شماره ۱۴۹۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
ویژگی‌هایی که انسان را از حیوان متمایز می‌کند
برخی از دلایل انسان‌بودن ما!

بارها شنیده‌ایم که انسان را حیوان ناطق لقب داده‌اند! اگر از این نامگذاری فلسفی بگذریم، به تفاوت‌های مادی دیگری می‌رسیم که وجه تمایز انسان و حیوان می‌توانند باشند. احتمالا برای فهرست‌کردن همه این ویژگی‌های متمایزکننده صدها برگ کاغذ نیاز باشد، ولی ما در این مطلب قصد داریم اصلی‌ترین آنها را که بی‌بروبرگرد فقط مختص انسان بوده و دلیل اصلی جداشدن ابنای بشر از حیوانات است را به شما معرفی کنیم.
 پایان تولیدمثل
در اینکه توانایی فرزندآوری در انسان همیشگی نیست، کسی شکی ندارد. در واقع اکثر حیوانات تا روز مرگشان توانایی تولیدمثل دارند اما انسان‌ها اینگونه نیستند و زن‌ها بخش عمده‌ای از عمر خود را در دوران یائسگی گذرانده و دیگر قادر به فرزندآوری نیستند.
 کودکی طولانی
انسان‌ در مقایسه با موجودات دیگر خیلی دیر از حمایت والدین خود بی‌نیاز می‌شود. حالا چرا اینطور است؟ جواب در مغز انسان است. در واقع مغز انسان با توجه به ابعاد و توانایی‌هایش، زمان بیشتری برای بزرگ‌شدن و بیشتر یادگرفتن لازم دارد.
 سرخ‌شدن
شاید باورتان نشود اما انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که سرخ می‌شوند! چارلز داروین دانشمند شهیر انگلیسی از این پدیده به‌عنوان «عجیب‌ترین و انسانی‌ترین نمایش احساسات» نام ‌برده است.
 تهیه آتش
گرمای شعله‌های آتش انسان را از سرمای هوا حفظ کرد. آتش همچنین کمک کرد انسان غذای خود را بپزد. غذاهای پخته‌شده خیلی راحت‌تر جویده و هضم می‌شوند و احتمالا در کوچک‌شدن دندان‌ها و روده‌های انسان موثر بوده‌اند.
 لباس‌پوشیدن
لباس‌پوشیدن انسان یکی از ویژگی‌هایی است که در قلمرو حیوانات نظیرش وجود ندارد. تکامل لباس‌های انسان حتی باعث ایجاد تغییراتی در تکامل بقیه حیوانات هم شده ‌است. به‌طور مثال شپش بدن انسان، برخلاف بقیه هم‌دسته‌هایش به لباس می‌چسبد و نه به موی بدن.
 مغز غیرعادی
مهمترین ویژگی‌ای که‌ انسان را از حیوانات دیگر متمایز می‌کند، مغز خارق‌العاده اوست. البته انسان‌ بزرگترین مغز دنیا را ندارد و این رکورد متعلق به وال‌های اسپرم است. ما حتی نسبت به اندازه بدنمان هم دارای بزرگترین مغز نیستیم، زیرا مغز خیلی از پرندگان بیش از ۸‌درصد جرم بدنشان را تشکیل می‌دهند و این در انسان حدود 5/2 است. اما خب، مغز انسان یک شاهکار به تمام معناست.
 دست‌های قدرتمند
چیزی که دست انسان را از دیگر گونه‌ها متمایز می‌کند، این است که ما می‌توانیم شست دستمان را در عرض انگشتان دیگر حرکت دهیم و همین توانایی مشت‌کردن را به ما داد. این ویژگی انسان را مجهز به پنچه‌ای قدرتمند کرد و باعث شد او بتواند هر چیزی را خیلی محکم در دست بگیرد.
 بی‌موبودن
انسان به نسبت دیگر موجودات زنده موی کمتری در بدن خود دارد. در واقع انسان‌ها حتی نسبت به اجداد اولیه خود اغلب موهای نازک‌تر، کوتاه‌تر و روشن‌تری دارند.
 ایستادن روی دو پا
انسان‌ تنها گونه‌ای است که می‌تواند روی دوپای خود بایستد و راه برود. مزیت این ویژگی آن است که دست‌های‌ انسان قدرت عمل بیشتری پیدا کردند و بشر توانست از آنها برای کار با ابزار استفاده کند.
 توانایی تکلم
انسان‌ امروزی دارای استخوان لامی Hyoid (یک استخوان نعل اسبی زیر زبان) است که به استخوان‌های دیگری در بدن وصل نیست و همین استخوان است که به ما اجازه می‌دهد کلمات را واضح بیان کنیم.


تعداد بازدید :  345