شماره ۱۴۹۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
برخلاف ممنوعیت یک‌ساله، معامله خودروهای پیش فروش انجام می‌شود
خریدوفروش عجیب حواله‌های سایپا

شهروند| «خرید‌وفروش خودروهای پیش فروش شده تا یک‌سال غیرقانونی است.» این موضوعی است که خودروسازان بارها اعلام کرده و گفته‌اند این اقدام را برای جلوگیری از دلالی خودرو انجام می‌دهند. از تکرار مصیبت‌های ثبت‌نام پیش فروش خودرو که بگذریم حالا حواله پیش فروش خودروهای سایپا در فضای مجازی آگهی شده است. هرچند روابط عمومی سایپا به «شهروند» می‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروی پیش‌فروش شده به فرد دیگری تحویل داده شود، اما این اتفاق بار اولی نیست که در بازار خودرو رخ می‌دهد.
خودروهای پیش فروش شده قابل صلح نیست
شرکت سایپا درحالی خرید‌وفروش هرگونه حواله خودرو را غیرقانونی اعلام می‌کند که فضای مجازی این روزها پر شده از آگهی‌هایی که هر یک با آوردن دلیلی خود را مستثنی از قوانین می‌دانند. یکی حواله خود را مربوط به سهمیه ویژه کارکنان شرکت‌های خودروساز معرفی می‌کند و دیگری می‌گوید که حواله‌اش مربوط به‌سال گذشته است.  انتشار دهندگان این آگهی درحالی اعلام می‌کنند که حواله‌های آنها تا 3 بار قابل صلح است که شرکت سایپا بارها و بارها نسبت به عواقب خرید‌وفروش غیرقانونی حواله هشدار داده و اعلام کرده سند تنها به نام صاحب نخست حواله صادر خواهد شد.
حدود  3هفته پیش بود که باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از عرضه 40‌هزار خودرو  برای تعدیل قیمت‌ها در بازار خبر داد. آنگونه که او اعلام کرده برای جلوگیری از هر گونه دلال‌بازی امکان خرید‌وفروش این خودرو‌ها تا یک‌سال وجود ندارد. اما درحالی  این روزها فضای مجازی پر شده از آگهی‌های فروش حواله که رئیس اداره اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌های گروه خودروسازی سایپا هرگونه خرید‌وفروش حواله خودروهای پیش‌فروش‌شده این شرکت در سایت‌ها، فضای مجازی و غیره را کاملاً غیرقانونی اعلام کرده است.
 قاسم خاکی جوان به ایرنا گفته است که یکی از شرایط شرکت سایپا در پیش فروش اخیر خودرو، عدم برخورداری خودروها از قابلیت صلح و انتقال آنها به نام شخص دیگری بود.
خاکی جوان بیان داشت: با این حال در روزهای اخیر شاهدیم بازار خرید‌وفروش حواله خودروهای این گروه داغ شده، اما باید گفت هیچ ربطی به سایپا ندارد و این شرکت با شرط در نظر گرفته شده، خودروها را به نام فرد دیگری صلح نمی‌کند.
خاکی خاطرنشان کرد: این روزها سفته بازی در بازار خودرو متأثر از موضوع نقدینگی‌های سرگردان باب شده و عده‌ای با هدف کسب درآمد بیشتر به آن متمایل شده‌اند، اما سایپا برای جلوگیری از این موضوع، شرط نبود قابلیت صلح را به شرایط پیش خرید فروش اضافه کرد.  به گفته او، در پیش فروش‌های سری‌های قبل وقتی خودرو توسط مشتری پیش خرید می‌شد، می‌توانست قبل از تحویل خودرو به هر دلیل آن را به فرد دیگری واگذار کند و شرکت نیز قرارداد پیش خرید را منتقل می‌کرد، اما در دوره جدید ثبت نام‌ها این قضیه منتفی شده است و از نظر این شرکت، حواله‌ها در مرحله پیش خرید قابلیت انتقال ندارند.
سایپا: تا اطلاع ثانوی تحویل نداریم
«با 13‌میلیون و 800‌ هزار تومان صاحب یک پراید شوید» این عنوان یکی از آگهی‌های درج‌شده روی سایت دیوار بود که انتشار‌دهنده آن می‌گوید: پارسال فروردین یک دستگاه پراید پیش‌خریده کرده که فروردین امسال باید تحویل می‌گرفت اما سایپا می‌گوید تا اطلاع ثانوی تحویل خودرو نداریم. او با بیان اینکه حواله‌های مربوط به سال‌های  95  و 96 تا سه بار قابل صلح است و هیچ ممنوعیتی در این خصوص وجود ندارد، ادامه داد: در نمایندگی‌های مجاز فروش محصولات خودرویی امکان صلح وجود داشته و بعد از صلح حواله به اسم شما تغییر می‌کند و سند خودرو‌ها به نام خریدار نهایی صادر می‌شود.
به گفته این فروشنده حواله، زمان تحویل خودرو  به هیچ وجه  مشخص نیست و ممکن است خودرو را یک ماه دیگر به شما تحویل دهند و ممکن است تا‌ سال آینده طول بکشد؛ اما سایپا موظف است که به ازای ماه‌های تأخیر 22‌درصد سود سالیانه مشارکت به شما پرداخت کند.
حواله ویژه  برای کارکنان سایپا
اما یکی دیگر از آگهی‌های درج‎شده روی سایت دیوار مربوط به خرید حواله  «پراید 131‌» است که صاحب آن می‌گوید  60 روز دیگر به خریدار تحویل داده می‌شود. او که خود را یکی از کارکنان شرکت‌های خودروساز معرفی می‌کند، به «شهروند» گفت: این حواله مربوط به پیش‌فروش‌های اخیر نبوده و سهمیه‌ای است که سایپا در اختیار کارکنان خود قرارداده و قابل صلح است.   او در حالی 33‌ میلیون تومان را برای فروش حواله‌ای که به گفته خودش دو ماه دیگر تحویل داده خواهد شد، در نظر گرفته که قیمت کارخانه‌ای این محصول 22.7‌میلیون و قیمت آن در بازار 38‌میلیون تومان  است.
سهم 29‌درصدی تهرانی‌ها
از پیش‌فروش سایپا
طرح پیش‌فروش سایپا از ساعت 10 صبح چهارشنبه، چهاردهم شهریور آغاز شد و تا ساعت 13 و 45 دقیقه پنجشنبه همان هفته، پانزدهم شهریور ادامه یافت و با فروش 50‌هزار دستگاه خودرو پایان یافت. در این طرح خودروهای سایپا 131 و 132، تیبا، تیبا2، ساینا، وانت سایپا 151 و وانت‌نیسان به فروش رفت. 29 ‌درصد ثبت‌نام‌کنندگان از استان‌های تهران و البرز بیشترین خودروها را پیش‌خرید کردند و پس از آن متقاضیان استان‌های خراسان رضوی،‌ اصفهان و فارس به ترتیب با 9، 8 و 7‌درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند. 47‌درصد متقاضیان از سایر استان‌ها موفق به خرید خودرو شدند. اطلاعات منتشرشده از طرف سایپا نشان می‌دهد که 63‌درصد خریداران مرد و 37‌درصد هم زن بودند. گفتنی است پارسال 615‌ هزار و 370 خودروی سواری و 46‌هزار و 350 دستگاه وانت تولید شد. پارسال مجموع تولیدات این شرکت 666‌هزار و 488 دستگاه بود.

 


تعداد بازدید :  718