شماره ۱۴۹۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
هلال در هفته‌ای که گذشت
همگام با عزاداران حسینی (ع)

شهروند | «محرمی دیگر با پیام رشادت و ایستادگی فرا رسید، محرمی دیگر فرا رسید که در ظاهر همراه با غم و اندوه است اما بی‌انتها پیام عاشقی و ایثار را فریاد می‌زند، دوباره محرم، دوباره  عزا و ماتم و یک‌بار دیگر اشک و آه و سینه. محرمی دیگر آمد تا با صدای طبل و عَلَم و کتل فریاد مظلومیتی را به میزان تمام تاریخ ندا دهد که این مظلومیت برای احقاق حقی است در راستای حفظ دین و اسلام و پاسداشت شعائر دین رسول خدا(ص).» این سطرها بخشی از متنی است که به مناسبت ایام عزاداری بر پیشانی پایگاه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر قرار گرفته است. خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر هر سال در ماه محرم با عزاداران حسینی (ع) همراه می‌شود، تا آنها بتوانند با آرامشِ هر چه‌ بیشتر در هیأت‌های مختلف حاضر شده و به سوگواری‌شان در خیابان‌ها ادامه دهند. در ادامه نگاه کوتاهی انداخته‌ایم به بخشی از آن‌چه در هفته گذشته در هلال‌احمر گذشت.

قیام جاودانه
نماينده ولي‌فقيه در جمعيت هلال‌احمر این روزها در سخنرانی‌هایش از ضرورت الگوپذیری از امام‌حسین (ع) می‌گوید. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با اشاره به اينكه معرفت لازمه احساس‌هاي عاشورايي است، گفته: «امروز الگوپذيري از امام حسين(ع)  براي رويارويي با استكبار ضروري است. عظمت و عمق اين قيام سراسر درس و معرفت سبب شده است كه سال‌ها اين شور و احساسات عاشقان امام‌حسين(ع) در اقصي نقاط جهان در قالب محافل حزن و عزاي آن حضرت ديده شود.» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هم که روزهای فشرده‌ای را همزمان با ایام حج گذرانده، از اعزام 36 پزشک و متخصص در قالب تیم درمانی هلال‌احمر به عراق همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داده: «36 پزشک عمومی، متخصص داخلی، جراح، ارتوپد، پرستار، نجاتگر و امدادگر در قالب تیم درمانی هلال‌احمر برای ارایه خدمت به عزاداران اباعبدالله (ع) در عاشورا و تاسوعا به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.» سیدعلی مرعشی گفته: «مقرر شده تا امسال یک یا دو روز قبل از تاسوعای حسینی تیم درمانی ویژه هلال‌احمر برای ارایه خدمت به زائران به عتبات عالیات اعزام شوند. تیم درمانی هلال‌احمر در این مدت در 2 چادر درمانی هلال‌احمر عراق و عتبه امام‌حسین (ع) خدمات درمانی لازم را به زائران ارایه می‌دهند و از آنجا که دارو به اندازه کافی در درمانگاه‌های هلال‌احمر موجود است، لذا ارسال دارو نخواهیم داشت.»

الگو؛ مثل توانبخشی هلال
رئیس جمعیت هلال‌احمر هفته گذشته دیدارهای متعددی در سفر به افغانستان داشت. در بسیاری از این دیدارها درخواست‌هایی از طرف افغانستان مبنی بر راه‌اندازی و مدیریت مرکز توانبخشی و توان‌افزایی هلال‌احمر کابل مطرح شد. محترم فیض‌الله ذکی، وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان افغانستان در این زمینه گفت: «نیاز داریم نیروهای هلال‌احمر افغانستان از آموزش‌های تخصصی هلال‌احمر ایران بهره‌مند شوند و شاهد افزایش توانمندی این جمعیت باشیم. هلال‌احمر افغانستان یک مرکز توانبخشی به نام پیامبر اعظم (ص) دارد که سابق بر این از سوی بهزیستی کشور اداره می‌شد که اکنون غیرفعال است و لذا علاقه‌مندیم تا هلال‌احمر ایران در راه‌اندازی و مدیریت این مرکز به ما کمک کند.» دکتر فیروز، وزیر بهداشت و درمان افغانستان هم گفت: «با توجه به وضع کودکان و نیز افراد معلول حاصل از جنگ، این کشور نیاز دارد از خدمات درمانی و توانبخشی ایران استفاده کند.» او با اشاره به اقدامات ایران برای ساخت یک مرکز درمانی در کابل با استفاده از اعتبارات بازسازی افغانستان ابراز امیدواری کرد که این مرکز نماد صلح، دوستی و معرف توانمندی‌های درمانی و بهداشتی ایران باشد. دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر هم در پاسخ به این درخواست‌ها گفت: «امیدواریم با اختصاص اعتبار بازسازی افغانستان، بخش‌هایی از بیمارستان و مرکز توانبخشی هلال‌احمر ایران در کابل به بهره‌برداری رسیده و بتوانیم خدمات قابل توجهی را در این زمینه ارایه کنیم. همه تلاش ما این است که این مرکز که عملیات اجرایی آن در گذشته آغاز شده است، در یک‌ سال آینده راه‌اندازی شود.»

