شماره ۱۴۹۵ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
همه چیز درباره بسته حمایتی دولت
سبد مواد غذایی ارزان برای 25‌میلیون نفر

شهروند|  25‌میلیون نفر ایرانی مواد غذایی ارزان می‌گیرند. علی ربیعی وزیر سابق کار گفته بود؛ بسته حمایتی مواد غذایی در اختیار همه ایرانی‌ها قرار می‌گیرد اما حالا خبرها حاکی از آن است که این بسته تنها برای 25‌میلیون نفر آماده شده است. این افراد علاوه بر مددجویان کمیته امداد امام و بهزیستی، شامل بازنشستگان و حقوق‌بگیرانی می‌شود که دریافتی زیر 2‌میلیون تومان دارند.
براین اساس قرار است تا دوهفته آینده مبلغ غیرقابل برداشت به کارت سرپرست‌های خانوار واریز شود تا بتوانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنند. علاوه بر اینکه جزییات طرح دیگر حمایتی دولت هم در دستور کار است.
ارزش ریالی سبد مواد غذایی چقدر است؟
چندی پیش وزیر سابق رفاه از توزیع سبد غذایی برای نیازمندان خبر داد و تأکید کرد: در چارچوب سیاست‌های رفاهی دولت قرار است مرحله جدید توزیع سبد غذایی انجام شود. این توزیع که در ادامه سال‌های قبل صورت می‌گیرد، با ارزش ریالی 130‌هزار تومان برای خانواده‌های کامل و یارانه‌بگیر است که شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات و ماکارونی، لبنیات، روغن مایع و غیره می‌شود. در این سبد افراد می‌توانند به‌ انتخاب خود از هر میزان کالا به هر میزانی که بخواهند، دریافت کنند. سهم هر نفر از افراد خانوار در این سبد کالایی 35‌هزار تومان است، بر این اساس کارت خرید مشمولان این طرح به ‌مبلغ تعیین‌شده و به ‌تعداد خانوار قابلیت شارژ و خرید دارد.
از کجا بخریم؟
قرار است وزارت رفاه هماهنگی‌های لازم با واحدهای تابع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام دهد تا بتوانند بسته‌های درنظر گرفته‌شده برای مشمولان را به آنها ارایه دهند. همچنین به فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأکید شده؛ کلیه فروشگاه‌ها بایستی بدون دریافت هیچ نوع کارمزد نسبت به تحویل کالای مورد نیاز مشمولان به ‌ارزش مجموع تراکنش‌های انجام‌شده اقدام کنند. این بسته به مشمولان کمیته امداد هم تعلق می‌گیرد و آنها تا اطلاع ثانوی از طریق همان شماره کارت یارانه‌بگیری سابق سرپرستان خانوار می‌توانند به تهیه این بسته
 اقدام کنند.
می‌توانیم پول نقد بگیریم؟
در این طرح، کارت‌های خرید به نام سرپرستان خانوار شارژ شده و به‌ ازای هرنفر 35هزار تومان به آن واریز می‌شود اما برای خانواده‌های بالای 4نفر به‌ ازای هر نفر 30‌هزار تومان شارژ صورت گرفته و به ‌ازای هرنفر اضافه، 10‌هزار تومان
 به مبلغ 4نفر اضافه خواهد شد. در واقع این‌بار دولت تصمیم گرفته بسته‌های حمایتی را به ‌صورت غیرنقدی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد؛ بدین صورت که به حساب سرپرست خانوار مبلغی غیرقابل برداشت به ‌صورت نقدی واریز می‌شود و سرپرست خانواده فقط می‌تواند معادل آن کالا خریداری کند. درحالی که پیش از این عنوان شده بود؛ این بسته به همه خانوارها تعلق می‌گیرد اما اکنون اعلام شده این بسته حمایتی شامل تمام افراد نخواهد شد و فقط برخی از دهک‌های جامعه را پوشش خواهد داد. در واقع آمار دریافت‌کنندگان بسته‌های حمایتی 25‌میلیون نفر است و شامل همه دریافت‌کنندگان یارانه نمی‌شود.
کارت مددجویان چقدر شارژ می‌شود؟
وزارت رفاه همواره برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه هم سبد کالا درنظر می‌گرفت اما با توجه به مشکلاتی که توزیع سبد کالایی داشت، تصمیم گرفته شد که کارت بانکی سرپرستان خانوار، شارژ نقدی شده و برای خرید کالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل استفاده باشد. قرار بر این است که به ‌زودی 9‌میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، به ‌ازای هرنفر 35‌هزار تومان کارت خرید کالا دریافت کنند. در این طرح کارت‌های معرفی‌شده از سوی سرپرستان خانوار که عضو شبکه شتاب است، به ‌میزانی که اشاره شد، شارژ می‌شود. البته افراد نمی‌توانند مبالغ این کارت‌ها را برداشت کنند و الزام دارند که حتما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالا خرید کنند، اما اینکه چه اقلامی را خرید کنند، به ‌انتخاب خود خانوارهاست و محدودیتی ندارد.
طرح کوپن الکترونیکی چیست؟
دولت برنامه دیگری هم برای تأمین کالای اساسی برای 8 دهک یا تمامی افراد جامعه درنظر دارد. در این طرح قرار است به افراد کوپن الکترونیکی اعطا شود که البته هنوز اعطای آن قطعی نشده ولی احتمال می‌رود برای تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، به آنها کوپن الکترونیکی اعطا شود که قرار است به صورت ثبت‌نامی در سایت وزارت رفاه به افراد واجد شرایط داده شود. علاوه بر تمام این بسته‌ها قرار است دولت بسته‌ای حمایتی با قیمت 13‌میلیارد دلار برای تأمین 25 قلم از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان امسال درنظر بگیرد که این طرح شامل تمام اقشار جامعه خواهد شد.


تعداد بازدید :  941