شماره ۱۴۹۶ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
چیزهایی که باید پیش از مسافرت بدانید
وسواس‌های لازم برای هر مسافر

شهروند| تابستان که می‌شود بازار سفر رونق می‌گیرد. مدارس تعطیل شده‌اند و بچه‌ها مسافرت را یکی از اصلی‌ترین ابزارهای خوشگذرانی می‌دانند، مخصوصا حالا که تابستان رو به اتمام است.  اما سفر تنها بستن یک چمدان و راهی جاده‌شدن نیست. برای داشتن یک سفر خوب باید به نکات زیادی توجه کرد. در سفر بیماری و آلودگی بیشتر از هر زمان دیگری به انسان‌ها نزدیک است، به همین دلیل بد نیست آلوده‌ترین موقعیت‌هایی که در سفر با آنها روبه‌رو می‌شوید را بشناسید یا بدانید باید چه کارهایی انجام دهید تا آلودگی‌ها و بیماری‌های سفر را با خود به خانه نیاورید. برای دانستن این نکات، خواندن مطالب زیر را از دست ندهید.

6موقعیت‌ آلوده‌ای  که در سفر باید آنها را بشناسید

نمی‌خواهیم شما را به شخصیتی وسواسی تبدیل کنیم، اما واقعیت این است که میکروب‌ها در لوکس‌ترین هتل‌ها هم جایی برای خودشان پیدا می‌کنند. قبل از آن‌که سفر امسال‌تان را شروع کنید، بد نیست آلوده‌ترین نقاطی را که می‌توانند سلامت‌تان را به خطر بیندازند، بشناسید.
نرده‌ها
آدم‌های بیمار یا حتی خسته، بیشتر از هرکسی میل به تکیه‌‌دادن به نرده‌های پله‌ها را دارند و میکروب‌هایی که ساعت‌ها روی دست‌هایشان جمع شده‌اند را به نرده‌ها می‌چسبانند. اگر گاهی چاره‌ای جز دست‌زدن به نرده‌های پله‌های هتل، اتوبوس، هواپیما و... ندارید، ‌لااقل تا زمانی که دستتان را نشسته‌اید، آن را طرف صورتتان نبرید.
دستگیره‌های در
دستگیره‌ درهایی که در مکان‌های عمومی قرار دارند، خانه میکروب‌ها هستند. اگر نمی‌توانید قانونی را  که در مورد دست‌زدن به نرده‌ها به شما گوشزد کردیم، در مورد دستگیره‌ها رعایت کنید.
کلید و پریزها
کلید و پریزهایی که در مکان‌های عمومی نصب شده‌اند، می‌توانند میکروب‌های کهنه‌ای که روی خود جمع کرده‌اند را به بدن شما برسانند. اگر نمی‌خواهید چنین اتفاقی بیفتد، به محض اتراق‌کردن در اتاق هتل، آنها را با یک دستمال و اسپری ضدعفونی‌کننده پاک کنید و در مکان‌های دیگر هم از رساندن دستتان به آنها، از یک دستمال کمک بگیرید.
کنترل تلویزیون
یکی دیگر از نقاط آلوده‌ای که می‌تواند زمینه بیمارشدنتان در طول سفر را فراهم کند، کنترل‌های تلویزیون یا کولر است. حالا که نمی‌توانید بی‌خیال استفاده‌کردن از این وسایل شوید، لااقل به‌محض ورود به اتاق آنها را ضدعفونی کنید تا خیالتان راحت شود.
منوها
منوی رستوران‌ها، منوی خدمات هتل و بروشورها و کاتالوگ‌هایی که دست به دست می‌چرخند، بیشتر از هرجایی باکتری‌ها و آلودگی‌ها را در خود جمع می‌کنند. پس اگر قبل از ناهار منو را در دستتان می‌گیرید، حتما پیش از آن‌که غذایتان را میل کنید دست‌ها را ضدعفونی کنید.
ظروف نمک، فلفل و سس
شکرپاش میز صبحانه، ظرف سس و نمک‌پاش و فلفل‌پاش‌ها مثل یک هتل خوب و راحت از میکروب‌ها میزبانی می‌کنند. پس اگر نمی‌توانید فکر استفاده از آنها را از سرتان بیرون کنید، لااقل هنگام برداشتنشان از یک دستمال کاغذی کمک بگیرید.

