شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
حضور دادرسانی از فرهنگ ها و قومیت های گوناگون در ششمین المپیاد آماده
حال خوش تابستانه در اردوگاه مهر

مرضیه باغستانی| اردوگاه مهر بندرانزلی هر‌سال میزبان تعداد زیادی از اعضای کانون‌های مختلف سازمان جوانان است. امسال هم مانند سال‌های گذشته برای ششمین‌سال متوالی، در روزهای پایانی مرداد در دو گروه ویژه خواهران، پذیرای تیم‎های دادرسان منتخب استان‌های مختلف کشور بود. ششمین مرحله کشوری مسابقات المپیاد آماده در بخش خواهران به میزبانی استان فارس و در بخش برادران به میزبانی استان سیستان‌وبلوچستان در اردوگاه مهر بندرانزلی درحالی برگزار شد که تمامی دادرسان روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها تمرین کرده بودند تا به‌عنوان نمایندگان استان خود در مرحله کشوری نیز خوش بدرخشند. در گزارشی به حال‌وهوای این رقابت‌ها پرداخته‌ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.
در دو دوره دختران، از درِ ورودی که وارد اردوگاه شدیم، دروازه قرآن خبر از میزبانی شیراز می‌داد. در دو دوره پسران نیز قلعه ناصری ایرانشهر و سیاه چادر پرمهر و با صفای استان سیستان‌وبلوچستان با شیرینی‎ها و نوشیدنی‎های متفاوتش میزبان دادرسان در نخستین لحظه‎های ورودشان به اردوگاه مهر بندرانزلی بودند. دادرسان استان به استان هرکدام با لباس‌های محلی استان خود و ملبس به کاور کانون‌های دانش‌آموزی آمدند، استقبال شده و پس از پذیرش با همراهی و کمک کادر اجرایی استان‎های میزبان، در حمل و جابه‌جایی چمدان‌ها، چادر و دیگر وسایل امدادی به کمپ‌های ۱۶نفره خود هدایت شدند.
شور و هیجان وصف‌نشدنی میان دادرسان جاری بود. عده‌ای برای نخستین‌بار از خانواده خود جدا شده‌ و عده‌ای پیش از این، جدایی را با مسابقات ورزشی و فرهنگی دیگری اما به صورت یک‌روزه تجربه کرده‌ بودند. با همین حال‌وهوا بود که برنامه زمان‌بندی در بدو ورود در اختیار همه قرار گرفت و با بنرهایی در سطح اردوگاه گروه‌بندی‌ها و ساعات مسابقات مشخص شد. درنهایت برای مرور نکاتی، در شب پذیرش سرپرستان گرد با مسئولان اردو گپ و گفتی داشتند و نتیجه را در اختیار دادرسان قرار دادند.
روز اول آغاز کارگاه‌های آموزشی در راستای همسان‌سازی اطلاعات بود و در غروب روز اول نیز آزمون کتبی برگزار شد. برای نخستین‌بار، دادرسان استان‌های مختلف از فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا رفاقت‌ها آغاز شود. مسابقات جانبی مانند پازل‌بافی، پرتاب کیسه طناب، دو امدادی و حمل آب با سناریویی جذاب طراحی شده بود تا میان مسابقات اصلی، از استرس و خستگی دادرسان کم کند و آنها را با نکات ارزشمندی آشنا کند. استان‌ها در دو گروه «الف» به نام «انسانیت» و «ب» به نام «بشردوستی» تقسیم شده‌ بودند تا با نظم مشخصی بتوانند به بخش‌های مختلفی که برایشان برنامه‌ریزی شده، بپردازند.
صبح روز اول مسابقات گروه انسانیت در اردوگاه ‎ماند تا به مسابقات اصلی و جانبی خود بپردازد و گروه بشردوستی راهی قایقرانی و بازار شدند و نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که در طول برگزاری این 4 دوره از مسابقات، مسئولان زیادی از دبیرکل تا شورای معاونان جمعیت هلال‌احمر و مسئولان آموزش و پرورش و... به بازدید از بخش‎های مختلف المپیاد آماده در سایت‎های مسابقات پرداختند.

