شماره ۱۴۹۸ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
تهدید بازار نابسامان برای کسب‌وکارهای اینترنتی
فروشگاه ‌های آنلاین در دسترس نیستند!

شهروند| فروشگاه‌های اینترنتی در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. این موضوع را رضا الفت‌نسب دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی به «شهروند» می‌گوید. حالا چندسالی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی جای خود را بین مردم ایران برای انجام خریدهایی که روزمره نیستند، باز کرده‌اند. فروشگاه‌های اینترنتی این مزایا را دارند که شما از طریق کامپیوتر شخصی یا گوشی موبایل هرچه می‌خواهید می‌خرید و حتی این امکان هم برایتان وجود دارد که به مقایسه کالاهای مختلف بپردازید. در یکی دو‌سال اخیر، این فروشگاه‌های اینترنتی حسابی کسب‌وکار خوبی داشتند و توانستند بین مردم جایگاه مناسبی داشته باشند اما این روزها حال و روز این فروشگاه‌ها خوب نیست. بالارفتن نرخ ارز و کاهش عرضه کالا باعث شده فروشگاه‌های اینترنتی هم مثل بقیه بخش‌های بازار وضع خوبی نداشته باشند، حتی کار به تعدیل نیرو در فروشگاه‌های بزرگی مثل دی‌جی کالا کشیده شده و برخی فروشگاه‌های کوچک حتی به ناچار مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود شده‌اند. روزهای بد فروشگاه‌های اینترنتی کار را به جایی کشیده که اغلب کالاها ناموجود هستند و بالطبع مشتریان فروشگاه‌ها هم کمتر شده‌اند.
 تعدیل بزرگ نیرو در فروشگاه‌های اینترنتی
تا همین چندماه پیش فروشگاه‌هایی مثل دی‌جی کالا، بامیلو، مدیسه و زنبیل مملو از کالا بودند. این فروشگاه‌ها که از مطرح‌ترین و معتبر‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران هستند، همواره برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرند، طرح‌ها و تخفیف‌هایی هم درنظر می‌گرفتند اما اوضاع بد اقتصادی باعث شده این فروشگاه‌ها هر روز خالی‌تر از روز قبل باشند یا اینکه برای جبران ضرر و زیان خود قیمت کالاها را بالا ببرند. همین چندوقت پیش بود که یک فروشگاه بزرگ اینترنتی 175نفر از نیروهای خود را تعدیل کرد، چون بشدت با مشکلات مالی مواجه شده و دیگر توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارد. بقیه فروشگاه‌ها هم وضعیتی به مراتب بدتر دارند و حتی برخی از آنها در آستانه تعطیلی هستند.
موبایل با فروشگاه‌های اینترنتی چه کرد؟
یکی از کالاهایی که با عرضه‌نشدنش به فروشگاه‌های اینترنتی دردسر زیادی برای این کسب‌وکار ایجاد کرد، گوشی‌های موبایل بود. کمبود گوشی تلفن‌همراه و عرضه‌نشدن آن نه‌تنها روی بازار سنتی این کالا تأثیر منفی داشت، بلکه فروشگاه‌های اینترنتی را هم که در چند‌سال اخیر به رقیب بازار تبدیل شده بود، با دردسر بزرگی روبه‌رو کرده است. این روزها وقتی به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر می‌روید، می‌بینید که نشان می‌دهد در بخش تلفن‌همراه هیچ‌‌یک از آنها کالایی برای عرضه ندارند و برچسب «ناموجود» یا « به زودی» روی محصول درج کرده‌اند و در موارد معدود که برخی کالاها «موجود» عنوان شده، نرخ‌ها نجومی است؛ برای نمونه مدل‌های جدید برندهای برتر در بازار تلفن‌همراه ایران قیمت‌هایی بالای 10‌میلیون تومان دارند. کارشناسان می‌گویند که فروشگاه‌های اینترنتی 100درصد از عرضه‌نشدن گوشی‌های تلفن‌همراه متضرر شده‌اند.
