شماره ۱۴۹۳ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور
صفحه را ببند
قدرت‌نمایی یک روزنامه علیه پادشاهی ترامپ
مقاله‌ای که کاخ‌سفید را به هم ریخت

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه یادداشتی به قلم یک فرد ناشناس که منبعی آگاه درون کاخ سفید است، منتشر کرد که در آن افشاگری‌هایی درباره خلق‌وخوی ترامپ و نحوه تصمیم‌گیری او درباره مسائل مهم درج شده است. انتشار این مقاله زلزله‌ای در کاخ‌سفید به پا کرد، تا آنجا که بسیاری از کارکنان کاخ‌سفید مجبور شدند در گفت‌وگوها با رسانه‌های مختلف ابراز بی‌گناهی و اعلام کنند که آنها این یادداشت را ننوشته‌اند.
نویسنده در این یادداشت نوشته است او بخشی از نیرویی در دولت است که سعی دارند در برابر «بدترین تمایلات» رئیس‌جمهوری از کشور محافظت کنند. این مقام گفته است که ترامپ «فاقد اصول اخلاقی» و «دمدمی مزاج» است؛ وضعیتی که به تصمیم‌های نادرست و بی‌خردانه منجر می‌شود. ترامپ ضمن ابراز تردید نسبت به وجود چنین مقامی در دولت از نیویورک‌تایمز خواسته نویسنده را معرفی کند، اما در عین حال نویسنده این مقاله را بی‌جربزه و مقاله نیویورک‌تایمز را بی‌مایه خوانده است. سخنگوی کاخ‌سفید هم این نویسنده را ترسو توصیف کرد و گفت باید کناره‌گیری کند.
این مقاله در صفحه ستون آزاد نیویورک‌تایمز و یک روز پس از آن منتشر شد که بخش‌هایی از کتاب باب وودوارد درباره کاخ‌سفید تحت ریاست دونالد ترامپ منتشر شد. کتاب باب وودوارد، از روزنامه‌نگاران رسوایی واترگیت می‌گوید که مقام‌های ارشد دولت ترامپ دست به کار یک «کودتای اداری» برای حفاظت از مردم در برابر رئیس‌جمهوری آمریکا شده‌اند.
نویسنده مقاله نیویورک تایمز نوشته است: ما اعتقاد داریم که وظیفه نخست ما خدمت به کشور است و رئیس‌جمهوری به رفتاری ادامه می‌دهد که برای سلامت جمهوری ما زیانبار است، برای همین بسیاری از منصوبان ترامپ قول داده‌اند آن‌چه در توان دارند برای حفاظت از نهادهای دموکراتیک و در عین حال خنثی‌کردن هوس‌های ناگهانی و غلط ترامپ انجام دهند.این مقام می‌گوید که بسیاری از تحریم‌ها و اقدامات علیه روسیه برخلاف خواسته رئیس‌جمهوری اعمال شده است. او درنهایت نسبت به سقوط ارزش‌های آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است:   نگرانی بزرگتر کاری نیست که ترامپ با مقام ریاست‌جمهوری کرده، بلکه کاری است که ما به‌عنوان یک ملت اجازه داده‌ایم او با ما بکند. ما هم با او سقوط کرده و اجازه داده‌ایم گفت‌وگوی ما از ادب و نزاکت خارج شود.


تعداد بازدید :  375