کم‌آب شدن بدنتان می‌تواند دردهای مختلفی را به جانتان بیندازد
چرا در سفر بیشتر سردرد می‌گیرید؟

پوست خشک و آسیب‌دیده، تاری ‌دید و مشکلات جسمی مثل یبوست می‌تواند حاصل کم‌آب شدن بدنتان در روزهای سفر باشد. اگر وقت مسافرت یادتان می‌رود به اندازه کافی آب بخورید، زیاد گشت و گذار می‌کنید و به‌دلیل تعریق زیاد بدنتان کم‌آب می‌شود یا این‌که به‌دلیل نخوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه بدنتان را از این منابع آبرسان محروم می‌کنید، طبیعی است که در روزهای سفر با مشکلات ظاهری و جسمی متعددی روبه‌رو شوید.
با قمقمه سفر کنید
کیفی که در روزهای سفر همراهتان حمل می‌کنید را طوری انتخاب کنید که امکان گذاشتن یک قمقمه آب‌ خنک در آن وجود داشته باشد. قمقمه‌تان را از رنگی شاد و چشمگیر انتخاب کنید تا مدام به شما یادآوری کند که به آب‌خوردن نیاز دارید.
دستتان را چرب نکنید
به‌جای این‌که خشکی دستتان در روزهای سفر را با کمک وازلین برطرف کنید، یک کرم مرطوب‌کننده خوب و مطمئن همراهتان ببرید. وقتی سلول‌های روی پوستتان خشکی‌شان را به رخ‌تان می‌کشد، نباید با کمک چرب‌کننده‌ها برای برطرف‌کردن مشکلات پوستی‌تان تلاش کنید.
نمک‌دوستی را کنار بگذارید
غذاهای پرنمک، ترشی‌های نمک‌سود شده و کباب‌های خشک و پرنمک هم می‌تواند کم‌آبی بدنتان را تشدید کند. به جای این‌که در سفر، هر وعده کباب بخورید، خوراک‌های سبزیجات، سوپ‌های مختلف و غذاهای آبکی را امتحان کنید.
به دستگاه بخور پناه ببرید
اگر انتخابتان را کرده‌اید و به شهری که هوای خشک و حتی پرگرد و غبار دارد، می‌روید و سفری طولانی در پیش دارید، به هر قیمتی که شده در اتاق خوابتان دستگاه ‌بخور بگذارید تا هوای خشکی که در 24ساعت در معرضش هستید، نفس‌کشیدن را برایتان سخت نکند.
جرعه‌جرعه  بنوشید
اگر تصور می‌کنید به کم‌آبی بدن و عوارض آن دچار شده‌اید، یک بطری آب را یکجا سر نکشید. برای این‌که به بدنتان بهتر آبرسانی کنید، باید با یک نی و جرعه‌جرعه آب بنوشید. گذشته از این، برای جبران کم‌آبی که حالاتی مثل سرگیجه، سردرد، تهوع و... را در شما ایجاد کرده، سراغ شربت و آبمیوه نروید و آب خیلی سرد را هم ننوشید.
کربوهیدرات‌درمانی کنید
در طول سفر خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات را بیشتر میل کنید. از آن‌جا که کربوهیدرات‌ها همراه با آب در بدن ذخیره می‌شود، نمی‌گذارد کمبود آب بدن، سلامت شما را به خطر بیندازد.
مراقب داروهایتان باشید
مصرف برخی داروها می‌تواند شما را دچار کم‌آبی کند. اگر داروهایی مثل قرص‌های کنترل فشار خون را مصرف می‌کنید، باید بدانید که کم‌آبی بدن بیشتر از هر کسی سلامت شما را
تهدید می‌کند.

