شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
۳هزار باغ تهران در اختیار ارگان‌ها و دستگاه‌هایی است که اجازه ورود به آنها را نمی‌دهند
باغ‌های ممنوعه

نیمی از ‌سال 97 سپری شده و همچنان وضع شناسنامه 3هزار باغ در پایتخت نامشخص است و معلوم نیست لایحه جدید تا چه میزان می‌تواند به حفظ باغ‌های باقی‌مانده کمک کند.
مصوبه برج باغ‌ها، یکی از مصوبات جنجال‌برانگیز درباره باغ‌های تهران بود که 15‌سال قبل تصویب شد و از آن زمان تا روز دوم اردیبهشت امسال که توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران لغو شد، ملاک عمل تمام مناطق شهرداری تهران بود.
این مصوبه در پنجاه‌وسومین جلسه رسمی ـ علنی‌ـ فوق‌العاده شورای اسلامی شهر تهران در‌ سال ۸۲ به تصویب رسید و در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور هم تایید شد و در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران قرار گرفت. براساس آن متولیان ساخت‌وساز می‌توانستند صرفا در ۳۰‌درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰‌درصد باقی‌مانده باغ را حفظ کنند که این مورد با نیت حفظ و صیانت از باغات از سوی شورای دوم تصویب شد.
از اردیبهشت ماه که این مصوبه لغو شد، شهرداری تهران ملزم شد ظرف یک ماه پیشنهاد جایگزین را اعلام کند که پس از بررسی جزییات طرح مقرر شد شهرداری تهران طی دو ماه یک لایحه جدید برای حفاظت و صیانت از باغات تهران به شورای شهر ارایه کند. حالا بعد از گذشت حدود 4 ماه لایحه جدیدی تقدیم شورای شهر تهران شده است تا در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود. لایحه‌ای که به گفته پیروز حناچی، معاون شهرسازی شهرداری تهران با رویکردی کاهنده بوده است. او در تشریح جزییات این لایحه گفته پیش‌بینی شده است تا حد امکان منافع صاحبان باغ لحاظ شود. «اگر ما معتقد هستیم که باغ‌ها و درختان به شهر تهران کمک می‌کنند ما نیز باید به صاحبان باغ در آبیاری، نگهداری و ... کمک کنیم و در این لایحه در مقایسه با وضع سابق شاید در کوتاه‌‌مدت پیشنهادات ما تشویق‌کننده نباشد، اما روش قبلی هم قابل ادامه نبود، چراکه بخش زیادی از باغ‌های پایتخت از بین رفت.»
معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان این‌که حدود ۶هزار قطعه باغ در تهران شناسایی شده است، گفت: برای ۳۱۰۰ قطعه باغ شناسنامه صادر شده، اما حدود ۳هزار باغ در اختیار سایر ارگان‌ها و دستگاه‌هاست که اجازه ورود نمی‌دهند، هر چند ما درصدد ورود به این باغات هستیم.
پیش از این شهربانو امانی دلایل ویرانی باغ‌های تهران را نواقص طرح‌های تفصیلی و پهنه‌بندی‌های اشتباه، وجود مصوبه اشتباه و ویرانگر «برج – باغ» و همچنین فرار از قانون با زور و گردن‌کلفتی دانسته بود. او آذرماه‌ سال گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن شورا گفته بود: «تا پایان ‌سال‌جاری، شناسنامه تک‌تک باغات تهران صادر و برای اطلاع عموم از طریق سامانه‌های هوشمند منتشر و مرتبا نسبت به به‌روزرسانی آنها اقدام می‌شود.» او با بیان اینکه کمیسیون حقوقی شورا و مسئولان حقوقی شهرداری و سمن‌های حقوقی شهر، نسبت به احقاق حقوق شهر که در سنوات گذشته پایمال شده، اقدام لازم را انجام دهند، گفته بود: از شهرداری انتظار پاسخگویی در مورد مصوبات فوق را دارم، به‌ویژه که در یک مورد، مشخصا قید زمان مطرح شده است و تا پایان‌ سال 96 باید شناسنامه باغات تهران صادر شود.
نیمی از‌ سال 97 سپری شده و همچنان وضع شناسنامه 3هزار باغ نامشخص است و معلوم نیست لایحه جدید تا چه میزان می‌تواند به حفظ باغ‌های باقی‌مانده کمک کند و آیا صرف جایگزین کردن لوایح عامل عملیاتی‌شدن است یا بازوی اجرایی و توانمندی باید وجود داشته باشد تا بتوان باغ‌ها را از شر برج‌ها نجات داد.


تعداد بازدید :  264