شهروند| ریزش ارزش پول ایران صادرات پراید را حسابی بهصرفه کرده است. پراید ایران که بیشتر به سوریه، عراق، جیبوتی و ... صادر میشود این روزها در نمایشگاه بینالمللی دمشق 4 میلیون و 440 هزار لیر سوریه قیمت خورد. قیمت لیر سوریه در بازار آزاد ایران 25 تومان قیمت دارد که با این حساب نرخ پراید در سوریه به 111 میلیون تومان رسیده است. این خودروی پرطرفدار در بازار ایران که در هفتههای گذشته از مرز 43 میلیون تومان هم گذر کرد، این روزها به قیمت 36 تا 38 میلیون تومان خرید و فروش میشود. آنگونه که جاده مخصوصنشینها میگویند صادرات خودرو به لحاظ درآمد ارزی که نصیب خودروسازان میکند، بیشتر از فروش داخلی میصرفد، اما اولویت با بازار داخلی است. یک مقام آگاه در این باره به «شهروند» گفت: آپشنهایی که روی خودروهای صادراتی گذاشته میشود کمتر از داخلیهاست، در حالی که قیمتشان گرانتر است.
سوریه و عراق
مشتریهای پر و پا قرص پراید
خودروهای ایرانی شرکت سایپا؛ تیبا و پراید در بازار سوریه با قیمتهای حدود 111 میلیون تومان عرضه میشوند. در نمایشگاه بینالمللی دمشق که با حضور بیش از 40 کشور در پایتخت سوریه در حال برگزاری است، چند شرکت ایرانی ازجمله شرکت خودروسازی سایپا هم حاضر هستند. به گزارش تسنیم، هر دستگاه از این محصول که در نمایشگاه 4 میلیون و 440 هزار لیر سوریه قیمت خورده، با احتساب لیر مبادلهای (7 تومان) 31میلیون میشود یعنی چیزی کمتری از آن چه در بازار داخل خریدوفروش میشود. در بازار سوریه یک خودروی صفر کیلومتر شرکت ایتالیایی فیات مدل نزدیک به مدل تیبا 14 هزار دلار قیمت دارد که فقط حدود 4هزار دلار از قیمت تیبا در این نمایشگاه کمتر است. با این وجود مسئولان سایپا میگویند که پراید از خودروهای محبوب عراقیها و سوریهایهاست. معاونت صادرات و امور بینالملل سایپا پیشتر اعلام کرده بودند این شرکت خودروساز در خاورمیانه در کشورهای سوریه و عراق فروش بسیار خوبی دارد. در سوریه پیش از شروع جنگ، پرفروشترین خودروها، خودروهای سایپا بود و در عراق هم سایپا 131 بیشترین فروش را داشته و 30 درصد از بازار عراق دست سایپاست. سودان، مصر، الجزایر، سنگال، غنا، ساحل عاج، کامرون و ونزوئلا از دیگر بازارهای صادراتی این شرکت خودروسازی هستند.
چه هزینههایی پراید بازار داخلی را گرانتر میکند؟
همین چند وقت پیش بود که برخی از رسانههای خبری رشد صادرات را دلیل اصلی کمبود عرضه در بازار داخلی و نجومی شدن قیمتها اعلام کردند. با این وجود جاده مخصوصنشینها معتقدند که صادرات برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد البته اگر فروشهای دستوری بگذارد . یک مقام آگاه در این باره گفت: فروش داخلی غیر از هزینه تولید، هزینههایی چون بیمه،9 درصد مالیات، هزینه شمارهگذاری خودرو و... به سایپا تحمیل میکند که میتوانم به جرأت بگویم اختلاف 5میلیونی درفروش هر خودروی داخلی با خودروی صادراتی وجود دارد چون با صادرات خودروی ما دیگر هزینه بیمه و امثال آن را تقبل نمیکنیم.
به گفته او، از سوی دیگر تنها بخشی از این هزینه روی قیمت خودروهای داخلی کشیده میشود و بنابراین صادرات سود خالص بیشتری دارد. در این میان نباید از این نکته هم غافل شد که ارزش افزوده ورود ارز به کشور بسیار بیشتر از جابهجا کردن پول بین مردم یا به اصطلاح از این جیب به آن جیبکردن است. در واقع هر صنعت و تولیدی که بتواند ارز به کشور وارد کند، جای افتخار دارد.
خودروهای ایرانی کجا میروند؟
از کشورهای عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، جمهوری آذربایجان و جیبوتی بهعنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده است که در میان این کشورها عراق با سهم ۷۶.۳درصدی بیشترین سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه به ترتیب با سهمی ۵.۳ و ۴.۲درصدی در ردههای بعدی قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهایی مانند چین تنها ۰.۸ درصد، ساحل عاج ۰.۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۰.۳ درصد و جیبوتی ۰.۲درصد کل صادرات ایران بوده است. همچنین ترکمنستان و لبنان دیگر کشورهایی هستند که سهمی بیش از یکدرصد از صادرات خودروی سواری را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۲.۶درصد و ۲.۴درصد را از آن خود کردهاند. البته جمهوری کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که میتوان از آنها بهعنوان بازارهای مهم بالقوه صادرات خودرو یاد کرد.