شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
ترفندهاي انتخاب پرده

اتاق پذيرايي
در ميان پرده‌ها انتخاب پرده اتاق پذيرايي از اهميت بالايي برخوردار است؛ مهمترین قسمت خانه است که در دید قرار دارد و مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیرد. براي اينكه نماي خانه را با پرده‌ها  بازتر كنيد، علاوه بر جنس پرده به طرح مناسب‌شان هم فكر كنيد. بهتر است بسته به نوع دكوراسيون كلاسيك، مدرن، معاصر و... از رنگ‌هاي كرم، شيري، سفيد و طلايي با بافت‌هاي ساده يا طرح‌دار انتخاب كنيد. اگر می‌خواهید سقف خانه‌تان بلندتر به نظر برسد، چوب پرده را هر قدر که می‌توانید بالا ببرید. پرده‌ها هر قدر بالاتر باشند، خانه بزرگتر نشان داده می‌شود. یکی‌کردن پنجره‌ها هم می‌تواند خانه را بزرگ و عریض کند.
پرده اتاق خواب
 واقعيت امر اين است كه هر فصل پرده خاص خودش را لازم دارد؛ واقعيتي كه بيشتر در مورد پرده اتاق خواب هم صدق مي‌كند، به همين منظور بهتر است براي اتاق خواب دو مدل و جنس پرده در نظر بگيريد؛ يكي براي فصل بهار و ديگري براي زمستان. جنس پرده‌های تابستانی باید حریر یا ساتن نازک باشد تا باعث گرم‌شدن بیش از اندازه اتاق در فصول گرم سال نشود. برای پرده‌های زمستانی هم پارچه‌های مخملی، پشمی سبک یا پارچه‌هایی با الیاف فشرده انتخاب کنید. در انتخاب پرده اتاق خواب علاوه بر رنگ و طرح به مقاوم‌بودن جنس پرده هم توجه كنيد؛ اگرچه بايد نيم‌نگاهي هم به در و ديوار و باقي دكوراسيون اتاق داشته باشيد. برای داشتن یک اتاق رویایی می‌توانید از دانتل و حریر سفید استفاده کنید. درست است که دانتل‌ها نازک‌اند اما برای زوج‌های جوان فضایی دوست‌داشتنی ترتیب می‌دهند. رنگ‌هاي صورتی و خاکستری، قهوه‌ای تیره و زرد و. . . پرده‌هایی با طرح‌های هندسی فضای اتاق را مدرن‌تر می‌کنند و پرده‌هایی با ترکیب رنگ‌های مختلف حالت رسمی اتاق را از بین می‌برند.
پرده آشپزخانه
 نخستین مسأله درباره آشپزخانه تحریک اشتهاست، بنابراین در انتخاب رنگ پرده آشپزخانه باید سراغ رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی ملایم بروید. درواقع هر رنگی که یک‌جورهایی یادآور مواد طبیعی باشد، برای آشپزخانه مناسب است؛ به غیر از رنگ‌های سرد و خنثی که به ‌طور کلی هم اشتهای آدم‌ها را کور می‌کنند و هم ذوق و سلیقه آشپز را. اين وسط رنگ پرده آشپزخانه باید با لوازم خاص آن و دکوراسیونی که برایش تعریف شده، همخوانی داشته باشد؛ به‌خصوص رنگ کابینت‌های خانه که در انتخاب رنگ پرده بسیار مهم‌اند. برای اینکه در بیشتر خانه‌های امروزی بیشترین میزان نور از آشپزخانه‌ها تامین می‌شود، بنابراین انتخاب پارچه‌ای با جنس نامناسب یا حتی دوخت شلوغ می‌تواند کلا تنها راه نفس‌کشیدن خانه را مسدود کند. این وسط خود فضای آشپزخانه هم به نور فراوانی احتیاج دارد؛ چه نور طبیعی و چه نور غیرطبیعی، بنابراین می‌توانید از تورهای حاشیه‌ای مخصوص آشپزخانه به اندازه‌های 30 تا 90 سانتیمتر با کناره‌های هماهنگ یا پرده‌های نیمه استفاده کنید. پرده‌های بالارونده با دوخت رومی هم می‌توانند برای پنجره‌های آشپزخانه گزینه مناسبی باشند؛ چراکه این پرده‌ها هم فضای کمی اشغال می‌کنند و راحت جمع می‌شوند و هم نسبت به پارچه‌های دیگر متراژ کمتری می‌برند. این وسط یادتان باشد هیچ وقت برای آشپزخانه از پرده‌های کرکره‌ای استفاده نکنید؛ جمع‌شدن چربی‌ها در میان درزها دست آخر کاری می‌کند که بی‌خیال پرده شوید و آن را کنار بگذارید. اگر پوشش دیوار آشپزخانه طرح‌دار است، بهتر است از پرده‌ای ساده و بدون طرح برای پنجره استفاده کنید؛ مانند پرده‌های شید رول یا بالارو ولی در صورتی که دوست دارید پرده آشپزخانه نمایان باشد، می‌توانید از پرده‌های بامبو، حصیر، کنف یا ترکیبی از کنف، بامبو و حصیر طرح‌دار با رنگی متضاد با دکور آشپزخانه استفاده کنید.
پرده حمام و سرويس بهداشتي
پرده‌ای که برای این فضاها انتخاب می‌شود باید در برابر رطوبت محیط مقاوم باشد؛ البته این مسأله به این معنا نیست که پرده پنجره حمام و دستشویی را حتما از جنس پلاستیکی انتخاب کنید. شید و تور هم برای پنجره‌های سرویس بهداشتی مناسب‌اند. فقط این وسط پارچه‌های ابریشمی خط قرمز هستند. ضمن اینکه باید حواس‌تان باشد پرده‌ای که برای سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید قابلیت شست‌وشوی ماهانه را داشته باشد؛ چون به دلیل رطوبت منبعی برای جذب باکتری و آلودگی می‌شود. داستان برای پرده حمام کمی متفاوت است. این پرده که تازگی‌ها خواهان زیادی دارد، بیشتر به‌ دلیل تغییر جلوه حمام جذاب است. رنگ پرده حمام معمولا به رنگ دیوارها انتخاب می‌شود و متناسب با نقش‌های روی دیوار؛ البته باز هم قانون خاصی وجود ندارد.


تعداد بازدید :  354