دادرس؛ سراسر درس و تجربه
مریم سپهر از دادرسان مدرسه فرزانگان استان یزد است و به همراه تیمش با آزمون‎های متعددی انتخاب شده‎اند تا به مرحله کشوری برسند. روزهای زیادی را در یک پایگاه امدادی در گرمای تابستانی یزد به سختی کار کردند. او می‎گوید: در طول تمرینات یاد گرفتیم که چطور همدل، همراه و متحد باشیم و روی خوش اعضای هلال‌احمر تأثیر زیادی در جذب و ایجاد انگیزه ما در شرایط سخت پایگاه داشت. او که به‌ عنوان مجری در شب‎های فرهنگی مسابقات با استان میزبان همکاری کرده، ادامه می‎دهد: اتفاقات زیادی در طول تمرینات برای ما افتاد و حتی در طی یک ماجرا دوست وسواسی ما وسواسش را کنار گذاشت؛ هر چند هنوز مسابقات برای ما قابل اهمیت است اما متوجه شدیم دادرس چه درس‎های ارزشمندی فراتر از مسابقه در خود جای داده است.

دادرس؛ راه و رسم نجات زندگی
کوثر بابا، دادرس دانش‌آموز مدرسه ستایش از شهرستان اهواز استان خوزستان است. با علاقه و بدون اجبار به هلال‌احمر آمده است و می‎گوید: دادرس به ما کمک می‎کند تا روش و راه درست انجام اقدامات امدادی را یاد بگیریم و باعث می‎شود که بتوانیم زندگی نجات دهیم. خدا پشتمان بود و مراحل را رد کردیم و به مسابقات کشوری آمدیم.او به آیتم CPR  و اسکان اضطراری علاقه زیادی دارد و در مورد کسب رتبه توسط تیمش می‎گوید: اگر خدا بخواهد مقام می‎آوریم، البته هم ما و هم دیگر تیم‎ها تلاش کرده‎ایم.

دادرس؛ طرحی کارآمد برای کمک به خود و دیگران
راضیه مرادیان از شهرستان گچساران استان کهگیلویه وبویراحمد است و چند ماهی تمرین کرده‎اند تا شهرستانی و استانی را پشت سر بگذارند و به مرحله کشوری برسند. علاقه زیادی به کسب مقام اول دارند اما او می‎گوید که مسابقات دیگر تیم‎ها را ندیدم و قطعا همگی تلاش کردیم و قدردان مسئولانی که چنین طرح کارآمدی را برای کمک به خود و دیگران برای ما طراحی کرده‌اند، هستیم.

برگزاری آزمون؛ سنگ محک داوران
نساء قویدل داور رشته حمل مصدوم است و از‌ سال 89 پس از ایجاد سوختگی برای یکی از اعضای خانواده‎اش، به هلال‌احمر آمده تا بتواند مطالب امدادی را فرا بگیرد و در زمان حادثه به خود و دیگران کمک کند. نجاتگر یکم سازمان امدادونجات از شهرستان گنبد کاووس استان گلستان است و تاکنون نیز سابقه داوری مسابقات رفاقت مهر در استان خود را داشته است. او در مورد تجربه حضورش برای نخستین‌بار به‌عنوان داور کشوری مسابقات می‎گوید: معتقدم مهارت و توانمندی‌ام دیده شده و پس از برگزاری آزمون‎های مختلف به همراه تعیین سطح تلاش کردم و به این مرحله راه یافتم.