ما هستیم، دارو هست
این روزها یکی از دغدغه‌های جدی هلال‌احمر در کنار وزارت بهداشت تأمین نیازهای دارویی مردم است. این جمعیت با اینکه مسئولیت تأمین دارو را بر عهده ندارد، اما در سال‌های گذشته نشان داده که به خوبی می‌تواند در مواقع حساس داروی مورد نیاز را تأمین کند؛ برای همین هیچ نگرانی‌ای در این زمینه وجود نخواهد داشت. سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر شرکت‌های مختلفی دارد که مسئولیت تهیه و توزیع داروهای مختلف را در کشور برعهده داشته است. به‌ طورکلی 4 داروخانه زیرمجموعه تدارکات پزشکی‌اند که معروف‌ترین آنها داروخانه مرکزی و پس از آن داروخانه تک‌نسخه‌ای، داروخانه شماره 2 در تهرانپارس و داروخانه جزیره کیش است که به‌ویژه مسئولیت ارایه داروها را به بیماران خاص بر عهده دارد. هفته پیش اصحاب رسانه از شرکت داروسازی سها بازدید کردند. کامران یوسفی، مدیرعامل شرکت داروسازی سها در این بازدید با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی تولید دارو در این شرکت رفع نیازهای درمانی کشور است، گفت:   «103 قلم انواع دارو در سها دارویی تولید می‌شود. شرکت داروسازی سها با دو کارخانه فعال چهارباغ و وردآورد تولید 103 قلم دارو را بر عهده دارد. ارز
4‌هزار و 200 تومانی همچنان برای تأمین مواد اولیه موثره برقرار بوده و مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.» یکی از موارد مهمی هم که در جلسه شورای عالی هلال‌احمر مطرح شد، وضع داروخانه‌های هلال‌احمر بود. دکتر علی‌اصغر پیوندی در این جلسه به وضع داروخانه‌های هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «داروخانه‌های هلال‌احمر مأمن بیمارانند و ما به‌ عنوان ارگانی عام‌المنفعه، وظیفه تأمین داروی مورد نیاز این داروخانه‌ها را برعهده داریم. کمبود دارو برای مردم مشکلات زیادی به وجود می‌آورد بنابراین هلال‌احمر با وجود این مشکلات تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات دارویی مردم هر چند کم و ناچیز به کار می‌بندد. مجوز تأمین داروهای تک‌نسخه‌ای توسط هلال‌احمر از سوی وزارت بهداشت صادر شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.»

اردوی 10هزارنفره
اردوگاه مهر بندرانزلی به یک نشان بین جوانان هلال احمری تبدیل شده؛ وعده‌گاهی که آنها هر سال دوستان و هم‌پیمانان خود را در آن ملاقات می‌کنند. اردوگاه مهر مکانی برای رقابت و رفاقت است. دانش‌آموزان و دانشجویانی که برای روزهای سخت آماده می‌شوند، امسال با حضورشان در اردوها رکورد زدند؛ رکورد 10هزارنفری. شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر در این مورد گفته: «در اردوهای تابستانی هلال‌احمر برای نخستین‌بار 10‌هزار دانش‌آموز و دانشجو حضور داشتند. این میزان شرکت‌کننده بالاترین رقم طی سال‌های گذشته بوده است و خوشبختانه آسیب و مشکل خاصی برای شرکت‌کنندگان به وجود نیامد. امسال برخلاف سال‌های گذشته در مناطق مختلف اردوها برگزار شد و شهرها و استان‌هایی که تاکنون برگزار‌کننده اردو نبودند، میزبان دانش‌آموزان و دانشجویان بودند.» شما هم اگر خواستید «دادرس» شوید و در مواقع بحرانی به دادِ اطرافیان‌تان برسید، به کانون‌های هلال در مدرسه و دانشگاه‌تان بپیوندید.


تعداد بازدید :  174