شماره ۱۴۹۶ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
نقش پرینتر سه‌بعدی در برآوردن بزرگترین آرزوی بشر
اقامت در مریخ، نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک

زندگی بر روی سیاره سرخ یا همان «مریخ» به قدری ذهن بشر کنونی را درگیر خود ساخته که دنیای سینما هم متأثر از این ماجرا در فیلم‌های بسیاری این آرزوی دور و دراز را به تصویر کشیده است. یکی از آخرین نمونه‌های آن فیلم «مریخی» با بازی مت دیمون بود که داستانش حول محور زندگی و زنده‌ماندن در مریخ می‌گذشت. در این مطلب قصد داریم اختراعاتی را که در برآوردن آرزوی بشر برای زندگی در مریخ نقشی اساسی ایفا خواهند کرد را به شما معرفی کنیم.
احداث سرپناه با کمک چاپگر
تا حالا شنیده بودید بشود خانه را پرینت کرد!؟ خب موضوع این است که داشتن یک سرپناه مناسب نخستین شرط زندگی بر روی مریخ است؛ چون در غیر این صورت اشعه‌های کیهانی در اندک زمانی شما را تبدیل به مرغ سوخاری می‌کنند. در هر صورت ناسا به دنبال احداث خانه‌های ضد تشعشع در مریخ با کمک تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی است و هر کسی که چیزی جذاب را به این ایده اضافه کند، پاداش مناسبی هم دریافت خواهد کرد.
کاشت، داشت و برداشت در فضا
این روزها فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی به لطف گلخانه‌های فضایی سالاد تازه مصرف می‌کنند. گندم، نخودفرنگی و سبزیجات برگ‌دار ازجمله محصولاتی هستند که در گلخانه‌ ایستگاه فضایی کشت می‌شوند. اگر انسان روزی خواهان زندگی در مریخ باشد، با استفاده از این فناوری هیچ مشکلی در تأمین سبزیجات مورد نیاز بدن نخواهد داشت.
اکسیژن‌‌گیری از برگ‌های مصنوعی
خب رسیدیم به اصلی‌ترین مشکل سر راه زندگی در مریخ؛ یعنی نبود اکسیژن! برای حل این مشکل تنها راه ساخت کارخانه‌های تولیدکننده اکسیژن بر روی سطح مریخ با کمک برگ‌های مصنوعی است. این برگ‌ها از کلروپلاست، قسمتی از گیاه که وظیفه فتوسنتز را برعهده دارد، تشکیل و بدنه آن ‌هم از پروتیین ابریشم ساخته ‌شده ‌است. مزیت این گیاهان عدم نیاز آنها برای عمل فتوسنتز به خاک، جاذبه و نور خورشید است.
چاپ ابزار و ادوات لازم در فضا
ناسا با هدف تسهیل فرآیند جایگزین‌کردن قطعات جدید ایستگاه فضایی، تعمیر قطعات معیوب و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها قصد دارد یک مدل ویژه از چاپگرهای سه‌بعدی را در فضا مورد استفاده قرار دهد. اگر قرار باشد روزی انسان در مریخ زندگی کند، فرستادن مداوم ابزار و وسایل از زمین کاری مقرون به صرفه نیست و چه بهتر که همه آنها در همان محل زندگی ساخته یا درواقع پرینت شوند!
پخت و پز با پرینترهای سه‌بعدی
پای پرینترهای سه‌بعدی به مقوله خورد و خوراک هم باز شده است. هر خوراک مجموعه‌ای از ترکیبات مختلف غذایی محسوب می‌شود که در کنار یکدیگر یک طعم ویژه را به وجود می‌آورند. این ترکیبات غذایی می‌توانند به شکل پودر در بیایند. زمانی که انواع مختلف این پودرها با روغن و آب ترکیب شود، چاپگر سه‌بعدی آن را به غذای مورد نظر تبدیل می‌کند. به همین راحتی!


تعداد بازدید :  427