هلال‌احمری‎ها خوشبخت‎ترین انسان‎های روی زمین
سحر غریبی دادرس تیم استان خراسان جنوبی است و به گفته دوستانش مهربان‎ترین عضو گروه است. او که با خونسردی و آرامش خاصی همراه تیم خود به بخش‎های مختلف مسابقات می‎رود، در مورد برنامه می‎گوید: دوست دارم مقام بیاوریم اما اگر مقام هم نیاوردیم از مسئولان جمعیت هلال‌احمر که به ما کمک کردند در این برنامه حاضر شویم، سپاسگزارم؛ چرا که به نظرم هلال‎احمری‎های خوشبخت‎ترین انسان‎های روی زمین هستند که می‎توانند به دیگران کمک کنند.

جمعیت هلال‌احمر پیشرو در برگزاری اردوها
علی رمضانی مدیرکل فرهنگی- هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش کشور روند برگزاری المپیاد آماده را بسیار دلگرم‌کننده ارزیابی می‎کند و امیدوار است در سال‎های آتی این اردوها با کیفیت بالاتری برگزار شود.
 او که 28‌سال از سابقه خدمتش در آموزش و پرورش می‎گذرد و با تشکل‎های مختلف دانش‌آموزی همکاری داشته است، می‎گوید: باید اعتراف کنم که هلال‌احمر در برگزاری اردوها بسیار پیشرو عمل می‎کند و با وجود همه کاستی‌هایی که وجود داشته، جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از نجیب‌ترین، مخلص‌ترین و صادق‌ترین تشکل‌هاست که بدون هیچ چشمداشتی فعالیت‎های بسیار مفید و موثری در حوزه جوانان را به نحواحسن به انجام رسانده است.

برنامه‎ای به کیفیت دادرس در آموزش و پرورش ندیدم!
در همان روزها دادرسان استان سمنان در گروه بشردوستی قرار داشتند،اردوگاه را به مقصد اسکله قایقرانان بندرانزلی ترک کردند. خود را به خودروی آنها رساندم تا در طول مسیر همراهشان باشم. دانش‎آموزان مدرسه دولتی آیه از شهرستان شاهرود بودند. در طول مسیر با روحیه شعری که تمرین کرده بودند را با ریتم خاصی از تشویق همخوانی می‎کردند: «ستاره آسمون نقش زمینه... عجب لای‌لای... تیم ما بهترین تیم زمینه... عجب لای‌لای... خداوندا نگهدار سمنان باش... عجب لای‌لای... که تیم اول و آخر همینه... عجب لای‌لای... سمنان سمنانه... عجب لای‌لای...» زینب کمالی معاون پرورشی مدرسه به‌عنوان سرپرست آموزش و پرورش همراهشان بود.  او که 20‌سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارد، می‎گوید: اردویی به این کیفیت در سطح آموزش و پرورش ندیدم و معتقد است که طرح ملی دادرس طرح عالی و کارآمدی است اما تبلیغات کمی در آموزش و پرورش برای آن انجام شده است و آموزش و پرورش همکاری کمرنگی در روند اجرای آن دارد. اگر مشارکت بیشتری داشته باشند، قطعا طرح به نحو مطلوب‎تری اجرا خواهد شد.

اشک‎هایی که به دوستی‎ها مبدل شد!
پس از یک قایق‌سواری پرهیجان، همگی به سوی منطقه آزاد بندرانزلی حرکت کردیم تا دادرسان سوغاتی و یادگاری برای اعضای خانواده‎های خود بخرند. این‌بار با دادرسان خراسان‌شمالی هم‌مسیر شده بودم. مانند دیگر اعضای حاضر در این برنامه، دادرسان خوش‌اخلاق و مهربانی هستند. نظرشان در مورد برنامه را پرسیدم که یکصدا گفتند: عالی است. یکی که از همه جلوتر نشسته، با لهجه شیرین خود می‎گوید: وقتی قرار بود به این‌جا بیایم، همگی ناراحت بودیم و گریه می‎کردیم که چطور برای اولین‌بار این‌همه از خانواده دور باشیم اما حالا آن‌قدر دوستان خوبی پیدا کرده‎ایم و خوش گذرانده‎ایم که امیدواریم برنامه تمام نشود و به خانه برنگردیم.

