شماره ۱۴۹۵ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
تلگرام خواستار حذف آلبوم محسن چاوشی برای دانلود غیرقانونی شد
هواخواهی تلگرام برای ابراهیم

نیره خادمی|   دانلودهای غیر قانونی آلبوم جنجالی محسن چاوشی یک‎بار دیگر او را خبرساز کرده و حالا پای یک شکایت در میان است. ظاهرا نمایندگی وب‌سایت فروش موسیقی بیت تونز در کانادا از انتشار رایگان آلبوم «ابراهیم» به تلگرام شکایت برده است و آنها هم خیلی زود به کانال‌های متخلف اخطاریه فرستاده‌اند.
یک هفته قبل بالاخره بعد از ماه‌ها کش‌وقوس آلبوم محسن چاوشی منتشر شد اما باز هم حاشیه دست از سر او برنداشت. در ابتدا 2 قطعه از آلبوم که درواقع از انتشار باز مانده بود، بعد از انتشار در کانال تلگرامی چاوشی برای فروش در وب‌سایت بیت‌تونز قرار گرفت اما بعد از اخطار وزارت ارشاد هم از کانال و هم از وب‌سایت حذف شد.  این خواننده جنوبی که آلبوم‌هایش همیشه پرفروش بوده است و رکورد دانلود غیرقانونی را هم دارد، این‌بار هم از گزند آن در امان نماند و کانال‌های تلگرامی آلبوم را برای دانلود گذاشتند اما تلگرام در اخطاریه‌ای که به کانال‌های متخلف منتشر‌کننده آلبوم ابراهیم محسن چاوشی داده تنها 12 ساعت فرصت داده است تا فایل‌های این آلبوم را از کانال خود حذف کنند.
سال 95 آلبوم «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی تنها 10 دقیقه پس از قرار گرفتن فایل‌های آن روی یکی از سایت‌های مجاز به صورت وسیع در فضاهای مجازی توزیع شد و تنها جست‌وجوی نام آلبوم، مخاطبان را با انبوهی از سایت‌های دانلود رایگان روبه‌رو می‌کرد. همان زمان هم کانال‌های تلگرامی فایل‌های آلبوم را برای کاربران گذاشتند و از دست هیچکس هم کاری برای مقابله با آن ساخته نبود و براساس یک آمار غیررسمی تنها یکی از آهنگ‌های او در آن زمان حدود 6 تا 10‌میلیون بار دانلود شد درحالی فروش مجاز آن حدود 300‌هزار دانلود بود. اما این‌بار جالب است که تلگرام در آن سوی دنیا جدیت بیشتری در مبارزه با رعایت حق کپی‌رایت در ایران دارد؛ جدیتی که در ایران نه‌تنها درباره کپی‌رایت آلبوم‌های موسیقی که درباره کتاب و فیلم هم وجود نداشته است.  
توقع مخاطب از چاوشی بیشتر است
محسن چاوشی از دهه 80 به بعد توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند اما این‌بار انگار کمی ماجرا متفاوت است و واکنش‌های مخاطبان در شبکه‌های مجازی به قطعات او چندان مثبت نیست؛ مثلا یکی از مخاطبان اینستاگرام او برایش نوشته:  «حیف اونهمه انتظار کشیدن. آقای چاوشی انتظار ما از شما خیلی بیشتر از اینها است». دقیقا همین‌طور است، محسن چاوشی با کارهای موفقی که داشته توقع مخاطب را از خود بالا برده است و برای همین آلبومی باکیفیت متفاوت نارضایتی بخشی از طرفدارانش را به همراه داشته است.

درزیر نظر چند تن از فعالان و روزنامه نگاران حوزه موسیقی درباره آلبوم اخیر چاوشی به نام « ابراهیم» آمده است.

امیر بهاری|      
منفی: بزرگترین نقطه ضعف متن ترانه هاست. برای مخاطبی که چاوشی تا امروز برای خود تعریف کرده این ترانه ها ملموس نیست و برای مخاطبی که روی آلبوم عمیق می‌شود هم چندان چیزی ندارد.
 مثبت: شکل خوانندگی محسن چاوشی و صدای منحصر به فرد او
آرش نصیری |     
منفی: مضمون شعرها به شدت خاص است و فراتر از فهم آدم های عادی است. اگر کس دیگری جز چاوشی بود مخاطب خود را با این آلبوم از دست می داد.
مثبت: تنظیم و موزیک خوبی دارد.
نسیم قاضی زاده|   
منفی: در مقایسه با دو آلبوم قبلی از نظر موزیکالیته حرف جدیدی برای گفتن ندارد و خیلی سخت می‌توان فهمید که چه اتفاق جدیدی برای او در موسیقی افتاده است که در این آلبوم تاثیر داشته است.
مثبت: اشعار خیلی با حال و روز مردم و حس ناکامی عمومی آنها، هم خوانی زیادی دارد. طبیعتا برای چاوشی شعر مساله اصلی بوده که گفت اگر آلبوم مجوز نگیرد حتی به مهاجرت هم فکر می کند. بار اصلی شعر ها روی مسائل اجتماعی است در حالی که در دو آلبوم قبلی عشق را دنبال می کرد.
سیامک قلی زاده|     
منفی: همیشه یک قطعه در آلبوم هست که همه جا شنیده می شود که به آن قطعه هیت می گوییم اما اینبار آلبوم او قطعه هیت ندارد.
مثبت: یکی از قطعات که به تنظیم فرشاد حسامی است خیلی متفاوت و خوب بود.
سما بابایی|   
کامنت مثبت و منفی ندارد.
مهدی عزیزی|  
منفی: شعرها شاید خیلی مناسب موسیقی پاپ نباشد بیشتر شبیه بیانیه است تا شعر موسیقی پاپ.
مثبت: مثل همیشه موسیقی خوب و تنظیم عالی دارد ضمن اینکه  اشعار هم قابل تامل است.


تعداد بازدید :  851