شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
زنبیل

گوشت گران شد، روغن ارزان
ایلنا| براساس اعلام  بانک مرکزی، در هفته منتهی به نهم شهریورماه بهای گوشت گوسفند معادل ۲.۲درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۴‌درصد و گوشت مرغ ۲.۳‌درصد افزایش یافت. همچنین قیمت تخم‌مرغ یک‌درصد، برنج ۱.۷درصد، حبوب ۰.۴درصد، میوه‌های تازه ۲.۲درصد، سبزی‌های تازه ۰.۲درصد، گوشت قرمز ۱.۸درصد، گوشت مرغ ۲.۳درصد، قندوشکر ۰.۴‌درصد و چای ۰.۱‌درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ روغن نباتی ۰.۲‌درصد کاهش یافت. در گروه لبنیات نسبت به هفته قبل بهای ماست غیرپاستوریزه معادل ۲.۷‌درصد و ماست پاستوریزه ۰.۹‌درصد افزایش ولی قیمت پنیر غیرپاستوریزه ۰.۱‌درصد کاهش یافت. بهای سایر اقلام ثابت بود. قیمت تخم‌مرغ معادل یک‌درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۱۳۸‌هزار تا ۲۲۰‌هزار ریال فروش می‌رفت. در این هفته در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۴‌درصد و برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب ۱.۶‌درصد و ۳.۴‌درصد افزایش یافت. در این هفته قیمت قند معادل ۰.۳درصد، شکر ۰.۶‌درصد و چای خارجی ۰.۱‌درصد افزایش ولی بهای روغن نباتی مایع ۰.۳‌درصد کاهش داشت. قیمت روغن نباتی جامد ثابت بود.

افزایش قیمت نوشت‌افزار
فارس| رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار اعلام کرد: مشکلی برای تأمین نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان در‌ سال‌جاری وجود ندارد. موسی فرزانیان  با بیان اینکه 60‌درصد از نوشت‌افزار  وارداتی است، گفته: فقط 40‌درصد از کالاهای موجود در این بخش تولید داخل است: «با توجه به ثبت‌سفارش و وارداتی که از قبل برای تأمین نیاز مردم در شهریور و مهر امسال صورت گرفته، خوشبختانه برای تأمین کالاهای مورد نیاز امسال مشکلی وجود ندارد، اما با توجه به مسائل اخیر ارزی در کشور و روند طولانی ثبت‌سفارش و  واردات مواد اولیه باید به فکر بود تا بعد از سپری‌شدن این ایام دچار مشکل نشویم، ضمن اینکه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قیمت نوشت‌افزار نسبت به‌ سال گذشته 60 تا 70‌درصد افزایش یافته است.»

مرغ هورمونی دروغ است
مهر| معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی تأکید کرد: فرآورده‌های مرغی که در داخل کشور به صورت بهداشتی و قانونی تهیه و توزیع می‌شود، مخاطره‌ای برای بهداشت عمومی ندارد. علی صفر ماکنعلی درباره شایعات مطرح‌شده راجع به سلامت مرغ‌ها می‌گوید: «گاهی در فضای مجازی مطالبی منتشر می‌شود که هیچ پایه علمی ندارد و به‌طور مثال به مردم توصیه می‌شود که به خاطر استفاده از هورمون در صنعت طیور، مردم از مصرف بخش‌هایی از مرغ نظیر بال، گردن و پای مرغ خودداری کنند؛ درحالی که این قسمت‌ها کاملا قابلیت مصرف برای انسان را دارد و استفاده از آن هیچ مخاطره‌ای ندارد. اساسا استفاده از موادی نظیر هورمون در صنعت طیور امکان‌پذیر نیست و این حرف‌ها که نشأت‌گرفته از حرف‌های بدون مبنای علمی است که دانسته یا نادانسته برای آسیب‌رساندن به بخشی در زنجیره تولید صنعت طیور منتشر می‌شود و مردم نباید به این صحبت‌ها توجه کنند.» براین اساس، اعلام شده سازمان دامپزشکی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سامانه‌های تشخیصی را در ۱۴ استان کشور نهادینه کرده تا با تمهیدات لازم، بحرانی به نام آنفلوآنزای پرندگان در ‌سال‌جاری پیش نیاید.


تعداد بازدید :  242