شماره ۱۴۹۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور
صفحه را ببند
یوتیوب به ایران برمی‌گردد؟

در روزهای گذشته برخی سایت‌ها گزارش دادند که یوتیوب تصمیم دارد برای بازگشت به ایران با مسئولان وارد مذاکره شود. یوتیوب بزرگترین سایت اشتراک ویدیو در جهان است. بنا به گزارش عصر ایران، حالا اخبار مختلفی منتشر شده است مبنی بر اینکه یوتیوب قصد دارد بنا به قوانین ایران رویکرد خود را تغییر دهد. این سایت به‌تازگی نیز برنامه‌های دو شبکه خارجی‌زبان ایرانی را حذف کرده است.
چه ایرادی دارد؟
در این زمینه تابناک گزارش داده مهمترین ایرادی که توسط برخی مسئولان مرتبط مطرح شده، خروج ارز در قالب پهنای باند خارجی بوده است. یوتیوب در قبال این مسأله پذیرفته که سرور‌هایی در این غول اینترنتی قرار دهد و یک شرکت اینترنتی داخلی میزبان سرور‌های این شرکت شود، اما با رفع این بهانه نیز برخی مسئولان حتی در پی پیگیری رفع این موضوع برنیامده‌اند.
اگر یوتیوب بازگردد
قطعا یوتیوب برای حضور مجدد در ایران برای خود منافعی را در نظر گرفته است که می‌تواند شامل منافع اقتصادی و سیاسی باشد. این وب‌سایت می‌تواند از علاقه وافر ایرانی‌ها به حضور در فضای مجازی برای بالابردن بازدید‌ها استفاده کند و در شرایط کنونی ایران نقش‌آفرینی رسانه‌ای داشته باشد. با فرض اینکه این مسأله از سوی مسئولان ایرانی نیز با استقبال روبه‌رو شود، باید دید تکلیف سایت‌های «وی‌اودی» ایرانی بعد از بازگشت این غول آمریکایی چگونه خواهد بود.
ضرر می‌دهند
چندی پیش بود که محمد صراف، رئیس انجمن صنفی وی‌اودی و ‌ای‌پی‌تی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وی‌اودی‌های ایرانی فقط ضرر می‌دهند! این مصاحبه در زمانی انجام شده است که هنوز خبری از امکان بازگشت یوتیوب هم به میان نیامده بود. حالا اگر فرض کنیم که یوتیوب با آن همه امکانات و دامنه بزرگ ویدیو‌هایی که در این سایت بارگذاری شده به ایران بازگردد، چه اتفاقی می‌افتد! اما در عین حال احتمال دیگر این است چنانچه یوتیوب با ایران به توافق برسد، وی‌اودی‌های ایرانی به جای دانلود ویدیو‌های جذاب از یوتیوب و بازنشر آن در سایت، به سمت تولید محتوای اختصاصی پیش بروند و در این رقابت تولیدات داخلی بالاتر رود؛ کاری که می‌تواند باعث حفظ مخاطب و افزایش میزان بازدید از وی‌اودی‌ها شود.


تعداد بازدید :  348