شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
عدم‌اختصاص ارز دولتی به فدراسیون‌ها، ادامه کار مربیان و بازیکنان خارجی را با مشکل روبه‌رو کرده
ورزش در بن‌بست ارزی

شهروند|  از زمانی که قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفت، نگرانی‌های زیادی در جامعه ورزش پیرامون اعزام‌های خارجی، پرداخت دستمزد مربیان خارجی و خرید تجهیزات به وجود آمد، اما وزارت ورزش وعده داد با قیمت دولتی یعنی 4200 تومان، دلار را به فدراسیون‌ها و حتی باشگاه‌ها تزریق می‌کند تا مشکلی از این بابت نداشته باشند. حالا با تغییر رویه و قطع شدن ارز دولتی برای ورزش مشکلات فراوانی برای ورزش کشور به وجود می‌آید که فدراسیون‌ها بابت آن هشدار داده‌اند.

چرا ارز 4200 تومانی به ورزش نمی‌رسد؟
تا همین یک ماه قبل طبق وعده‌ای که دولت داده بود فدراسیون‌ها قبل از اعزام‌ها یا برای پرداخت دستمزد مربیان خارجی به وزارت ورزش نامه‌نگاری و چند روز بعد ارز مورد نیاز خود را با قیمت 4200 تومان دریافت می‌کردند، حتی این موضوع باعث شد کمیته ملی المپیک برای اعزام تیم‌های مختلف به بازی‌های آسیایی هم دغدغه‌ای نداشته باشد. با این حال از 16مردادماه با ابلاغ قوانین جدید ارزی، ورزش از لیست اقلام پیشنهادی برای ارز دولتی حذف شده و این موضوع در همین مدت هم مشکلات زیادی برای فدراسیون‌های مختلف به وجود آورده است. فرامرزیان، معاون مالی وزارت ورزش دراین‌باره می‌گوید: «‌ما درحال مکاتبه هستیم، حتی گفته‌ایم اگر حداقل سهمیه‌ها را هم داشته باشیم، خودمان مدیریت می‌کنیم، اما شرایط کشور به گونه‌ای است که ورزش جزو  اقلام پیشنهادی نبوده است.»
لغو اعزام‌ها استارت خورد!
یکی از مواردی که خیلی زود بعد از قطع ارز دولتی خودش را نشان داده، لغو اعزام‌های بین‌المللی است. روز گذشته فدراسیون کشتی اعلام کرد به دلیل پیش‌بینی‌نشدن افزایش نرخ ارز و قطع سهمیه دولتی در بودجه سالیانه، نمی‌تواند آزادکاران را به جام مدوید در بلاروس اعزام کند. رسول خادم این تورنمنت را معیار انتخاب ترکیب تیم‌ملی برای مسابقات جهانی می‌دانست، اما برای اینکه فدراسیون بودجه لازم جهت اعزام تیم کامل به رقابت‌های جهانی مجارستان را داشته باشد، تمام تورنمنت‌های تدارکاتی درحال لغوشدن است. این اتفاق در رشته‌های دیگر نیز در روزهای اخیر رخ داده و با ادامه این سیاست به نظر می‌رسد تعداد اعزام‌های برون‌مرزی به حداقل برسد.
دستمزد خارجی‌ها را چه کنیم؟
یکی دیگر از مواردی که بعد از قطع شدن ارز دولتی برای ورزش به یک چالش تبدیل می‌شود، دستمزد مربیان خارجی است که در تیم‌های ملی مختلف و همچنین باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال همین حالا فدراسیون‌های فوتبال و والیبال در پرداخت دستمزد کی‌روش و کولاکوویچ با مشکل مواجه هستند. احمد ضیایی روز گذشته دراین‌باره گفته است: «نگران حقوق مربیان خارجی هستم، چراکه قیمت دلار از زمان بستن قرارداد تا به امروز حدود پنج برابر شده است. در زمان بستن قرارداد با کولاکوویچ قیمت یورو ۳‌هزار تومان بود، اما الان حدود ۱۶‌هزار تومان شده است، یعنی اگر قرار بود ۲7۰-۲6۰‌میلیون تومان حقوق به کولاکوویچ بدهیم، حال باید چیزی حدود یک‌ونیم‌میلیارد تومان پرداخت کنیم.» این دردسر بدون‌شک برای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز وجود خواهد داشت.
هزینه‌ها چند برابر، بودجه بدون تغییر!
بسیاری از فدراسیون‌ها به‌ویژه رشته‌هایی مثل فوتبال، کشتی و والیبال به خاطر داشتن تیم‌های متعدد خیلی از هزینه‌های خود را به صورت ارزی انجام می‌دهند. اینکه این فدراسیون‌ها مجبور شوند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت‌های فعلی تهیه کنند، تمام برنامه‌های آنها را به هم می‌ریزد. درواقع هزینه‌های ورزش حتی با وجود صرفه‌جویی چند برابر خواهد شد؛ درحالی‌که بودجه فدراسیون‌ها افزایش چشمگیری نداشته و حتی در برخی موارد کاهش هم داشته است. باید دید وزارت ورزش برای گذر از این بحران چه تدبیری را در نظر می‌گیرد. برخی اخبار حکایت از این دارد که وزیر ورزش برای گرفتن سهمیه ارز دولتی با رئیس‌جمهوری درحال مذاکره است.


تعداد بازدید :  169