بدون این داروها مسافرت نروید
 شکی نیست که باید خوددرمانی را کنار بگذارید و با بیش از اندازه و بی‌مورد دارو مصرف‌کردن، با سلامت‌تان در نیفتید، اما در چند روز سفر، نمی‌توانید بی‌خیال خوددرمانی شوید. برای این‌که مشکلی که به آن دچار شده‌اید تا رسیدنتان به مراکزدرمانی شدید‌تر نشود، می‌توانید جعبه دارویی که از چنین تجهیزاتی پر شده را همراه خود داشته باشید.
آنتی‌اسید
داروی آنتی‌اسید مثل قرص آلومینیوم ام‌جی، گزینه خوبی برای رام‌کردن معده سرکش در روزهای سفر است. البته به خاطر داشته باشید که بعد از مصرف این داروها، تا نیم‌ساعت نباید چیزی بخورید.
ضدنفخ‌
نفخ هم از دیگر مشکلات شایع روزهای سفر است. اگر روده‌های شما هم در سفر سر ناسازگاری دارند و زیاد به نفخ دچار می‌شوید، حتما داروهای ضدنفخ را همراهتان داشته باشید. قرص‌هایی مثل دایمتیکون یا قطره دایمتین می‌توانند به شما در رفع این مشکل کمک کنند.
مُسکن‌
سردرد، کمردرد یا دل‌درد می‌تواند در روزهای سفر کلافه‌تان کند. بد نیست در کیف داروهایتان یک بسته مُسکن مثل ژلوفن بگذارید تا درصورت حمله‌کردن دردها به آنها پناه ببرید.
آنتی‌هیستامین‌
اگر سابقه دچارشدن به حساسیت دارید، حتما در این مورد با پزشکتان مشورت کنید و یک داروی آنتی‌هیستامین مناسب برای پیشگیری از عودکردن حساسیت‌تان تهیه کنید.
ضدسوختگی‌
کرم سوختگی از ملزومات سفر است. این روزها در داروخانه‌ها کرم‌های سوختگی متنوع و موثری وجود دارد که می‌توانید زجر سوختگی پوست را با کمکشان کم کنید.
ملین‌
استرس سفر، کم‌آبی بدن و دسترسی‌نداشتن به منابع فیبر می‌تواند شما را در طول سفر دچار یبوست کند. برای خلاص‌شدن از این مشکل حتما داروی ملین و شیاف ضدیبوست را همراهتان داشته باشید.
ضداسهال‌
اسهال مسافرتی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در روزهای سفر سلامت شما را می‌تواند نشانه بگیرد. برای خلاص‌شدن از این مشکل یا کم‌کردن عوارضش، حتما پودر «او آر اس» و شربت زینک را همراهتان
داشته باشید.
ضدعفونی‌کننده
دهان‌ شویه‌هایی مثل کلرهگزیدین را برای ضدعفونی دهانتان به همراه داشته باشید. خوردن خوراکی‌های نامناسب، دچار استرس‌شدن و بسیاری مشکلات دیگر می‌تواند شما را دچار آفت‌های دهانی کند. برای ضدعفونی‌کردن دست‌هایتان هم می‌توانید از داروخانه ژل‌ها و اسپری‌های ضدعفونی‌کننده تهیه کنید.

