌کنند.
جزایر پیت‌کرن |  56 نفر
یکی از دورافتاده‌ترین مناطق زمین، در جنوب اقیانوس آرام واقع شده‌ است. پیت‌کرن متشکل از چهار جزیره آتشفشانی و متعلق به بریتانیاست. تنها جزیره مسکونی آن دارای جمعیتی ۵۶ نفری است. تراکم جمعیت پیت‌کرن، 19/1 نفر در هر کیلومترمربع است.
مغولستان|  2 میلیون و 750 هزار نفر
مغولستان عنوان کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان به لحاظ جمعیتی را یدک می‌کشد. در مغولستان، به ازای هر 92/1 نفر، یک کیلومترمربع زمین وجود دارد. زمستان‌های مغولستان درگیر بادهایی است که از سمت سیبری وارد این کشور می‌شود و پایتخت این کشور یعنی «اولان‌باتور» را با دمای متوسط 3/1 زیر صفر، به سردترین پایتخت جهان تبدیل می‌کند.
 نامیبیا| 2 میلیون و 113 هزار نفر
نامیبیا مملو از بیابان‌ها و صحرای خشک است. این کشور در جنوب غربی آفریقا در مرز بوتسوانا و اقیانوس اطلس جای گرفته است. طبق آخرین سرشماری‌های صورت گرفته، به ازای هر 56/2 نفر در نامیبیا، یک کیلومترمربع زمین وجود دارد.
 گویان فرانسه|   250 هزار نفر
گویان در همسایگی سورینام و در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی قرار دارد. تراکم جمعیتی گویان فرانسه برابر با 65/2 نفر در هر کیلومترمربع است. نیمی از جمعیت گویان فرانسه در شمال سواحل اقیانوس اطلس و در شهر کائن زندگی می‌کنند.
 استرالیا |  25 میلیون نفر
جمعیت 25 میلیون نفری این کشور در 69/7 میلیون کیلومترمربع پراکنده شده‌اند. در واقع، در استرالیا برای هر 09/3 نفر، یک کیلومترمربع زمین وجود دارد. بیشتر مردم استرالیا در نواحی شهری و نزدیک به سواحل این کشور زندگی می‌کنند که موجب شده زمین‌های بسیار عظیم و گسترده آن، خالی از سکنه باقی بماند.
 ایسلند | 350 هزار نفر
ایسلند دارای آب‌وهوایی معتدل است و تراکم پایین جمعیت آن عمدتاً به دلیل وجود عجایب طبیعی مثل آتشفشان‌ها، آبفشان‌ها، زمین‌های شنی و پر از مواد مذاب است. اگر به دنبال کشوری آرام و زیبا هستید، ایسلند مکان مناسبی برای شما محسوب می‌شود، چرا که به ازای هر 15/3 نفر، یک کیلومترمربع زمین در آن وجود دارد.


تعداد بازدید :  173