شماره ۱۴۹۵ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
چطور بفهمیم بسته اینترنتی‌مان تمام شده است؟

اکثر مشترکان تلفن همراه، از بسته‌های تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده می‌کنند، اما با
تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بسته‌های تعریف‌شده در اپراتورها برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد و برخی کاربران مدعی‌اند که این موضوع در زمان مناسبی به آنها اطلاع داده نمی‌شود.
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دایمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد.
مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلا مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در حال حاضر حدود ۸۰ درصد استفاده از مصرف داده همراه به سمت بسته‌های تشویقی و تخفیفی اپراتورها
هدایت می‌شود.
اطلاعات مربوط به نحوه خرید، فعال‌سازی و استعلام مانده حساب طرح‌های تشویقی و بسته‌های تخفیفی اینترنت از طریق پورتال رسمی اپراتورهای همراه اعلام می‌شود. همچنین اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری‌شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD)  استفاده می‌کنند.
در چنین شرایطی منطقی است که درصورت اتمام بسته اینترنتی کاربران، به آنها اطلاع داده شود. در روش پیامکی، در دو مرحله پیامکی با محتوای رو به
 اتمام بودن زمان یا حجم بسته و نیز پس از اتمام اعتبار، آغاز مصرف اینترنت آزاد اطلاع‌رسانی می‌شود. در روش کد دستوری USSD، هم مشترکان سیم‌کارت دایمی و اعتباری می‌توانند با وارد کردن کد دستوری لازم از میزان اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنتی خود مطلع شوند.
به گزارش ایسنا، برای کاربران اعتباری که از بسته‌های اینترنت استفاده می‌کنند، درصورت اتمام بسته و در شرایطی که اطلاع‌رسانی انجام نشود، مصرف اینترنت با تعرفه‌ آزاد می‌تواند موجب تمام شدن شارژ اعتباری کاربران شود؛ عدم اطلاع‌رسانی برای کاربران دایمی می‌تواند عواقب بدتری داشته باشد، زیرا اگر با تمام شدن اینترنت بسته به آنها اطلاع‌رسانی انجام نشود و کاربر به مصرف اینترنت با تعرفه آزاد ادامه دهد، این موضوع می‌تواند به هزینه‌های اضافی برروی قبض موبایل کاربر منجر شود که با توجه به دایمی بودن سیم‌کارت کاربر، ممکن است هزینه‌های سنگینی باشد.
این در حالی است که برخی از کاربران مدعی هستند که تمام شدن بسته اینترنتشان به آنها اطلاع‌رسانی نمی‌شود. تنها هنگامی که بخش زیادی از بسته خود را مصرف کرده باشند و برای مثال ۲۰۰ مگابایت از بسته‌شان باقی مانده باشد، به آنها پیامکی داده می‌شود و سپس زمانی از اتمام بسته‌ خود باخبر می‌شوند که اگر سیم‌کارتشان اعتباری باشد، شارژشان تمام شده و آن زمان است که متوجه می‌شوند بسته اینترنتشان تمام و به‌صورت خودکار از شارژ کاربر و با تعرفه آزاد مصرف
 شده است.
با وجود این، اپراتور ایرانسل در این باره توضیح داد: در 5مقطع با ارسال پیام کوتاه از زمان خرید تا اتمام بسته، میزان حجم باقیمانده را به مشترکان اطلاع می‌دهد که این اطلاع رسانی شامل زمان پایان بسته و آغاز مصرف آزاد نیز می‌شود. مشترکان می‌توانند از طریق برنامه کاربردی ایرانسل من یا شماره‌گیری کد دستوری #۵۵۵* از میزان حجم باقیمانده بسته خود باخبر شوند. ایرانسل همچنین این امکان را برای مشترکان فراهم کرده است تا از طریق برنامه کاربردی ایرانسل من یا کد دستوری #3*2*3*555* نسبت به فعال کردن طرح کنترل مصرف آزاد اقدام کند. با فعال‌سازی این طرح مشترک تنها درصورتی می‌تواند از اینترنت همراه استفاده کند که دارای بسته فعال اینترنت باشد.
همچنین اگرچه اتمام بسته اینترنتی به اطلاع مشترکان اپراتور همراه اول می‌رسد، خود آنها نیز می‌توانند با ارسال عدد صفر لاتین به شماره ۸۰۸۰، شماره‌گیری کدهای دستوری #۳۲۰*۱۰* و #۰*۱۰۰*  یا مراجعه به حساب کاربری «همراه من» در آدرس my.mci.ir، از باقیمانده بسته اینترنت خود مطلع شوند.
مشترکان اپراتور رایتل هم می‌توانند با شماره‌گیری کدهای دستوری #۱۴۲* و #۱۴۴*، باقیمانده بسته اینترنت سیم کارت رایتل خود را مشاهده کنند.

 


تعداد بازدید :  235