هم‌صف و همراه برای کسب افتخاری ملی
دادرسان طبق سلیقه خود، هدایای کوچکی می‌خریدند. گشت‌و‌گذار یک‌ساعته در مراکز خرید منطقه آزاد به پایان آمده و زمان بازگشت به اردوگاه فرا رسیده بود. این‌بار با دادرسان استان گلستان هم‌مسیر شدم. از شهرستان کلاله آمده‎ و ترکیبی از اقوام مختلف استان همچون ترکمن، سیستانی، کرد و... را در خود جای داده‎اند اما همگی یکدل و متحد به‌عنوان تیم استان خود آمده‎اند تا افتخاری برای استانشان کسب کنند. سرپرستشان می‎گوید: از شهرستان‎هایی هستیم که با دریا فاصله داریم و این اردوگاه که در ساحل قرار دارد، برایشان جذابیت زیادی دارد. به صورت فشرده و مستمر تمرین کرده‎اند و امیدواریم مقام خوبی بیاورند.
همه جا پر شده بود از طرح‎های خلاقانه اعضا! طرح‎هایی که در سالن غذاخوری، نمازخانه و دیگر قسمت‎های اردوگاه نصب کرده‎ بودند تا نکاتی از امداد تا سلامتی و... را به دوستان خود یادآور شوند. در اردوگاه دسته دسته دادرسان را می‌دیدی که مشغول گپ و گفت با دوستان جدید، والیبال، تمرینات امدادی، نواختن موسیقی و... بودند تا لحظات المپیاد را برای خود شیرین‎تر کنند. به کنار تعدادی از آنها رفتم و نظرشان را در مورد برنامه پرسیدم.

همگی آماده برای روزهای سخت
از سارا رئوفی به‌ عنوان بشردوست‎ترین دادرس استان اصفهان تجلیل شده است. او و دوستانش از مدرسه دولتی شهید کافیان نجف‌آباد به بندرانزلی آمده است و می‎گوید: همه دوستان من بشردوستند و با لطفشان مرا انتخاب کرده‎اند اما خوشحالیم که توانستیم در طرح دادرس شرکت کنیم و به دیگران و دوستانمان در سختی کمک کنیم.

به پایان آمد این دفتر
درنهایت نتایج تیمی در گروه خواهران همراه با اهدای جام‎های طلایی، نقره‎ای و برنزی در گروه اول به استان‎های البرز، قزوین و مازندران و در گروه دوم به استان‎های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و به‌ طور مشترک گلستان و خوزستان در جایگاه سوم اهدا شد و در پایان دو دوره المپیاد آماده خواهران نیز جام بشردوستی گروه اول خواهران به استان آذربایجان ‌شرقی و در گروه دوم نیز به استان بوشهر اهدا شد؛ چرا که در طول مسابقات بیش از دیگر دادرسان بشردوستی را رواج دادند و با ارزیابی کادر اجرایی، هیأت داوران و سرتیم جام بشردوستی، بیشترین امتیاز را کسب کردند.نتایج تیمی در گروه برادران همراه با اهدای جام‎های طلایی، نقره‎ای و برنزی نیز در گروه اول به استان‎های البرز، آذربایجان ‌غربی و مرکزی و در گروه دوم به استان‎های خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان اهدا شد و در پایان دو دوره المپیاد آماده برادران نیز جام بشردوستی گروه اول برادران به استان کرمانشاه و در گروه دوم نیز به استان بوشهر اهدا شد و دفتر ششمین مرحله المپیاد آماده به پایان رسید. حالا روابط عمومی سازمان جوانان نیز با برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی میان دادرسان تا پایان شهریورماه فرصت ارسال خاطرات را به دادرسان داده تا به بهترین خاطرات جوایز نفیسی اهدا کند.


تعداد بازدید :  782