شماره ۱۴۹۶ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
شفافیت حقوق نمایندگان بازگشت اعتبار از دست رفته

| داریوش قنبری|  نماینده ادوار مجلس |

 تصمیم هیأت‌رئیسه مجلس مبنی بر پیوستن مجلس به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان را می‌توان اقدام شایسته‌ای تلقی کرد. طبق این تصمیم که فیش حقوقی نمایندگان مجلس از پایان شهریور ماه امسال، به‌طور مستقیم در سامانه حقوق و دستمزد کارکنان قرار می‌گیرد، می‌تواند تا حدودی فضای غیرشفاف بین نمایندگان مجلس و مردم را آشکار کند. این اقدام می‌تواند الگویی برای سایر سازمان‌ها و نهادها نیز باشد.
در سال‌های اخیر و با موج تورم و گرانی‌های سرسام‌آوری که طبقات مختلف مردم تجربه کرده و می‌کنند، هر گونه شفاف‌سازی مبنی بر حقوق و مزایای سازمان و نهادهای درون ساختار قدرت برای مردم یک نوع دلگرمی محسوب می‌شود. برداشت عامه مردم این است که برای مثال نمایندگان مجلس حقوق‌ها و مزایای گزافی را دریافت می‌کنند. رویکردهای امتیاز محور به نمایندگان ملت، این شائبه را در اذهان عمومی متبادر می‌کند که نمایندگانی که در فرمی از رفاه به سر می‌برند، نمی‌توانند درد و رنج و فقر و مردم را درک کنند یا در جهت التیام از آنها گام بردارند. انتشار فیش حقوقی و یا دیگر مزایایی که نمایندگان دریافت می‌کنند، می‌تواند پایان‌بخش بسیاری از قضاوت‌های ناصواب در مورد نهاد مجلس هم باشد.
با انتشار و عمومی کردن حقوق و مزایای نمایندگان، دیگر نمی‌توان سوء‌ظن داشت. به دلیل اینکه از هر منظری که به این مسأله نگاه کنیم، عمومیت یافته است. البته این اقدام به نفع مجلس نیز خواهد بود و وجهه مثبتی به جا خواهد گذاشت. به این نکته هم باید اشاره کرد که عمومی کردن حقوق و مزایای نمایندگان به این معنا نیست که مشکلات و مسائلی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند را فراموش کنند.
 این اقدام در راستای شفاف‌سازی از تمامی نهادها و سازمان‌های درون ساختار قدرت است. عملی کردن این اقدام می‌تواند یک شوک روانی هم باشد؛ به این معنا که به اندازه کافی در سال‌های اخیر اعتماد بین مردم و نمایندگان و مسئولان دچار خدشه شده است. اقدام فوق می‌تواند گامی در جهت همین اعتماد از دست رفته باشد و از سوی دیگر، می‌تواند به نوعی همدردی با مردم نیز تلقی شود.
در سال‌های اخیر، اتفاقات و مسائلی چون بحث املاک نجومی یا حقوق‌های نجومی به نوعی با روح و روان مردم بازی کرده است.
به دلیل اینکه شرایط دشوار اقتصادی و تنگناهای مختلف مالی و تسهیلاتی وضعیت دشواری را برای مردم پدید آورده است. لذا برداشتن چنین گامی یا انجام چنین اقداماتی می‌تواند اعتبار از دست رفته را بازگرداند.


تعداد بازدید :  255