شماره ۱۴۹۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
کاخ پرنده 400‌میلیون دلاری اردوغان

خرید یک جت 400‌میلیون دلاری وی‌آی‎پی برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، موجب بروز اعتراضاتی در ترکیه شده است. این جت که از قطر خریداری شده است، درست در زمانی به ترکیه می‌رود که این کشور با بحران مالی و پولی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این جت که یک بویینگ 747 مدل 8 است، روز یازدهم سپتامبر از بازل سوییس به سوی آنکارا پرواز کرده است تا مورد استفاده اردوغان قرار گیرد. در این جت شخصی هفت اتاق‌خواب، دو سالن پذیرایی، یک بیمارستان کوچک و اتاق‌های جلسه تعبیه شده است و 76 صندلی دارد.
اپوزسیون ترکیه در اعتراض به این اقدام گفته است زمانی که دولت ترکیه مردم را به کاهش هزینه فرامی‌خواهند چه توجیهی برای چنین ولخرجی‌هایی وجود دارد؟ میلیون‌ها نفر از مردم ترکیه در فقر و بدبختی زندگی می‌کنند؛ در حالی ‌که رئیس‌جمهوری ترکیه در چنین شرایطی یک کاخ پرنده برای خود می‌خرد. اخیرا ترکیه تحت ‌تأثیر تحریم‌های آمریکا و کاهش ارزش لیر با مشکلات مالی مواجه شده است.
«غمزه تشچیر» معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه پس از انتشار این خبر در نامه‌ای اعتراضی به معاون اردوغان نوشت: مقامات دولت ترکیه از مردم می‌خواهند که صرفه‌جویی کنند اما خودشان نمی‌توانند از تجمل‌گرایی
دست بردارند.
تیره‌شدن روابط میان ترکیه و آمریکا به دلیل بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه به جرم جاسوسی موجب شد که آمریکا تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کند که ارزش پول ملی این کشور را تا 40‌درصد کاهش دهد. پیشتر اردوغان به دلیل انتقال دولت به کاخ ریاست‌جمهوری‌ جدید‌ش که به کاخ سفید ترکیه مشهور شد، نیز مورد انتقاداتی قرار گرفته بود. برخی در آن زمان گفته بودند که اردوغان حقیقتا به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است.


تعداد بازدید :  331