 به چشم‌هایتان خواب تزریق کنید
برای آدم‌های کم‌خواب، تغییر شرایط زندگی در سفر می‌تواند زمینه بی‌خواب شدن را فراهم کند. کم‌خوابی و بی‌خوابی در روزهای مسافرت، شاید به شما فرصت بیشتری برای گشت و گذار بدهد، اما با خسته و بیمارکردنتان، توان شما برای لذت کافی بردن از روزهای سفر را پایین می‌آورد.
از نویز سفید کمک بگیرید
صداهایی که به نویز سفید  (white noise)معروف است را می‌شناسید؟ شنیدن صداهایی مثل آوای امواج دریا، صدای قطار یا حتی سشوار می‌تواند خواب بهتری را برایتان به همراه بیاورد. شاید به نظر عجیب برسد، اما این صداهای به‌ظاهر گوشخراش آرامش ذهنی ایجاد می‌کند و شما را زودتر و عمیق‌تر از آن‌چه انتظار دارید، می‌خواباند. اگر نمی‌خواهید با روشن‌کردن سشوار برق زیادی مصرف کنید، ‌می‌توانید این صداها را از وب‌سایت‌های مختلف دانلود کنید و وقتی می‌خواهید بخوابید، اما به خواب نمی‌روید به آنها گوش دهید.
چشم‌بندی کنید
وقتی خواب به چشم‌تان نیاید، کوچکترین نوری که از پشت پلکتان به چشم‌هایتان نفوذ می‌کند هم می‌تواند مقدمه بی‌خواب شدنتان را فراهم کند. اگر می‌دانید که با تغییر محیط ممکن است به این مشکل دچار شوید، حتما با خودتان چشم‌بندی که از پارچه لطیفی ساخته شده ببرید.
با تکنولوژی قهر کنید
نور تلفن همراه و لپ‌تاپ می‌تواند شما را بی‌خواب کند. اگر بلافاصله بعد از کنار گذاشتن گوشی تلفن همراه یا تبلت‌تان می‌خواهید بخوابید، بعید است موفق شوید. محققان می‌گویند برای داشتن خواب شیرین حداقل یک ساعت قبل از خوابیدن باید با این وسایل خداحافظی کنید.
20  تا 30دقیقه ورزش کنید
انجام تمرین‌های ورزشی ساده مثل پیاده‌روی تند می‌تواند به شما در داشتن خواب کافی و آرام کمک کند. البته تمرین‌های ورزشی را در ساعات قبل از خواب انجام ندهید، چراکه ترشح هورمون‌ها در جریان ورزش می‌تواند شما را سرزنده و بی‌خواب کند. بد نیست 5-4 ساعت قبل از تاریک شدن هوا ورزش کنید تا شب
 بهتر بخوابید.
اتاق خوابتان را با خود ببرید
بالش دوست‌داشتنی، پتویی که بدون آن به خواب نمی‌روید یا ملحفه تمیزی که باید حتما به جای ملحفه‌های مشکوک به آلودگی هتل زیر پایتان بیندازید، همه را در چمدانتان بگذارید تا به قیمت سنگین‌شدن بار سفرتان، خواب راحتی را تجربه کنید. برای کسانی که دغدغه آلوده‌بودن فضای خواب یا خشن و زبر بودن ملحفه‌ها باعث بی‌خوابی‌شان می‌شود، راهی جز برداشتن چنین بار سنگینی
 باقی نمی‌ماند.
ساعت خوابتان را دستکاری نکنید
تغییردادن ساعت خواب و بیداری‌تان می‌تواند مغزتان را گیج و شما را بی‌خواب‌تر کند. اگر پیش از این عادت داشته‌اید 12 شب بخوابید، دلیلی ندارد شب‌های سفر تا نیمه‌شب بیدار باشید. شما می‌توانید در طول روز به اندازه کافی ساعت‌های خوش را تجربه کنید.
بیش از حد نگردید
تعطیلات طولانی نوروز بهترین فرصت برای گشت‌وگذار است، اما به شما توصیه می‌کنیم از چنین فرصتی بیش از حد استفاده نکنید. خستگی زیاد می‌تواند شما را کلافه کند و خواب را از چشم‌هایتان فراری دهد. اگر می‌خواهید شب‌ها خوب بخوابید، لااقل دو، سه ساعت قبل از خوابیدن فعالیت‌های بدنی‌تان را محدود کنید.

وسایلی که باید همراهمان باشد

ضد آفتاب
حتما خودتان هم خوب می‌دانید که بدون کرم‌ ضد آفتاب نباید سفر کنید. حتی اگر به شهری می‌روید که هوایش ابری است، باید همراهتان ضد آفتاب داشته باشید تا سوختگی پوست به مشکلات‌تان اضافه نشود.
دماسنج
اگر در این سفر کودکانی همراه شما هستند، حتما برای چک‌کردن دمای بدنشان در جریان سفر، دماسنج همراهتان داشته باشید. یادتان نرود که دمای جلدی که با دست‌گذاشتن روی پوست می‌توانید آن را تخمین بزنید، همیشه گویای دمای حقیقی درون بدن نیست و بدون استفاده از دماسنج نمی‌توانید نسبت به وجود یا نبود تب مطمئن شوید.
ضد گزیدگی
اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که احتمال گزیدگی با نیش حشرات وجود دارد، حتما کرم‌های افتر بایت و بیفور بایت را که از داروخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید با خود ببرید. در صورتی که هنوز قربانی این گزیدگی‌ها نشده‌اید، می‌توانید از کرم بیفور بایت استفاده کنید، اما اگر آثار گزیدگی را روی پوستتان دیدید و از سوزش و خارش پوست کلافه شدید، سراغ کرم افتر بایت بروید.
مرطوب‌کننده
هوای خشک حتی دیواره بینی‌تان را هم می‌تواند خشک و شما را با خونریزی‌های گاه و بیگاه روبه‌رو کند. بد نیست در کیف دستی‌تان یک اسپری بینی و یک قطره اشک مصنوعی که به حفظ رطوبت چشم‌هایتان کمک می‌کند، بگذارید. خشکی چشم می‌تواند تاری ‌دید، سردرد و احساس ناخوشایند وجود شیء خارجی در چشم را برایتان ایجاد کند.


تعداد بازدید :  306