شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
رئیس شورای شعر دیروز کنار کشید
ترانه‌های لاله‌زاری یا چاوشی دلیل استعفای بهمنی؟

نیره خادمی| ترانه‌های چاوشی یا قطعات لاله‌زاری کدام‌یک باعث استعفای محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد از سمت خود شد؟ شاید حاشیه‌های انتشار آلبوم ابراهیم یکی از دلایلی بود تا به محض خداحافظی محمدعلی بهمنی با این جمله «فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم» این تصور ایجاد شود که او مخالف سرسخت ترانه‌های اخیر چاوشی بوده است، اما حالا عبدالجبار کاکایی، یکی از اعضای شورای شعر دفتر موسیقی به «شهروند» می‌گوید که رئیس پیشین این شورا تا به‌حال اظهارنظر صریحی در این‌باره نداشته و بیشتر دلخوری او از مواجه‌شدن با آثار کلاب کنسرتی و مصرفی بود؛ آثاری که با تبلیغات زیادی به جامعه عرضه می‌شود.
محمدعلی بهمنی روز گذشته در صفحه شخصی خود با انتشار پیامی استعفای خود را اعلام کرد: «نه، امروز دیروز‌ است
نه من‌ آن شاعری که دیروز‌ از فردایی می‌سرود که امروز نیست. از‌ سال ۱۳۴۲ که به ‌مهر‌بانی استادم گرامی‌یاد فریدون ‌مشیری در‌ رادیو سرودن ترانه را تجربه می‌کردم تا امروز، هرگز از تشویقی مغرور و از انتقادی دلگیر نشده‌ام. درحال حاضر‌ هم با همه‌ تلخی‌هایی که در شورا تحمل می‌کنم، دوست ندارم گله‌مند شرایط باشم اما صادقانه اعتراف می‌کنم که در جوانی‌ اگر ذات کلام در بیان را به‌ درستی نمی‌شناختم، در مسیر تا 76سالگی اندکی شاید آموخته باشم. متاسفانه روزگاری را می‌گذرانیم‌ که‌ برای‌تخریب «موسیقی» رندانه‌ دارند (ارج باید و نبایدهای) کلمه در ترانه را از باورهایمان می‌ربایند. جهت اطلاع: من با آگاهی‌ِ اشتباهم از قبول (ریاست شورای ترانه)- نه به‌ دلیل اینکه 6ماه است کارشناسانش هم حقوقی دریافت نکرده‌اند، فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم. با شرم خداحافظی می‌کنم.»
حالا عبدالجبار کاکایی هم معتقد است که هیچ دلیلی ندارد، چنین ترانه‌هایی مهر تأیید شورای شعر را داشته باشد: «ما برای حل این مسأله به وزارت ارشاد پیشنهاد کردیم که همان شرکت‌های پخش موسیقی اینها را با رعایت اصولی که ارشاد به آنها دیکته می‌کند، منتشر کند اما کاری که قرار است مهر تأیید این شورا پای آن باشد، باید فاخر و قوی باشد تا شورا به آن افتخار کند. اصلا این کارها، وظیفه ارشاد نیست؛ قبل از انقلاب هم کارهای لاله‌زاری به وزارت فرهنگ و هنر یا رادیو راه پیدا نمی‌کرد اما چون انتشار هر اثر ممکن است جرم تلقی شود، تمام این کارها باید از ارشاد رد شود.»
این عضو شورای شعر می‌گوید: نهادهای امنیتی باید بپذیرند که این مسأله سیر طبیعی خود را طی کند و وزارت فرهنگ و ارشاد به کارهای فرهنگ‌سازی زیرساختی یا مثلا کپی‌رایت بپردازد.
مشکل چاوشی به ما ربطی نداشت
آلبوم آخر محسن چاوشی بیش از 9ماه در وزارت ارشاد خاک خورد تا درنهایت با حرف و حدیث‌های زیادی روانه بازار شد. مشکل ترانه‌های او بیشتر از آنکه مشکلات فنی شعر باشد، مسائل محتوایی بود.
 کاکایی می‌گوید: «آن دوره زمانی بود که شورا درحال گمانه‌زنی برای تعیین تکلیف این ماجرا بود، چون شورای شعر متخصص ادبیات است و قضاوت درباره محتوا باید به عهده متخصص حوزه‌های سیاسی و اجتماعی باشد. در واقع مشکل چاوشی که محتوایی بود، به ما ربطی نداشت. البته از 6ماه قبل این مسأله حل شد و مشاوران دفتر موسیقی آن را برعهده گرفتند.»


تعداد بازدید :  183