این درحالی است که پیش از التهاب بازار تلفن‌همراه فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش گوشی تلفن‌همراه می‌کردند، مورد توجه خریداران قرار می‌گرفتند، به‌گونه‌ای که در بسیاری از تلاش‌ها برای خرید گوشی از این فروشگاه‌ها، خریداران کالاهای دیگری نیز خریداری می‌کردند و به این ترتیب روند فروش آنها مطلوب بود، اما حالا بعد از
بروز التهاب در بازار گوشی‌های تلفن‌همراه که سبب شد فروشگاه‌های اینترنتی هم از ارایه گوشی‌ها به دلیل نوسان قیمت خودداری کنند، روند فروش کالاها در این فروشگاه‌ها کاهشی شد.
همین باعث شده اکنون خریداران کمتری به این فروشگاه‌ها مراجعه کنند و سود این فروشگاه‌ها به طرز عجیبی کاهش پیدا کند. رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی درباره تأثیر ارایه‌نشدن گوشی‌های تلفن‌همراه به فروشگاه‌های اینترنتی می‌گوید: «تعلل در روشن‌شدن سرنوشت عرضه گوشی‌های تلفن‌همراه همچنان که بازار سنتی عرضه را با مشکل مواجه می‌کند، برای آینده فروشگاه‌های اینترنتی نیز زیانبار است و جای دارد مسئولان در این‌باره هرچه زودتر تدبیری اتخاذ کنند، وگرنه روزهای بدتری در انتظار این فروشگاه‌های اینترنتی خواهد بود.»
چه بر سر فروشگاه‌های اینترنتی می‌آید؟
این روزها بازار سنتی هم کساد است چه برسد به فروشگاه‌های اینترنتی. بخش عمده‌ای از کالاها در این فروشگاه‌ها مهر ناموجود خورده‌اند و دیگر خبری از فراوانی کالاهای ایرانی هم در این فروشگاه‌ها نیست، چه برسد به کالاهای خارجی. الفت‌نسب درباره اینکه این روزها چه کالاهایی را می‌توانیم از فروشگاه‌های اینترنتی بخریم، می‌گوید: «طبیعی است که درحال حاضر وضع فروشگاه‌های اینترنتی مثل بازار و حتی از آن بدتر هم باشد. عمده محصولاتی که الان در این فروشگاه‌ها برای خرید وجود دارند، محصولات داخلی هستند، چون واردات که کلا به حال تعطیل درآمده و کالاهای قاچاق هم جایی در این فروشگاه‌ها ندارند. در واقع کالایی که این روزها شما می‌توانید در فروشگاه‌های اینترنتی پیدا کنید، کالاهای ایرانی هستند که همان‌ها هم محدودیت زیادی دارند، چون اولویت اغلب تولیدکنندگان عرضه کالاهایشان به بازار است و در این وانفسای اوضاع اقتصادی و کاهش عرضه فروشگاه‌های اینترنتی در اولویت نیستند، به همین دلیل این فروشگاه‌ها کمبود زیادی دارند. افزایش قیمت دلار، کاهش عرضه کالا و پایین‌آمدن قدرت خرید مردم از دلایل بی‌رونق‌شدن بازار فروشگاه‌های اینترنتی است که آنها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.» الفت‌نسب درباره اینکه چه آینده‌ای در انتظار فروشگاه‌های اینترنتی خواهد بود، می‌گوید: «این فروشگاه‌ها زمان زیادی را صرف کردند تا بین مردم جا بیفتند اما حالا با دردسر زیادی مواجه شده و حتی حیاتشان به خطر افتاده است. آنها درحال حاضر با تعدیل نیرو به دنبال حل مشکلاتشان هستند اما بدبینانه نیست اگر بگوییم با ادامه این روند فروشگاه‌های اینترنتی دیگر قادر به ادامه حیات نخواهند بود و تعطیل می‌شوند.»


تعداد بازدید :  832