شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
تلاش دموکرات‌ها برای تصاحب 23 کرسی کنگره
حمله اوباما به سیاست‌های «ترس و خشم» ترامپ

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، در یک سخنرانی تند به سیاست‌های دونالد ترامپ حمله کرده و  برای نخستین‌بار نام او را بر زبان آورده و سیاست‌های ترامپ را سیاست‌های «ترس و خشم» نامیده است.
به گزارش روزنامه گاردین، هنوز دو ماه به انتخابات کنگره آمریکا مانده است اما اوباما در جمع دانشجویان ایالت ایلینوی در نخستین سخنرانی جدی سیاسی خود پس از خروج از کاخ سفید، از مردم آمریکا درخواست کرده تا برای بازگرداندن «دموکراسی سالم» رأی بدهند. او تاکتیک‌های ترامپ و جمهوریخواهان را در واشینگتن به‌ عنوان یک تهدید بی‌سابقه برشمرده که آینده کشور را در خطر انداخته است.
باراک اوباما در سخنرانی خود گفت که قصد داشته به سنت روسای‌جمهوری پیشین ایالات متحده از دخالت در سیاست روز اجتناب کند؛ اما اکنون این کار را ضروری می‌داند.اوباما گفت: «ایجاد ترس، قراردادن یک گروه از مردم در مقابل گروهی دیگر، گفتن این موضوع به مردم که نظم و امنیت ما را کسانی که شبیه ما نیستند یا مثل ما رفتار نمی‌کنند یا دین دیگری دارند، بر هم می‌زنند؛ همه اینها سیاست‌های قدیمی‌ای هستند که دیگر زمان آنها گذشته است. این سیاست‌ها با دونالد ترامپ آغاز نشده‌ است؛ او یک نشانه است، نه یک علت.»
اوباما اضافه کرده است: «ترامپ فقط بر روی خشمی که مردم سال‌ها از سیاستمداران داشته‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کند. وقتی که خلأیی در دموکراسی ما وجود داشته باشد، وقتی ما رأی ندهیم، وقتی ما حقوق اساسی و آزادی‌هایمان را رها کنیم، سیاست ترس و خشم همه جا را می‌گیرد.»اوباما در جمع دانشجویان دانشگاه ایلینوی با اشاره به تحولات اخیر در کاخ سفید تأکید کرد حتی کسانی که با دیدگاه‌های سیاسی او موافق نیستند، باید نگران وضع کنونی باشند و برای بازگرداندن «اخلاق و قانونمداری» در دولت تلاش کنند.به تازگی مقاله‌ای با عنوان «من بخشی از مقاومت در دولت دونالد ترامپ هستم» در نشریه نیویورک‌تایمز منتشر شده که جنجال فراوانی به پا کرده است. نویسنده این مقاله که نامش فاش نشده، ادعا کرده یکی از کارمندان کاخ سفید و ازجمله افرادی است که تلاش می‌کنند در برابر خطاهای زیان‌بار ترامپ از ایالات متحده حفاظت کنند.
اوباما در جمع دانشجویان از آنها خواست در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رأی بروند و ابراز امیدواری کرد که تجربه دو ‌سال گذشته دولت ترامپ نظر کسانی را که گمان می‌کنند شرکت در انتخابات اهمیت ندارد، تغییر داده باشد. او با کنایه به پیام‌های توییتری ترامپ خطاب به دانشجویان گفت باید فراتر از بازنشر پیام‌های توییتری کاری کنند و به پای صندوق‌هار رأی بروند.
اوباما تاکنون به تعداد انگشت‌شماری از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده است؛ ازجمله سیاست‌های مهاجرتی و تصمیم برای خروج از تعهدنامه‌های بین‌المللی مثل معاهده آب‌و هوایی پاریس و قرارداد هسته‌ای با ایران.اما روز جمعه اوباما انگشت اتهام خود را به شرایط سیاسی تحت دولت ترامپ و کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان دراز کرد. این سخنرانی که پس از یک‌ سال و نیم سکوت یا سخنان در حاشیه مطرح می‌شود، بسیار حایز اهمیت است.در طرف مقابل دونالد ترامپ همزمان با سخنرانی اوباما وارد داکوتای شمالی شده تا برای یکی از نامزدهای مجلس سنا کمک‌های مالی جمع کند. او در سخنرانی خود به مردم گفت:   «من سخنرانی او (اوباما) را نگاه کردم و فقط خوابم گرفت. فهمیدم که گوش‌دادن به حرف‌های او خیلی خوب است؛ اما برای خوابیدن.»دفتر باراک اوباما چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او از هشتم سپتامبر برای حمایت از نامزدان حزب دموکرات در انتخابات مجلس نمایندگان و مجلس سنا وارد کارزار انتخاباتی خواهد شد.در مبارزات انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا رقابت بر سر ۲۳ کرسی است که تصاحب احتمالی آنها از سوی نامزدان حزب دموکرات سلطه حزب جمهوریخواه را خاتمه می‌دهد. باراک اوباما از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ماه ژانویه ‌سال گذشته، به سنت روسای جمهوری سابق آمریکا وفادار مانده بود و درباره سیاست‌های دولت به‌ندرت سخن
گفته است. برخلاف اوباما، دونالد ترامپ در هر فرصتی به او و سیاست‌های دولت قبلی بشدت حمله کرده است.


تعداد بازدید :  363